آذرمی :کتابخانه ها به مردم کتاب خوب معرفی کنند

آیت الله آذرمی معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه در سخنانی عنوان کرد: ما به فکر کردن و اندیشیدن در دنیای نوین و وضعیت خاص کشورمان مانند اکسیژن نیاز اساسی و مبرم داریم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، آذرمی که در ضمن جلسه معارفه سرپرست جدید اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید علی حسینی عضو هیئت امناء نهاد کتابخانه های عمومی کشور، بیژن راستی فر سرپرست و جمعی از کارشناسان ستادی اداره کل کتابخانه های عمومی صحبت می کرد، با اشاره به این موضوع که اگر مردم کتابی بخوانند که در زندگی آنها نقشی موثر ایفا کند در مورد آن تبلیغ خواهند کرد، 

وی با اشاره به موضوعاتی چون زندگی شهری، غلبه جمعیت شهری بر جمعیت روستایی و همچنین روند مهاجرت به شهرهای بزرگ در زمان کنونی افزود: جمعیت فراوانی که در شهرها استقرار دارند نیاز به برنامه ریزی مدونی برای تامین نیازهای فرهنگی و اوقات فراغت خود دارند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه، بخش عمده جمعیت کشور را قشر نوجوانان و جوان جامعه عنوان و اضافه کرد: بسیاری از آسیب های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حال حاضر جامعه به دلیل عدم وجود مراکز فرهنگی و تفریحی سالم است که کتابخانه های عمومی می توانند یکی از این مراکز بوده و این خلاء را به گونه ای پر کنند.

وی راه اندازی طرح مراکز مشاوره روانشناسی و کتاب درمانی برای اعضاء در کتابخانه های عمومی را کاری شایسته خواند و افزود: با راه اندازی چنین طرح هایی باید خلاء های موجود در مقوله فرهنگ کتاب، کتابخوانی و مطالعه را پر کرده و مشکلات را مرتفع کرد.

آذرمی نگاه ویژه به محلات و سرمایه گذاری فرهنگی در آنها را یکی از راهکاری لازم به توجه عنوان و تصریح کرد: کتابخانه های عمومی باید به طرف ارائه خدمات در تمام محلات و مکان ها حرکت کنند و خدمات را بسته به بافت و نیاز محلات و نقاط شهری توسعه دهند.

وی پیگیری طرح کتابخانه مجازی توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور را موضوعی درخور و شایسته عنوان و ادامه داد: با توجه به هزینه بالای کتاب در بازار و همچنین کمیاب بودن برخی از کتاب های خوب و نفیس، راه اندازی چنین طرحی گرچه هزینه بر است ولی ارزشمند محسوب می شود.

آذرمی دسترسی سهل و آسان به کتاب از هر مکانی را راهی برای توسعه مطالعه و کتابخوانی در جامعه دانست و گفت: فناوری های نو و دنیای مجازی این امکان را فراهم کرده که حتی مردم دورافتاده ترین مناطق روستایی کشور هم با هزینه کم، سهولت و با سرعت به کتاب دسترسی پیدا کنند و همین امر در آینده موجب توسعه فرهنگی خواهد بود.

وی از کتاب بعنوان یاری صمیمی، دلسوز و غمخوار، بدون عصبانیت و عیب گویی که در خفا عیب انسان را متذکر می شود یاد کرده و اظهار داشت: کتاب خواندن شیرینی و حلاوت خاصی دارد و موجبات رشد آدمی را فراهم می کند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری در انتهای صحبت های خود ضمن آرزوی موفقیت برای بیژن راستی فر سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان و همچنین قول همکاری و کمک بی دریغ به کتابخانه های عمومی گفت: ما وظیفه خود می دانیم به توسعه کتاب و کتابخوانی در استان کمک کنیم و در این راه سعی می کنیم فرمانداری ها و بخشداری ها را با مجموعه شما همراه و هماهنگ کنیم اما این مجموعه کتابخانه های عمومی است که باید با ارائه طرح های نوین، مبتکرانه و موثر لوازم توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی را فراهم کند.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید علی حسینی عضو هئیت امناء نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز ضمن ارائه اطلاعاتی از ساختار و وضعیت موجود نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به نقش هیئت امناء نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: هیئت امناء مسئول سیاستگذاری های کلان و استراتژیک کتابخانه های عمومی است.

وی در ادامه به ساختار اداره کتابخانه های عمومی در استان ها و شهرستان اشاره و افزود: کتابخانه های عمومی توسط انجمن های استانی و شهرستانی اداره می شوند و این موضوع نشان از اهمیت نهاد برای مدیریت با توجه به ساختار فرهنگی و سیاسی هر استان و شهر دارد.

حسینی منابع درآمدی کتابخانه های عمومی را از منابع غیر دولتی و نیم درصد از درآمد شهرداری ها عنوان و اضافه کرد: کتابخانه های عمومی از برنامه های سند چشم انداز سال 1404 عقب هستند و یکی از دلایل این امر همین عدم اخذ سهم نیم درصد است.

وی توسعه کشور را منوط بر توسعه فرهنگ و توسعه فرهنگ را منوط به توسعه کتاب خواند و تصریح کرد: ما انتظار داریم مجموعه مسئولین استان ما را در تحقق سند چشم انداز نهاد کتابخانه های عمومی کشور کمک و یاری دهند.

عضو هیئت امناء نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه با اشاره به ابلاغ حکم سرپرستی برای بیژن راستی فر عنوان کرد: ایشان طبق ارزیابی های انجام شده، از روسای برتر مجموعه کتابخانه های عمومی محسوب می شوند و از شما درخواست همکاری بی دریغ با ایشان را داریم.

حسینی در انتهای صحبت های خود راستی فر را کتابدار و از مجموعه کتابخانه های عمومی خواند و اضافه کرد: وضعیت فعلی در شان مردم و فرهنگ استان کرمانشاه نیست و امیدواریم شاهد رشد بیشتر در این حوزه باشیم.

در این جلسه بیژن راستی فر نیز به ارائه گزارشی از وضعیت و فعالیت های کتابخانه های عمومی پرداخت و ابراز امیدواری کرد که بتواند در تحقق اهداف نهاد و مجموعه مسئولین استان موفق باشد.

گفتنی است این دیدار دوشنبه 18فروردین ماه 93، در دفتر معاونت سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه برگزار شده است.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی