موافقان و مخالفان طرح هیات امنای آموزش و پرورش

حیات غرب - ابوالقاسم خسروی‌ سهل‌آبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  در خصوص منتفی شدن طرح هیأت امنایی کردن آموزش و پرورش در مجلس اظهار داشت: این طرح توسط تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح شده بود که این وزارتخانه نیز مانند دانشگاه‌ها به صورت هیأت امنایی اداره ‌شود.

وی افزود: استدلال موافقان طرح، این بود که اعتبارات آموزش و پرورش در استان‌ها از مدیریت بیشتری برخوردار می‌شود و به گفته مرکز پژوهش‌ها باعث رقابت بین آموزش و پرورش استان‌ها و خلاقیت و نوآوری در امورات این وزارتخانه می‌شود.

*با طرح هیأت امنایی و استخدام نیروهای بومی بزرگترین مشکل آموزش و پرورش برطرف می‌شود

خسروی‌ سهل‌آبادی استخدام نیروهای غیر بومی در وزارت آموزش و پرورش را بزرگترین مشکل این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: نیروهای غیر بومی پس از جذب، در همان سال متقاضی انتقال هستند که با طرح هیأت امنایی و استفاده از نیروهای بومی، این مشکل برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه صرفه‌جویی و دقت در صرف هزینه‌ها از مزایای این طرح است، تصریح کرد: به دلیل اینکه هر استانی از همان ابتدای کار از اعتبارات اختصاص داده شده به استان خود مطلع است، بنابراین با استفاده بهینه و با بهترین کیفیت در بخش‌های مختلف هزینه‌ می‌کند.

*خدشه‌دار شدن بحث حاکمیتی آموزش و پرورش از موارد مطرح توسط مخالفان طرح هیأت امنایی بود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به سخنان مخالفان طرح هیأت امنایی کردن آموزش و پرورش اظهار داشت: مخالفان این طرح عنوان می‌کردند که وزارت آموزش و پرورش نباید هر روز دچار تغییر و تحول باشد و این امر باعث سردرگمی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها می‌شود.

وی افزود: از دیگر نظرات مخالفان این بود که اجرای طرح هیأت امنایی در دانشگاه‌ها اشکالاتی دارد و نظارت‌های لازم نیز در خصوص صرف هزینه‌ها صورت نمی‌گیرد و امکان دارد اجرای این طرح در وزارت آموزش و پرورش مشکلاتی را ایجاد کند.

خسروی بیان داشت: ورود افراد با انگیزه‌های سیاسی برای فعالیت و عضویت در هیأت امنا و خدشه‌دار شدن بحث حاکمیتی وزارت آموزش و پرورش بر اساس قانون اساسی از دیگر موضوعاتی بود که مخالفان این طرح عنوان می‌کردند.

وی گفت: تشکیل هیأت امنا در استان‌ها و شهرستان‌ها و ایجاد بار مالی برای وزارت آموزش و پرورش و دولت که با اصل 75 قانون اساسی در تضاد است، از دیگر موضوعاتی بود که مخالفان مطرح کردند.

*مطرح کردن دوباره طرح هیأت امنایی با بررسی بیشتر آموزش و پرورش و ارائه لایحه به مجلس

خسروی تصریح کرد: معتقدم وزارت آموزش و پرورش باید این طرح را مورد بررسی بیشتری قرار دهد و در صورت موافق بودن با اجرای این طرح، آن را در دولت عنوان کرده و به صورت لایحه به مجلس ارائه کند.

به گفته خسروی، یکی دیگر از راه‌های مطرح کردن، تأیید و امضای تعداد بیشتری از نمایندگان مجلس از این طرح است.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی