انتقاد فرمانده «ناجا» از «انقلاب زیبا»

حیات غرب - رییس‌پلیس تهران بزرگ از سریال انقلاب زیبا انتقاد کرده و می‌گوید این سریال اگرچه داستان خوبی دارد اما اقتدار پلیس را زیر سوال برده است. احمدی‌مقدم که در بازدید از موسسه ناجی‌هنر صحبت می‌کرد، گفت: «این سریال داستان و تکنیک خوبی دارد اما پلیس در این سریال عقب نشان داده شده و پلیسی را به تصویر کشیده که حتی کمترین ابزار و امکانات پلیسی ندارد و از شگردهای پلیسی بی‌بهره است.»
انتقاد احمدی‌مقدم به آن چیزی است که به نظر او نقض قرارداد نانوشته نیروی انتظامی با فیلم‌سازان ایرانی است که نباید چهره پلیس را ضعیف و از نقش‌های منفی عقب‌تر به تصویر بکشند. همچنین تصویر پلیس حتی به شوخی نیز نباید به‌عنوان چهره بد نشان داده شود. این موضوعی بوده که تاکنون باعث اعتراض‌هایی از سوی نیروی انتظامی شده است. یکی از این اعتراض‌ها به سریال «مرد هزارچهره» بود که مهران مدیری به اشتباه در نقش یک‌پلیس قرار گرفته‌ بود. اسماعیل احمدی‌مقدم می‌گوید: «درست است که نمی‌توانیم تمام عناصر مدنظر پلیس خود را در یک‌فیلم یا سریال بگنجانیم؛ اقتدار در حوزه‌های مختلفی چون، ابزار و امکانات، تکنولوژی و توجه به بعد اجتماعی، شالوده نیروی انتظامی است و باید به‌عنوان عنصری مشترک در تمام فیلم‌ها و سریال‌های تولیدشده ناجا وجود داشته باشد. پیام‌های متفرقه و متشتت باعث پراکنده‌شدن ذهن مخاطب و بی‌اثرشدن آنها می‌شود.»
او این‌ حرف‌ها را بعد از آن گفته که بر اهمیت رسانه‌ تلویزیون تاکید کرد: «نباید در اهمیت رسانه و به خصوص تلویزیون تردید کرد چرا که بی‌کیفیت‌ترین سریال تلویزیون از اثری که روی پرده سینما در حال اکران است موثر‌تر است. فیلم‌ها باید منعکس کننده اقتدار، باورپذیری، تدبیر و عقلانیت و مردمی‌بودن پلیس باشند.» سریال «انقلاب زیبا» با بازی آتیلا پسیانی، آزاده صمدی و علیرضا کمالی داستان زوجی به نام حامد و زیباست که به تازگی با هم ازدواج کرده‌اند. اما بازگشت پدر زیبا به ایران و اتفاقاتی که برای او می‌افتد پای پلیس را به این سریال باز می‌کند. نقش پلیس جوان این سریال را که در‌گیر ماجرای معماگونه حامد عنقا می‌شود مجید واشقانی بازی می‌کند که مورد انتقاد رییس‌پلیس تهران قرار گرفته است. براساس قسمت‌هایی که از این سریال پخش شده به گفته منتقدان، پلیسی نیست و جسارت لازم برای پلیس را ندارد و در بسیاری از سکانس‌ها منفعل و عصبی عمل می‌کند. سریال انقلاب زیبا هم مانند خیلی از سریال‌ها مشاور انتظامی داشته است.  این سریال با وجود ساختار معمایی، سریال پلیسی به شمار نمی‌آید.   اما بهرنگ توفیقی کارگردان این سریال می‌گوید برای قضاوت درباره شخصیت پلیس این سریال زود است. او در گفت‌وگو با «ایسنا» هرچند سعی‌کرده داستان معمایی فیلمش را لو ندهد اما در پاسخ به احمدی‌مقدم گفته: «هنوز ماجراها در این سریال بسته نشده است و ادامه دارد و به نظرم تاکنون شأن پلیس حفظ شده است. البته در بخش‌هایی از سریال حریف است که خیلی زیرک و زرنگ عمل می‌کند، نه اینکه پلیس ضعیف است.»  آزاده صمدی بازیگر نقش زیبا در این سریال هم با تاکید بر اینکه چهره پلیس در این سریال خدشه‌دار نشده در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «ما برای هر فیلمی که قرار است بازی کنیم باید مواظب باشیم تا کسی دچار سوءتفاهم نشود. در همین سریال هم با پلیس چالش زیادی داشتیم و سعی‌کردیم آنگونه که پلیس می‌خواهد عمل کنیم.» او با اشاره به سابقه اعتراضاتی که به سریال‌های تلویزیونی وجود داشت می‌گوید: «برای ساخت هر سریالی باید مواظب بود تا کسی از اقشار جامعه ناراحت نشود. درباره پزشکان و پرستاران و سایر گروه‌های اجتماعی نمی‌توانیم فیلم بسازیم. پس این داستان‌ها را باید از کجا بیاوریم؟» مجید واشقانی، بازیگر نقش پلیس در این سریال هم با بیان اینکه پلیس در این نقش منفعل نیست، درباره نقش خود در انقلاب زیبا گفت: «پلیس در این سریال محور حوادث است و در همه صحنه‌ها حضور دارد. کدام اتفاق در انقلاب زیبا رخ داده است که پلیس در صحنه حضور نداشته باشد؟ کدام لوکیشن از انقلاب زیبا هست که پلیس در آن نیاید و از مظنونان بازجویی نکند؟ حضورش در همه اتفاقات از هوش این مامور پلیس است و آن را من به‌عنوان ضعفش تلقی نمی‌کنم.» او هم مانند توفیقی بر این نکته که هنوز زود است درباره این شخصیت قضاوت کنیم تاکید کرد و گفت: «اینکه پلیس یک‌قدم عقب‌تر از تبهکار است یک اصل در فیلم‌های پلیسی است. به این دلیل که پلیس به‌دنبال تبهکار است و آن تبهکار به‌دنبال راه ‌گریز است. در حالی که پلیس مامور قانون است و برای کشف این جنایت پا به صحنه می‌گذارد. اینکه در نهایت چه اتفاقی می‌افتد پلیس را از او جلوتر می‌اندازد، نشان از هوش پلیس دارد و نباید آن را ضعف او دانست. اجازه بدهید داستان به پایان برسد و آن وقت قضاوت کنید.» واشقانی که سابقه بازی در نقش پلیس را در سریال ماتادور دارد، عصبی‌بودن شخصیتش در انقلاب زیبا را فشاری می‌داند که روی این شخصیت است: «اینکه عصبی‌بودن را ناشی از استرس او می‌دانید نکته درستی است چون بار زیادی روی این شخصیت است و همین باعث شده تا من در پرداختن به این موضوع به مونوتوییزمی برسم که اتفاقا جزو اقتدار این شخصیت و پلیس در این نقش است.»
 
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی