تولید محصولات خارج از فصل گلخانه‌های کرمانشاه به ۱۰ هزار تن رسید

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، تولید محصولات خارج از فصل گلخانه‌های استان را سالانه ۱۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توسعه سطح گلخانه‌ها تولیدات این بخش طی سه سال آینده به ۳۰ هزار تن می‌رسد.

 رحمان فیض‌قربانی  در جمع خبرنگاران افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه سطح کشت گلخانه‌ای پیش‌بینی می‌شود طی سه سال آینده تولید محصولات گلخانه‌ای در استان به بیش از سه برابر وضعیت فعلی برسد.

وی با تاکید بر توسعه کشت گلخانه‌ای و تنوع‌بخشی به تولید محصولات این بخش در استان کرمانشاه، گفت: این افزایش سه برابری تولید، پیش بینی شده است با توسعه ۱۴۰ هکتاری سطح گلخانه ای در استان در طول سه سال آینده محقق شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یادآور شد: سطح گلخانه های فعال استان اکنون ۸۰ هکتار است که با توسعه صورت گرفته این سطح در سال ۱۴۰۴ به ۲۲۰ هکتار خواهد رسید.

فیض‌قربانی با بیان اینکه برای توسعه ۱۴۰ هکتار گلخانه، ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای بسترسازی و زیرساخت‌ها و سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات لازم است ادامه داد: توسعه این سطح از گلخانه‌ها زمینه اشتغال ۲ هزار و ۸۶۰ نفر را در استان فراهم می آورد.

وی با بیان اینکه بخشی از توسعه گلخانه ها به تولید گل شاخه بریده و نشاء تعلق دارد، افزود: در تولید گل رز شاخه بریده از ۵.۵ میلیون شاخه به ۱۶ میلیون شاخه و در تولید نشاء محصولات، از ۲۳ میلیون به ۴۰ میلیون نشاء خواهیم رسید.

فیض‌قربانی یادآور شد: محصولات خارج از فصل گلخانه ها در استان نیز شامل گوجه فرنگی، خیار، توت فرنگی، فلفل و گلخانه های تولید نشاء نیز شامل نشاء گوجه فرنگی است که تولید سایر محصولات و گل های آپارتمانی نیز در برنامه توسعه گلخانه ها وجود دارد.

وی یکی از مهمترین مزایای گلخانه ها را صرفه جویی در مصرف آب برشمرد و اضافه کرد: با اجرای این برنامه ۲۰ میلیون متر مکعب در سال صرفه جویی در مصرف آب در استان صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، توسعه محصولات باغبانی یکی از سیاست‌های امروز در راستای تامین امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، تثبیت اشتغال و نیز جلوگیری از مهاجرت به شهرها، توسعه صادرات و ارزآوری است که در این مسیر توسعه و ترویج کشت گلخانه‌ای با توجه به مهمترین مزیت آن یعنی نیاز کمتر به آب در مقایسه با سایر انواع کشت، به عنوان یکی از راهکارهای مهم به شمار می‌رود.

صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و اقلیم، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به خاطر امکان کنترل‌ و اقدامات پیشگیرانه، برخی از مزایای کاشت گلخانه‌ای است.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی