حالا که از «من و تو» تقلید می کنید، درست تقلید کنید!

هر شب از شبکه سه سیما مسابقه آقای گزارشگر پخش می شود که احتمالا بینندگان بسیاری دارد؛ اما به قاعده همه کارهایی که انسان ها انجام می دهند، دارای حسن ها و عیب هایی است. اولین حسن این برنامه این است که تماشاگر متوجه حدود دانش گزارشگرانی می شود که سال هاست به صورت مسالمت آمیز مسابقات فوتبال را بین خودشان تقسیم می کنند!

گرچه ما ایرانیان کلا در کار انتقادیم و فقط از کسانی تعریف می کنیم که با آنها اشتراک منافع داریم؛ ولی انتقاد کردن از سیما به خاطر برنامه های این روزهایش از انصاف به دور است!

به گزارش روزگارنو، هر شب از شبکه سه سیما مسابقه آقای گزارشگر پخش می شود که احتمالا بینندگان بسیاری دارد؛ اما به قاعده همه کارهایی که انسان ها انجام می دهند، دارای حسن ها و عیب هایی است. اولین حسن این برنامه این است که تماشاگر متوجه حدود دانش گزارشگرانی می شود که سال هاست به صورت مسالمت آمیز مسابقات فوتبال را بین خودشان تقسیم می کنند!

بنا بر این گزارش، لازمه انجام درست هر کاری برخورداری از چند مهارت و نیز اطلاعات و دانش مرتبط با آن است. و اگر تهیه کنندگی برنامه تلویزیونی را هم یک کار بدانیم در آن صورت باید افراد برای انجام آن مهارت ها و دانش لازم را داشته باشند.

ایده برنامه «اقای گزارشگر» اگرچه درست بوده اما به دلیل برخوردار نبودن تهیه کننده آن از دانش و اطلاعات مربوط در عمل با موفقیت همراه نبوده است. اصلی ترین مشکل این برنامه، انتخاب اشتباه داوران است.

برای انجام درست گزارش از مسابقه فوتبال به زبان فارسی، گزارشگر باید: زبان فارسی را بیش از مردم عادی بداند و بهتر از آنان به کار ببرد؛ از جهان ورزش -بویژه فوتبال- اطلاعات کافی داشته باشد؛ صدای مناسبی داشته باشد؛ خلاق باشد؛ و ..... و برای ارزیابی این توانایی ها باید به داورانی رجوع کرد که در این زمینه از دانش و تجربه لازم برخوردارباشند. و چینش داوران هم باید به نسبت اهمیت هر یک از این مهارت ها باشد. مثلا اگر همه این ویژگی ها اهمیت یکسان دارند، باید داوران تمام این حوزه ها از نظر تعداد با هم برابر باشند.

اکنون می توان از تهیه کننده این برنامه پرسید: کدام صاحب نظر زبان فارسی در این برنامه حضور داشته است؛ یا کدام استاد گویندگی به صورت فنی در این برنامه درباره صدای شرکت کنندگان حرف فنی زده است؛ یا کدام صاحب نظر درباب خلاقیت آنان سخن علمی گفته است؛ یا ... . علاوه بر این به چه دلیلی این همه گزارشگر در این برنامه داوری می کنند و آیا معدل رای این افراد- با توجه به تخصصی که دارند یا ندارند- با معدل ویژگی های یک گزارشگر سازگار است؟

گفتنی است، همزمان با این برنامه، مستندی جذاب - و اتفاقا آرشیوی- از ادوار جام جهانی از شبکه ورزش پخش می شود که حتما تهیه کننده اصلی اش حرفه ای است!... و این فقط یکی از برنامه های نوروزی سیماست. سیمای آقای ضرغامی و دارابی، امسال متفاوت است انصافا!

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی