روایتی از نشست استاندار و مدیر کل ارشاد با اصحاب رسانه

   

رضا منتظریانی - روز یکشنبه28 فروردین ساعت 14 استاندار محترم جناب امیری مقدم و مدیر کل جدید ارشاد جناب آقای صفدری با اصحاب رسانه استان در استانداری دیدار داشتند. در این  دیدار مشخص بود که مسئولین محترم از رسانه های استان ، انتظار امید بخشی در جامعه را دارند . ولی چرا اینقدر دیر ؟

در ابتدای درب ورودی نام افراد در لیست اداره ارشاد کنترل و سپس  اِذنِ دخول داده می شد . هر چند خواص میثاق بند و برخی از اعضای ستاد آقای رئیسی با خودرو شخصی بدون هیچ مانع حفاظتی، وارد حیاط استانداری شدند .ما چون میثاقی با کسی نداشتیم باید سر در کیسوک نگهبانی می کردیم و بازی اسم و فامیل پس می دادیم.این کنترل غیر معمول که شباهت به حضور معاون اول ریاست جمهوری و وزرا داشت نشان داد اتفاقی افتاده است .

طبق عادت و احترام به میزبان کمی زود رسیدیم . با برخی دوستان خوش و بشی کردیم . برای نشستن حساب و کتابی نبود و برای خواص صندلی ویژه در نظر نگرفته بودند . هرکی هرکی بود . هر کس زودتر آمده بود می توانست کدخدا جا را اشغال کند .

در همان ابتدای جلسه ضعف برنامه ریزی مشهود بود .ظاهرا استانداری در مدیریت این نشست ، نقش بسیار کمرنگی داشت وآقای امیری مقدم ، کارکنان محترم استانداری و روابط عمومی نیز مدعو اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده اند  . در غیر اینصورت ، با تجارب و نیروهای قابل و ارزشمندی که در روابط عمومی استانداری وجود دارد ، این برنامه بسیار وزینتر و در شان مدیریت ارشد استان و رسانه بر گزار میشد .

جلسه با 25 دقیقه تاخیر شروع و استاندار محترم که هر دقیقه از وقتشان برای این استان آسیب دیده بسیار ذی قیمت است ، حدود 20 دقیقه در جایگاه حضور داشتند تا مدیرکل محترم  فرهنگ واشاد اسلامی جناب آقای دکتر صفدری دستور شروع برنامه را صادر فرمایند !

جو جلسه سنگین به نظر می آمد. مثل هوا ی استان دراین  فصل بهار و رویش که خاک آلود شد. طبق معمول مستمع تلاوت زیبای قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی بودیم .

در همان ابتدا مجری محترم توضیحاتی  فرمودند که مدیران رسانه ها به نوبت و در محدوده صحبت کنند . زیرا جلسه ای دیگر با امام جمعه در پیش بود  . برخی مدیر مسئولین رسانه ها که فرصت صحبت یافتند باید در مدت 3 تا 4 دقیقه، خیلی سریع و جسته گریخته  سر و ته مطلب خود را هم بیاورند.

قبل از سخنان اصحاب رسانه کلیپی پخش کردند .  سالن را تاریک و ظلمانی کردند. ظاهرا برای اینکه کلیپ بهتر دیده و در دل و جان حضار بنشیندبه این تاریکی نیاز بود. در جای که نشسته بودم چیزی دیده نمی شد. فقط چراغ آبی و سبز و قرمز سقف سالن جلب توجه می کرد . تا کنون این سالن را اینگونه کم نور ندیده بودم . فقط صدای مقام معظم رهبری به گوشم میرسید که میفرمودند تبیین ، تبیین . در آن تاریکی پیش خود فکر می کردم با کدام نیرو ؟ برخی از مبلغین تبیین ،بجای جاذبه دافعه دارند و استعداد دشمن تراشی آنها بیش از دوست یابی است .در این نشست مشخص شد حتی برخی از آنها نسبت به رنگ سبز و بنفش هم آلرژی دارند .و به استاندار دستور دادند رنگ بنفش را از استانداری حذف کند !

نوبت صحبت مدیر مسئولین رسید  ، ظاهر در ابتدای ورود به برخی افراد گفته شده بود اگر قصد صحبت دارند ثبت نام کنند . تازه  متوجه شدیم قضیه از چه قرار است . تعدادی از مدیر مسئولین و بعضا پیشکسوتان مورد لطف اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی قرار نگرفته و دعوت نشده و تعدادی هم ظاهرا جلسه را تحریم کرده بودند . لذا آنها هنوز نتوانسته اند صحبتهای خود را به جناب آقای امیری مقدم منتقل کنند  . احساس کردم در یک برنامه ریزی مهندسی شده ، تصمیم گرفته شده است در نزد استاندار ،جایگاه رسانه های استان لاغر نشان داده شود .هر چند اگر یک دهم این جمع بزرگوار هم حضور می یافتند انسانهای قابل و فرهیخته ی خوبی در بین خانواده رسانه وجود دارد که از جایگاه استان و رسانه ها دفاع کنند . در این نشست برخی همکاران محترم نشان دادند دغدغه آنها بجای چندر غاز کسب آگهی از ادارات ، بیشتر توسعه استان است. ای کاش در اینگونه جلسات از سخنان سطحی ، تکراری و در خواستهای ریز و شخصی که جایگاه ارزشمند رسانه را به خطر می اندازد پرهیز و بیشتر به مشکلات کلان استان و چگونگی تعامل و همکاری با مسئولین برای رفع مشکلات استان پرداخته شود.

یکی از حضرات که نام رسانه را یدک می کشد وهنری بجز دلالی در عرصه رسانه از او ندیده ایم و تنها هنرش میثاق بندی در ایام انتخابات است و طوری خود را پیش دیگران نشان میدهد که مخاطب فکر کند نهار را با آقای رئیسی و شام را با محسن رضایی یا قالیباف و یا... خورده است سعی کرد با سخنان خود فضای جلسه را دو قطبی و کما فی السابق خود را نزد مقامات از سینه چاکان اصولگرایی و دولت فعلی نشان دهد .که عمل ناشیانه او با واکنشهای حضار روبرو شد . خوشبختانه هوش اهالی رسانه بالا است و این لفاظی های بدون پشتوانه و نخ نما تاثیری در این خانواده فرهیخته نداشته ومدتها است که تاریخ مصرف اینگونه حرکات تمام شده است .

این ماسکهایی که برچهره زده ایم و کمبود اکسیژن نفس کشیدن را مشکل کرده است. خصوصا در مکانهای بسته خفقان آور می شود .لذا برای راحت نفس کشیدن مجبور به ترک سالن شدم.

مقامات محترم قطعا می دانند در شرایط فعلی رسانه های استان ، این رکن چهارم دموکراسی در راستای امید بخشی ، تقویت سرمایه اجتماعی و پشتوانه اجتماعی ، مقابله با فساد و تنبلی و فرصت طلبی نقش فوق العاده حساس و موثری دارند . زمانی می توان از این امکانات بالقوه به نحو شایسته ای استفاده نمود که بدور از جناح بندی سیاسی ، تعامل رسانه با مسئولین دوسویه و دوستانه باشد . با دستور و بخشنامه و تبعیض کار به سامان نمی رسد .

امیدواریم جناب آقای دکتر صفدری در ایام سکانداری این مدیریت ، امانت دار خوبی بوده و دچار روزمرگی نشود  و با پر هیز از حاشیه های زود گذر و کسب تجارب مدیران پیشین و تعامل خوب با رسانه ها به شلختگی فرهنگی در استان و جزیره ای کار کردن خاتمه داده و اداره فرهنگ وارشاد اسلامی را تبدیل به مرکز مهندسی فرهنگی استان کنند .

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی