جشنواره منطقه ای موسیقی نواحی در کرمانشاه

حیات غرب - جشنواره منطقه‌ای موسیقی نواحی با حضور هنرمندان پنج استان منطقه ۴ کشور در کرمانشاه آغاز به کار کرد.

 محمدعلی مرآتی، دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، عصر امروز (۱۷ تیر) در آیین افتتاحیه جشنواره موسیقی نواحی منطقه ۴ کشور به میزبانی کرمانشاه، اظهار کرد: امسال برای اولین بار جشنواره موسیقی نواحی طی دو مرحله منطقه‌ای و ملی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این راستا استانهای کشور را به پنج منطقه تقسیم کرده ایم تا در هر منطقه یک استان میزبان دیکر استان های همجوار خود باشد و در دوره های بعدی جشنواره میزبانی استان ها چرخشی خواهد بود.

دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران افزود: تاکنون جشنواره های مناطق ۱ تا ۳ به ترتیب در شهرهای گنبدکاوس، شهرکرد و تبریز برگزار شده و کرمانشاه میزبان جشنواره منطقه ۴ است.

وی زمان برگزاری جشنواره منطقه چهار به میزبانی کرمانشاه را از ۱۷ تا ۱۹ تیر اعلام کرد و گفت: طی این مدت بزرگان موسیقی نواحی استان های کرمانشاه، کردستان، ایلام، همدان، مرکزی و لرستان به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.

این مسئول با بیان اینکه در حاشیه برگزاری این جشنواره کارگاه های پژوهشی موسیقی نواحی هم برگزار می شود، افزود: این کارگاه ها هر روز ساعت ۱۰ صبح در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه برگزار می شود و در روز اول "روایت عاشقی در منطقه بهار همدان" بررسی شد و فردا و پس‌فردا هم به ترتیب "زوج سرنا و دهل در منطقه" و "موسیقی تنبور در کرمانشاه" بررسی خواهد شد.

مرآتی با تاکید براینکه این جشنواره غیررقابتی است، عنوان کرد: طبق قوانین جشنواره تنها هنرمندان موسیقی نواحی با سن بالاتر از ۳۰ سال می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

وی در خصوص نحوه انتخاب هنرمندانی که در این جشنواره به اجرا می پردازند هم گفت: ما در هر استان و هر منطقه مشاورینی از همان استان ها داریم که در معرفی بزرگان موسیقی نواحی منطقه خود به ما کمک کردند. همچنین فراخوان هایی هم برای این جشنواره داده بودیم که تعدادی از هنرمندان از طریق این فراخوان ها توانستند شرکت کنند.

دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در ادامه موضوع امسال جشنواره موسیقی نواحی را "وحدت در کثرت موسیقیایی اقوام " اعلام کرد و افزود: وحدت در کثرت عنصری نهفته و یک کلیدواژه مهم در موسیقیایی شناسی معاصر در دنیاست و کشور ایران جزو نمادهای وحدت در کثرت موسیقی است.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی