حیات غرب - کمیسیونهای امنیت ملی و سیاست خارجی با ۳۸ متقاضی، کمیسیون صنایع و معادن با ۳۲ متقاضی و کمیسیون برنامه و بودجه با ۳۱ متقاضی همچون ادوار گذشته بیشترین متقاضی را دارند. استقبال کم از کمیسیون فرهنگی اما محل تامل و سوال است و این شائبه را پدید میآورد که نمایندگان مجلس دهم با موضوعات فرهنگی غریبه هستند. در این راستا با عابد فتاحی نماینده مجلس نهم توضیح می دهد
باتوجه به این که مسائل فرهنگی بخش زیربنایی است و کمک به ارتقای فرهنگی از اهداف اصلی نمایندگان خانه ملت است، چرا شاهد بیرغبتی برای حضور در کمیسیون فرهنگی هستیم؟
در دورههای گذشته مجلس بیشترین درخواست حضور برای کمیسیونهای امنیت ملی و برنامه و بودجه ثبت شده است اما در دوره اخیر علاوه بر استقبال گسترده از این دو کمیسیون، بیرغبتی نسبت به کمیسیونهای فرهنگی، قضائی و شوراها بسیار عجیب و قابل تامل است. کمیسیونهایی چون صنایع و معادن، بودجه، انرژی و همچنین امنیت و سیاست خارجی دارای مزایایی و امتیازاتی هستند که این امر سبب تمایل نمایندگان برای حضور در آنها شده است. بنده در عرض چهارسال به عنوان عضو کمیسیون درمان و بهداشت مجلس حتی یک سفر خارجی برای رایزنی در خصوص مسائل حوزه کاری خود نداشتم در حالی که اعضای کمیسیون امنیت ملی در طول مدت خدمت شان چهار الی شش مرتبه سفرهای کاری رفتند. بنابراین این مزایا موجب جذب نمایندگان به چنین کمیسیونهایی میشود و از سوی دیگر عامل بیرغبتی به کمیسیونهای فرهنگی است البته نمایندگان در کمیسیون فرهنگی زیر سوال هستند و مسائل این حوزه تحت کنترل قرار دارد. در گذشته اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نهم همواره مورد انتقاد هنرمندان، فعالان فرهنگی و حتی برخی دستگاههای فرهنگی قرار داشتند. نکته قابل تامل اینکه کمیسیونی مانند برنامه و بودجه مورد توجه وزارتخانههاست و چشم آنان به این کمیسیون است. بنابراین نمایندگان به دنبال کمیسیونهایی هستند که مورد تاکید وزارتخانهها باشد. از سوی دیگر در برخی کمیسیونها ظرفیت رسیدگی به اعضا وجود دارد و سفرهای خارجی موجب جذب برخی نمایندگان به کمیسیونهای ذکرشده میشود که در راس آن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار دارد. در ادوار گوناگون مجلس، اعضای کمیسیون فرهنگی تکمیل نمی شود و به حد نصاب نمی رسد درحالی که بیشترین متقاضی برای کمیسیونهایی چون بودجه و امنیت ملی و سیاست خارجی است در حالی که با حداقل تقاضا برای کمیسیون فرهنگی که دارای اهمیت زیربنایی و اساسی است، مواجه هستیم. برای رفع چنین مساله ای مجلس باید حقوقی عادلانه برای تمامی نمایندگان درنظر گیرد چراکه نمایندگان طبق قانون اساسی از حقوق برابر برخوردارند. لازم به ذکر است که بنده در دوره نمایندگی خود سفری به لبنان داشتم اما مجلس کوچکترین هزینهای به من اختصاص نداد اما اعضای کمیسیونهایی مانند برنامه و بودجه، امنیت ملی و سیاست خارجی و غیره با دریافت حق ماموریت به خارج کشور سفر میکنند. بنابراین این بیعدالتیها موجب عدم استقبال نمایندگان از برخی کمیسیونها میشود.
چگونه میتوان مشکلات موجود در این زمینه را مرتفع کرد؟
وزارتخانهها با همه نمایندگان، به شکل مساوی و با رویکردی عادلانه برخورد کنند. از سوی دیگر جدول سفر نمایندگان مشخص شود و سفرهای کاری تنها به گروه خاصی اختصاص پیدا نکند و مزایا و امتیازات بر مبنای عدالت میان تمامی نمایندگان تقسیم شود. مجلس ازجایگاه حساسی برخورداراست که میتواند تصمیمگیریهای کلان مدیریتی و حقوقی برای فرهنگ را رقم بزند. اگر مجلس چشمانداز فرهنگی نداشته باشد مملکت نمیتواند برای توسعه در امور مختلف قدمهای بلند بردارد. بنابراین اقدام و عملکرد مجلس در رفع معضلات فرهنگی اهمیت و ضرورت دارد.
در این شرایط چه اقداماتی لازم است تا فرهنگ در جایگاه واقعی خود قرارگیرد؟
از آنجا که اندیشه، فرهنگ و اخلاق مداری میتواند زمینه ساز هنجار و ناهنجاریهای اجتماعی شود و زمینه ای برای رشد و تعالی فردی و اجتماعی افراد و یا حتی یک کشور فراهم کند، بنابراین لازم است که برای ارتقای فرهنگ کشور به تقویت کمیسیون فرهنگی پرداخت. همچنین ارتباطی متقابلی میان کمیسیون فرهنگی با کانونهای فرهنگی، وزارت ارشاد، خانه هنرمندان و خانه سینما پدید آید. هر کشوری براساس شخصیت فرهنگی خود تعریف میشود و بسیاری از کشورها از دریچه فرهنگ و تمدن به کشورمان نگاه میکنند، بنابراین برای فرهنگ کشور باید بالاترین جایگاه و ارزش ممکن را قائل بود و اختصاص بودجه کافی به بخش فرهنگی کشورمان دستاوردهای مثبتی را به همراه دارد. بنابراین توجه به مقولات فرهنگی سبب شده در حوزههای اقتصاد و سیاست وا جتماع هم به توسعه دست پیدا کنیم.