مساجد امروز باب میل سالخوردگان است

چرا سینمای پاک را وارد مساجد خود نمی‌کنیم؟/ امروزه مساجد تنها باب میل افراد سالخورده است

 تریبون آزاد دانشجویی  با عنوان «راهکاهای ترویج نماز در جامعه» توسط حوزه شهید بهشتی دانشگاه فردوسی برگزار شد کوچک زاده گفت: از کودکی باید افراد را با نماز و فلسفه آن آشنا کرد و پدر و مادر باید از همان بدو کودکی فرزند خود را به خواندن نماز تشویق کنند.


این دانشجو ادامه داد: همچنین مساجد محل می‌توانند به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که صفوف مساجد را از کودکان پر کنند این در حالی است که در مساجد بیشتر افراد کهنسال مشاهده می‌شود.


کوچک‌زاده با اشاره به این‌که متذکر شدن اثرات نماز برای افراد مختلف می‌تواند یکی از راه‌های ترویج نماز در جامعه شود ابراز داشت: افراد مساجد را تنها پایگاهی برای برپا کردن نماز می‌شناسند در حالی که مساجد می‌توانند پایگاهی برای بر طرف کردن مشکلات افراد باشد.


در ادامه حقی، یکی از دانشجویان دانشگاه فردوسی بیان کرد: در قرآن حدود 19 بار امر به اقامه نماز شده است و اقامه با خواندن متفاوت است به این معنا که اقامه به معنای ترویج نماز و یکی از راه‌های ترویج نماز خواندن آن به جماعت است.


وی تصریح کرد: نباید افراد نماز خود را به تنهایی در گوشه‌ای بخوانند بلکه بهتر است در مساجد و نمازخانه‌ها حاضر و نماز را در آنجا بخوانند که علاوه بر ثواب باعث تشویق دیگران به خواندن نماز جماعت نیز می‌شود.


این دانشجو با بیان این‌که امروزه مساجد تنها باب میل افراد سالخورده است خاطرنشان کرد: بهتر است نماز جماعت به خصوص در مکان‌هایی که افراد بازاری بیشتر هستند سریع‌تر خوانده شود تا آنان نیز برای اقامه نماز حاضر شوند.


دانشجویی دیگر در ادامه ابراز داشت: در دوره‌هایی که جو سیاسی در کشور حاکم می‌شود شعارهای بسیاری داده می‌شود به طور مثال یکی از شعارهای رئیس جمهور فعلی طرح شجره طیبه بود که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.


خامسی افزود: در این طرح معلم، والدین و جماعت مدرسه با یکدیگر متحد می‌شوند و و شرایطی برای رشد دانش‌آموزان به لحاظ معنوی ایجاد می‌کنند که امید است این طرح پیگیری شود.


وی تاکید کرد: درد امروز جامعه تهاجم فرهنگی است که روز به روز بال و پر آن گسترده‌تر می‌شود و کشورهای غربی در این زمینه بسیار قوی فعالیت می‌کنند و متناسب با نیاز و پیشرفت روز خوراک جدیدی را محیا می‌کنند.


این دانشجو بیان کرد: اما متاسفانه مساجد ما همچنان برنامه‌هایی که سال‌هاست برپا می‌کرده را برپا می‌کند و هیچ دگرگونی در آن جهت جذب جوانان و کودکان نمی‌دهد.


خامسی خاطرنشان کرد: چرا پخش کلیپ را وارد مساجد خود نمی‌کنیم؟  چرا در مساجد پخش کلیپ و فیلم سینمایی نداریم و چرا سینمای پاک را وارد مساجد نمی‌کنیم، از این طریق می‌توانیم جوانان را به مساجد بکشانیم.


وی ادامه داد: در قدیم معماری‌ها به گونه‌ای بود که زمانی که  افراد زمانی وارد مساجد می‌شدند کل تعلقات دنیایی را کنار می‌گذاشتند؛ اما امروز روز به روز فضای مساجد کوچک‌تر می‌شود.


این دانشجو در پایان گفت: متاسفانه فضای بانوان در مساجد بسیار کوچک، باریک و گرم است؛ اما چنانچه این فضا را دو نصف کنیم بهتر خواهد بود.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی