دانش‌آشتیانی،وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت علوم کیست؟

حیات غرب - فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی روز گذشته از سوی حسن روحانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. دولت یازدهم تاکنون چهارنفر را به‌عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی کرده است، اما فقط یکی توانسته رای اعتماد بگیرد. رضا فرجی‌دانا که مرداد امسال استیضاح شد و از ادامه همکاری با دولت تدبیر و امید بازماند. پیش از فرجی‌دانا، جعفر میلی‌منفرد همراه با دیگر وزرای پیشنهادی، به‌عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شدند که رای اعتماد نگرفتند. پس از استیضاح فرجی‌دانا، محمود نیلی‌احمدآبادی به‌عنوان وزیر علوم پیشنهاد شد که او هم نتوانست رای اعتماد بگیرد. اکنون روحانی، فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی را به‌عنوان وزیر علوم معرفی کرده است. او هم مانند بسیاری از وزرای علوم پس از انقلاب، مهندس است؛ دکترای مهندسی زلزله دارد. دانش‌آشتیانی، مدتی طولانی در وزارت علوم دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای و دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی، معاون وزیر بوده و مسوولیت‌های اجرایی و پژوهشی مختلفی داشته است. او متولد ۱۳۳۴ در آشتیان است و دو دختر و یک پسر دارد. احمدی دانش آشتیانی، تحصیلکرده مدرسه علوی است. از دانشگاه صنعتی امیرکبیر مهندسی راه و ساختمان گرفته. کارشناسی ارشدش هم در امیرکبیر بوده است. او سپس دکترایش را از دانشگاه امپریال کالج انگلستان در رشته مهندسی زلزله اخذ کرده است. او همچنین برنامه‌های خود را برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقدیم مجلس کرده است که در مقدمه آن آمده است: نقش راهبردی توسعه علوم، تحقیقات و فناوری در توسعه پایدار و حفظ و ارتقای موقعیت علمی و اقتدار کشور در منطقه و در سطح بین‌المللی امروزه شناخته شده است و مهم‌ترین عامل در تحقق اهداف سند چشم‌انداز 1404 ایران اسلامی محسوب می‌شود. دستاوردهای این بخش، در رشد و شکوفایی علمی، گسترش مرزهای دانش و خط‌شکنی و نفوذ به حوزه‌های انحصاری فناوری‌های پیشرفته، همواره در سال‌های اخیر مورد مباهات مسوولان عالیرتبه کشور و عنایت خاص مقام‌معظم‌رهبری بوده است. در این برنامه همچنین آمده است: «در این میان نظام آموزش‌عالی، به‌دلیل سروکارداشتن با تربیت دانشمندان، متفکران و مدیران آینده و شکل‌دادن به سرمایه انسانی کشور، در توسعه و تعالی علمی و فرهنگی همه‌جانبه و احیای هویت تمدنی ایران اسلامی، نقش پیشران و موتور محرکه را برعهده دارد.» دانش‌آشتیانی در برنامه‌های خود تاکید کرده است: «با توجه به نکات یاد‌شده، نقش کانونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راهبری نظام آموزش‌عالی و تحقیقات برجسته می‌شود و حساسیت‌های موجود نسبت به آن قابل درک است. سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت نیز به همین دلیل اهمیت می‌یابد، بر این اساس برنامه حاضر با هدف ارایه دیدگاه‌ها و اقدامات این جانب، در صورت کسب رای اعتماد از مجلس محترم شورای اسلامی با رویکردی آینده‌نگر و رو به جلو تهیه شده است، با این تاکید که بر سرعت توسعه علمی کشور بیفزاید.» در ادامه همچنین اشاره شده: «علاوه‌بر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، این بخش از شش سند بالادستی غنی و بسیار ارزشمند (سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام، نقشه جامعه علمی کشور با دانشگاه اسلامی، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی علم و فناوری) برخوردار است که درواقع راهنمای کلی برنامه‌های وزارت برای دولت فعلی و دولت‌های بعدی است. چالش بزرگ استفاده از این اسناد بالادستی در تهیه برنامه‌های وزارت، حجم زیاد و تنوع راهبردها و اقدام‌های در نظر گرفته‌شده برای پیاده‌سازی و تحقق آنان است. توضیح اینکه در قانون برنامه پنجم و دیگر اسناد بالادستی مصوب مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام و شورایعالی انقلاب فرهنگی در مجموع بالغ بر 200 راهبرد و 700 اقدام پیش‌بینی ‌شده است که بالطبع همپوشی بین آنها نیز دور از انتظار نمی‌تواند باشد. بنابراین تدوین و اجرای برنامه بر مبنای این اسناد، مستلزم اولویت‌بندی راهبردها و اقدامات مذکور از طریق یک فرآیند علمی است که تلاش خواهد شد در این سه‌ساله باقیمانده از دوره وزارت، سازماندهی و اجرا شود.»
مشاغل‏ اجرایی، مشاغل دانشگاهی
دفتر فنی سپاه پاسداران از سال 1359 تا 1364 به‌عنوان مهندس محاسب و مسوول بخش سازه، به‌صورت نیمه‌وقت و مامور به وزارت آموزش‌وپرورش
مدیرکل طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و آموزش‌عالی از سال1364 تا 1368
معاون امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش‌عالی از سال1366 تا 1368
همکاری با قرارگاه خاتم‌الانبیا در امور مهندسی رزمی جنگ
مسوول ستاد پشتیبانی جنگ دانشگاه‌ها از سال 1366 تا 1368
مسوول برقراری ارتباط استادان دانشگاه با مسوولان دفاع‌مقدس برای حل مسایل پژوهشی جنگ
مسوول اعزام دانشجویان طرح شش‌ماهه برای حضور در جبهه‌ها و به‌کارگیری آنها در حوزه‌های تخصصی جنگ با هماهنگی فرماندهان لشکر‌ها و قرارگاه‌ها
برگزارکننده دوره‌های «دانشگاه در جبهه» برای جبران عقب‌افتادگی آموزشی دانشجویانی که در جبهه حضور داشتند
معاون امور عمرانی و دفاعی وزارت فرهنگ و آموزش‌عالی از سال1368 تا 1372
معاون اداری و پشتیبانی وزارت فرهنگ و آموزش‌عالی از سال1376 تا 1380
معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم‌مقام وزیر از سال1380 تا 1382
عضو شورای گسترش آموزش‌عالی از سال1376 تا 1382
عضو کمیته تخصصی شورای گسترش آموزش‌عالی از سال1376 تا 1382
عضو شورای اسلامی‌شدن دانشگاه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری1376 تا 1382
عضو شورای تدوین برنامه پنج‌ساله چهارم علم و فناوری آموزش‌عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
عضو شورای برنامه‌ریزی سازمان سنجش آموزش کشور از سال1376 تا 1382
دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مهندسی عمران
عضو هیات امنای دانشگاه‌های خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت‌مدرس
ریاست کمیسیون هیات امنای دانشگاه‌های تربیت‌مدرس، هنر تهران، صنعتی اصفهان، هنر اصفهان و شهیدچمران اهواز
سرپرست دانشگاه ایلام همزمان با مسوولیت در وزارت، به‌منظور ارتقای جایگاه دانشگاه بعد از جنگ
مدیرگروه زلزله دانشکده مهندسی عمران دانشگاه
خواجه نصیرالدین طوسی از سال1383 تا 1387
عضو کمیته منتخب بررسی صلاحیت علمی اعضای هیات‌علمی دانشکده مهندسی عمران از سال1383 تاکنون

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی