معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان از خانوادهها خواست، بازی و ورزش را در برنامههای اوقات فراغت دانشآموزان به طور ویژه ببینند.
احمد شایسته با بیان اینکه برنامههای اوقات فراغت باید به گونهای طراحی شود که که بتواند رشد کودکان و نوجوانان را در زمینههای مختلف جسمی، عقلی، عاطفی، اجتماعی و دینی به همراه داشته باشد، گفت: برنامههای اوقات فراغت باید با در نظر گرفتن جنبههای یادگیری، رشد فردی و شادی دانشآموزان همراه باشد تا بتواند تواناییهای دانشآموزان در حوزه شناختی را بالا ببرد.
شایسته، برنامههای مذهبی، ورزشی، تفریحی و برنامههای درسی تقویتی را چهار گروه برنامههای مفید برای اوقات فراغت دانشآموزان برشمرد و تاکید کرد: بهترین برنامههای اوقات فراغت برای دانشآموزان به ویژه دانشآموزان مقطع ابتدایی بازی همراه با برنامههایی تفریحی است، چون بازی نیاز اساسی افراد در سن کودکی است و خیلی از مهارتهای اجتماعی هم از طریق بازی با گروه همسالان در افراد شکل می گیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان، یکی از بهترین برنامههای اوقات فراغت برای دانشآموزان را برنامههای ورزشی عنوان کرد و افزود: این نوع فعالیتها باید بسته به نوع علاقه کودکان به ورزشهایی مثل فوتبال، والیبال، شنا و ... انتخاب شود تا بتواند جذابیت لازم را برای دانشآموزان همراه داشته باشد.
شایسته افزود: توصیه میشود در کنار برنامههای ورزشی، تفریحی و دروس تقویتی، برنامههای مذهبی هم برای دانشآموزان در نظر گرفته شود، چون این نوع برنامهها هم میتوانند تاثیر زیادی در پرورش ابعاد شخصیتی دانشآموزان داشته باشند.
وی تاکید کرد: تدارک برنامههای اوقات فراغت مذهبی مثل کلاس های قرآن میتواند در رشد اخلاقی و دینی دانشآموزان تاثیرگذار بوده و آنها را با سبک زندگی اسلامی ایرانی آشنا کند.
شایسته در ادامه با بیان اینکه برنامههای اوقات فراغت باید متناسب با رده سنی دانش آموزان در نظر گرفته شود، اظهارکرد: خانوادهها در برنامهریزی برای غنی سازی اوقات فراغت کودکان این نکته را مد نظر داشته باشند که حتما رده سنی برنامهها با سن و سال دانشآموز هماهنگی داشته و فرزندانشان را با کودکان همسن و سال خود و یا نهایتا یک سال کوچک تر و یا یک سال بزرگتر همبازی و همکلاس کنند، چون در این صورت برنامههای اوقات فراغت در کنار اینکه ویژگیهای تربیتی را به کودکان منتقل میکند، از دید روانشناختی هم میتواند تاثیر مثبتی در شکلگیری رفتارهای دانشآموزان داشته باشد.
وی گفت: بازی با گروه همسالان خیلی مهم است، چون در غیر اینصورت ممکن است کودک در مواجهه با افرادی که فاصله سنی زیادی با او دارند و از او خیلی بزرگتر هستند، دچار سرخوردگی و پایین آمدن اعتماد به نفس شده و بر عکس در هنگام بازی کردن با افرادی که خیلی از او کوچکتر هستند ممکن است احساس اعتماد به نفس کاذب کند که هر دو این ویژگی ها اثرات منفی در ذهن او بر جای خواند گذاشت.
شایسته یادآورشد: والدین هنگام تدوین برنامههای اوقات فراغت باید به این نکته هم توجه داشته باشند که کودکانشان با افراد هم جنس همبازی شوند، چون ویژگی های شخصیتی کودکان هم جنس با هم قرابت بیشتری دارد.