یک مناسبت فرهنگی و دو نمایش ضعیف

 

رضا منتظریانی - در سال فرهنگ و اقتصاد از متولیان دولتی که سکانداری عرصه فرهنگ و اقتصاد را بر عهده گرفته اند و نقش گروه های مردم نهاد را خواسته و نا خواسته کم رنگ کرده اند انتظار می رود در مناسبتهای مختلف جای نهاد های مردمی را به شایستگی پر کنند و برنامه هایی اجرا کنند که در شان و قامت اداره ای باشند که متولی آن هستند.

هر سال 20 الی 27 فروردین از سوی حوزه هنری و به مناسبت شهادت شهید آوینی (هفته هنر انقلاب اسلامی) نامگذاری شده است .

انتظار می رود در این هفته بطور علمی - جامع و فراگیر به هنر انقلاب اسلامی و جایگاه آن در عصر کنونی پرداخته شود . همچنین با اجرای برنامه های مختلف مردم نسبت به تفکر شهید آوینی و همچنین عملکرد وارثان ایشان در حوزه هنری بیشتر آشنا شوند. انتظار بیشتر اینکه از سوی نهادهای دولتی هنرمندان چند دسته و چند تیکه نشوند. انسجام و نمایش حضور هنرمندان در یک مکان و برنامه مشترک باعث شکوه بیشتر آن مناسبت و تاثیر گذاری بیشتر خواهد شد .

 در پیش از ظهر روز چهارشنبه 20 فروردین 93 به مناسبت بزرگداشت شهید آوینی در کرمانشاه دو مراسم تجلیل ضعیف ، کم تعداد و نیم بند به نمایش در آمد .

 مراسم اول ازسوی اداره کل ارشاد اسلامی به میزبانی اداره شهرستان کرمانشاه در مجتمع شهید آوینی برگذار شد. تعداد کمی در سالن حضور داشتند . با توجه به تبلیغات و دعوت قبلی تقریبا یک سوم سالن از جمعیت پر شد . در این همایش سخنرانان به ایراد نقطه نظرات خود در خصوص فرهنگ و هنر پرداختند.

مراسم دوم از سوی حوزه هنری در همین روز و ساعت برگزار شد . علی رغم دعوت نامه برای مدعوین تعداد کمی حضور داشتند. این برنامه در مزار شهدا و حضور بر مزار آیت الله نجومی برگزار شد. برنامه بعدی دیدار با آیت الله علما امام جمعه کرمانشاه بود.

 در این دو برنامه توان حضور هنرمندان به درستی و کامل تجلی پیدا نکرد . از متولیان حوزه انتظار می رفت برای حضور بیشتر هنرمندان و فرهیختگان استان حداقل در سال فرهنگ و در ابتدای سال ودر بیت امام جمعه تدبیر درستی اتخاذ نمایند.

اگر در سال فرهنگ و اقتصاد ، دید فرهنگی و وحدت فرهنگی ترسیم و پیگیری می شد ما باید شاهد حضور وحدت آفرین برنامه ها در روز 20 فروردین می بودیم .نه اینکه جدایی جناحی - خطی - و نمایش چپ و راست از آن استنباط شود .

در اعلام برنامه های هفته هنر انقلاب اسلامی از سوی آقای سروری مسئول حوزه کرمانشاه ، نمایشگاه کاریکاتور- نمایشگاه در مسجد جامع و سخنرانی در نماز جمعه و همایش هنرمندان مطرح شده است که در سال فرهنگی و برای یک هفته برنامه ای لاغر ، ضعیف و کم است . اگر این دو برنامه در دو روز متوالی و با اشتراک گروههای مردم نهاد برگزار می شد به مراتب برنامه ای پویاتر و بزرگداشتی ارزنده تر برگزار می شد.

در سال 92 چند همایش مردمی و فرهنگی با مشارکت نهاد های دولتی برگزار شد . در این همایشها آبروی فرهنگی استان به نیکی حفاظت شد و توان فرهنگی را از سوی مردم به نمایش گذاشت . نمونه آن برنامه کانون کاج در سالن شهید بهشتی بود.

 امیدواریم در سال فرهنگی شاهد وحدت بیشتر مسئولین در عرصه فرهنگ باشیم.

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی