آسیبهای اجتماعی در استان کرمانشاه به مرحله بحرانی رسید.فریار رسی هست؟

حیات غرب - رضا منتظریانی - مشکلات استان کرمانشاه در حوزه های مختلف ،کلاف سر در گم شده است . مدیریت ناپایدار وکوتاه مدت ، بودجه اندک  ،سپردن مسئولیتها به افراد غیر متخصص ، پراکنده و جزیره ای کار کردن و درخواستهای متنوع و متکثر نمایندگان از مسئولین اجرایی ، سیستم مدیریتی را دچار روزمرگی و واکنشی کرده و فعالیتهای ظاهری و تبلیغاتی از نوع ماست مالی بیش از اقدامات اساسی و زیر بنایی خود نمایی می کند .

در این آشفته بازار حوزه فرهنگ و اجتماع بیش از دیگر حوزه ها آسیب دیده است . این خسارت جبران ناپذیر و زخم عمیق آسیبهای اجتماعی بر پیکر استان کرمانشاه به درجه بحرانی رسیده و این دمل چرکین و متعفن ،علاوه بر محلات حاشیه نشین ، بخشهای مرکزی شهر کرمانشاه را نیز درگیر کرده است.

در استان و خصوصا شهر کرمشاه شاهدیم که هر چند وقت یکبار موضوعی از حوزه آسیبهای اجتماعی و بیشتر مبارزه با معتادان متجاهر و پراکنده کردن آنها از برخی مناطق حاشیه نشین و البته کوچ آنها به مناطق دیگر ،در بوق و کرنا دمیده میشود و همچون ((پوش)) خیلی سریع شعله ور و خاموش می شود . دوباره آش همان آش و کاسه همان کاسه است .

حل این درد مزمن و تیمار این زخم عمیق در پشت در های بسته با جلسات تکراری و با اقدامات تکانه ای و موقتی سامان نمی گیرد . عزم و اراده ای همگانی لازم دارد . تا مردم برای رفع این مشکل پای کار نیایند ، کاری از دست این دولت مردان ساخته نیست . مردم زمانی پای کار خواهند آمد که سازمانهای مردم نهاد ، این حلقه های واسط فراموش نشوند و از استعداد بالقوه آنها در راه رفع مشکلات بهرمند شد.

حال که حساسیت بحران کرمانشاه به وزارت کشور منتقل شده است و وزیر کشور جلسه ای ویژه برای رفع مشکلات تشکیل داده است ،لازم است بسیار عالمانه و بدور از شعار و گزارشات ساختگی ،با تکیه بر مستندات و استفاده از تجارب گرانسنگ سمنهای درگیر آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ، تمام مشکلات را استخراج و دسته بندی و استاندار محترم پیگیری جدی نمایند و گزارش فعالیتها اطلاع رسانی شود .  

تا کنون اطلاعات و آمار مستندی از آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی در استان ،توسط سازمانهای مردم نهاد و گروههای تسهیلگر تهیه شده است . بجای دوباره کاری و فرصت سوزی بنام کار تحقیقاتی ، می توان از آن منابع بسیار خوب و مثبت استفاده بهینه کرد .

امیدوارم به مرحله ای نرسیم که خیلی دیر شود . از جناب آقای علی شعبانی سرپرست فهیم معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استان کرمانشاه و همچنین مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری انتظار میرود در این شرایط دشوار از همه ظرفیتهای استان برای رفع مشکلات استفاده نمایند .

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی