۲۰ میلیون بیسواد مطلق و کم سواد در ایران؛ ۳گروه بیشترین بازماندگان از تحصیل

 

علی باقر زاده رئیس نهضت سواد آموزی :از میان جمعیت 70 میلیونی کشور حدود 30 میلیون نفر سطح سوادشان حداکثر تا دوره راهنمایی است. از این میان حدود 3.5 میلیون نفر بیسواد مطلق در کشور وجود دارد و تمام این آمارها در شرایطی گزارش شده است که نهضت سوادآموزی در کشور فعالیت می‌کند و تا پایان برنامه پنجم توسعه بیسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال باید ریشه کن شود.

از سوی دیگر درصدی از کم‌سوادان در طول زمان به بی‌سوادی مطلق بازگشت می‌کنند و این موضوع باز هم جمعیت حدود 3.5 میلیون بیسواد مطلق در کشور را افزایش می‌دهد.

 هم‌اکنون اشتباهی در فضای رسانه‌ای کشور رخ داده و آن این است که صرفا وضعیت بیسوادی کشور را به حساب یک دستگاه خاص می‌گذارند و می‌گویند این مجموعه ضعیف عمل کرده است و مسئله با مقصر نشان دادن یک ساختار تشکیلاتی منتفی میشود اما عوارض، پیامدها و نتایج این جمعیت بیسواد و کم سواد در کشور برطرف نمی‌شود.

معتقدم به جای جنبه‌های سلبی باید بر روی جنبه ایجابی کار کرد به‌گونه‌ای که علیه بیسوادی در جامع جو منفی ایجاد و زمینه‌ای را فراهم کرد که افراد در برنامه‌های سوادآموزی حضور یابند حتی اگر خودشان را متقاعد کنند که در محیط خانواده خود باسواد شوند و الزاما به کلاس‌های نهضت سوادآموزی مراجعه نکنند.

حداقل در سه سالی که بنده در سازمان نهضت سوادآموزی حضور داشتم خلا جدی در این زمینه مشاهده کردم یعنی تا زمانی که ما رسانه‌ها را تحریک نکرده‌ایم، رسانه به سراغ ما نیامده و نپرسیده‌اند که چرا این وضعیت ایجاد شده و چه برنامه‌هایی دارید؟‌ سال‌هاست که در حوزه سوادآموزی تولید ایده، نظر، فکر و محتوا آموزشی مناسب نداریم.

درخصوص تحکیم سواد افراد نیز باید بگویم که تا سال 90 مدل آموزشی ما در نهضت سوادآموزی به صورت دوره مقدماتی معادل کلاس اول ابتدایی، دوره تکمیلی معادل سوم ابتدایی و دوره پایانی معادل چهارم ابتدایی بود اما زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند به تحکیم و توسعه سواد توجه کنید ما با الهام از این موضوع و آسیب شناسی که در این سال‌ها انجام داده بودیم، مصوبه‌ای را آماده کردیم و شورای عالی آموزش و پرورش آن را تصویب کرد که بر اساس این مصوبه دوره سوادآموزی طراحی شد که شامل دوره تحکیم و انتقال است.

منبع : تسنیم 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی