در بخش فرهنگی از ترکیه عقب نمانیم .اولین دانشگاه کردی در ترکیه راه اندازی شد

حیات غرب - ترکیه مدت ها است ادعای مرکزیت کرد شناسی در دنیا را تبلیغ می کند . این در حالی است که استان کرمانشاه و شهر کرمانشاه از قدیم الایام مرکز فرهنگی کردشناسی در دنیا بوده و محوریت و مرکزیت این استان بر کسی پوشیده نیست . در این راستا تعدادی از مردم و فرهیختگان و دانشگاهیان استانهای غرب کشور با تهیه طو ماریها متعدد  از استاندار کرمانشاه  آقای رضایی درخواست داشته اند تا از ریاست بنیاد کرمانشاه شناسی  جناب آقای دکتر خرمشاهی خواسته شود که تدریس زبان کردی در دانشگاه های استانهای کرد نشین ، در دستور کار هیئت امنای بنیاد ایران شناسی قرارگیرد . امید واریم در سالی که مزین به نام فرهنگ شده است این پایگاه عظیم فرهنگی در استان کرمانشاه از دست ما خارج نشود . 


  به گزارش ایرنا ، بنیاد مزوپاتامیا (بین النهرین) در شهر دیاربکر که برای تاسیس اولین دانشگاه در ترکیه که به زبان کردی در آن تدریس خواهد شد، درخواست داده بود با موافقت مراجع ذیصلاح در ترکیه و ثبت آن در روزنامه رسمی ، مجوز تا

سیس این دانشگاه را دریافت کرد.در بین هیات موسسه این دانشگاه ˈشیوان پرورˈ هنرمند مشهور کرد ، شماری از مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی و اساتید دانشگاه مشاهده می شوند.

در این دانشگاه که به نام پیشین شهر دیاربکر ˈآمدˈ نام گذاری شده است ، آموزش به زبان کردی خواهد بود و در کنار آن، به زبان ترکی استانبولی و انگلیسی و در مراحل بعدی به زبانهای ارمنی و سریانی نیز آموزش داده خواهد شد.

دکتر سلیم اولچر رییس هیات امنای این دانشگاه به خبرگزاری آناتولی گفت: فعالیت های مربوط به تاسیس دانشگاه ˈآمدˈ را حدود یک سال پیش با یک هیات 15 نفره شروع کرده که اکنون شمار آن به بیش از 200 نفر رسیده است.

وی گفت: آموزش به زبان کردی موجب رشد و اعتلای این زبان در منطقه خواهد شد

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی