درخشش موسیقی نواحی در میان زرق و برق‌های بازار پاپ

جشنواره موسیقی نواحی در میان زرق‌وبرق‌های موسیقی پاپ و دلسوختگان فراوان موسیقی سنتی، به نگین درخشانی تبدیل شده که سالانه، صدها علاقمند به این موسیقی اصیل را دور هم جمع کرده و به احیا و تداوم حیات این موسیقی، کمک بسیاری کند

مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که از شانزدهم دی‌ماه آغاز شده بود و شب گذشته ۱۹ دی ماه با حضور مسئولان فرهنگی کشور به کار خود پایان داد. یک اتفاق خوب در حوزه موسیقی اقوام و نواحی است که ثمرات بسیاری را در این حوزه به همراه دارد.

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی به کار خود پایان داد که این رویداد و ثمراتش هم برای فعالان فراوان این حوزه و هم برای دوستداران آن، در دوره‌ای که گونه‌های دیگر موسیقی، کمون و بروز بسیاری دارند، به یک غنیمت مهم تبدیل شده است.

نداردنخستین اتفاق خوبی که این جشنواره رقم می‌زند، امکانی است که در زمینه دیده شدن هنرمندان نواحی مختلف به وجود می‌آید. همان‌گونه که در رویداد شانزدهم گذشت و طی شب‌های اجرا هنرمندانی از نواحی مختلف ایران با سنین مختلف روی صحنه رفته و به اجرای برنامه پرداختند. این اتفاق فارغ از آن‌که حمایت خوبی از هنر پیشکسوتان این عرصه می‌نماید، زمینه دیده شدن نسل جوان این حوزه و ترغیب آنها به تداوم فعالیت‌شان را فراهم می‌آورد.

این رویکرد از آن جهت مهم به نظر می‌رسد که در تمام این سال‌ها، خطر کمرنگ شدن کمی فعالان این موسیقی به دلایل مختلف احساس می‌شد. نخستین عامل این تهدید را می‌توان در آن‌چه عدم‌رغبت نسل جوان برای فعالیت در این حوزه خوانده می‌شود، عنوان کرد. این باور اشتباه که اقبال چندانی از سوی مخاطب نسبت به موسیقی نواحی وجود ندارد، سبب شد تا برخی این‌گونه گمان کنند که نسل جوان از فعالیت در این حوزه ابا داشته و بیشتر به سمت موسیقی‌هایی چون پاپ و رپ متمایل است.

این یک باور اشتباه است چرا که بسیاری از جوانان مناطق مختلف، علاقه و عرق بسیاری به موسیقی محلی خود داشته و از فعالیت در این حوزه یا مخاطب قرار گرفتن آن استقبال می‌کنند همچنان‌که مشاهده می‌کنیم در تمامی ادوار جشنواره موسیقی نواحی ایران، جوانان و حتی نوجوانان، حضور پررنگی در گروه‌ها دارند و در کنار پیشکسوتان این حوزه، هارمونی زیبا و معناداری را بر روی صحنه خلق می‌کنند.

باشندبنابراین یکی از برکات مهم جشنواره موسیقی نواحی، غنیمت شمردن پیشکسوتان این حوزه و دلگرمی دادن به خیل جوانان است تا با قدرت و ایمان بیشتری، در این مسیر گام برداشته و آینده این گونه موسیقایی را به مانند گذشته آن، پربار حفظ کنند.

دیگر امکانی که این جشنواره مهیا می‌کند، تجمیع گروه‌های مختلف نواحی است. این گرد هم آوردن، از دو منظر، مهم ارزیابی می‌شود: نخست آن‌که این گروه‌ها می‌دانند جایی برای حضور و دیده شدن بیشتر آنها وجود دارد بنابراین نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بهترین عملکرد خود را در این جشنواره ثبت کنند.

نکته دیگر به بهره‌مندی اقشار مختلف از موسیقی‌های مختلف مناطق ایران برمی گردد که این فرصت را برای آنها فراهم می‌آورد تا ضمن آشنایی با موسیقی تخصصی نواحی مختلف کشور، نسبت به پیگیری موسیقی منطقه موردعلاقه خود پیگیر باشند.

تمام این مختصات سبب شده تا جشنواره موسیقی نواحی در میان زرق‌وبرق‌های موسیقی پاپ و دلسوختگان فراوان موسیقی سنتی، به نگین درخشانی تبدیل شود که سالانه، صدها علاقمند به این موسیقی اصیل را دور هم جمع کرده و به احیا و تداوم حیات این موسیقی، کمک بسیاری کند.

یک اتفاق خوب در حوزه موسیقی کشور که مصداق بارز عدالت فرهنگی است و باید از بابت حمایت دفتر موسیقی و وزارت ارشاد از این رویداد، از آنها تشکر کرد و به آنها دلگرمی داد تا ضمن حمایت بیشتر از این گونه موسیقایی اصیل کشور، زمینه هر چه باشکوه‌تر شدن این غنیمت سترگ را فراهم کنند.

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در راستای تمرکززدایی و تحقق عدالت فرهنگی در دو بخش برگزار شد؛ بخش اول آن به‌ صورت منطقه‌ای طی روزهای ششم تا بیست و سوم تیر ماه امسال به دبیری محمدعلی مرآتی و به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور برگزار شد.

بخش منطقه‌ای جشنواره به میزبانی پنج استان شامل گلستان(۶ تا ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) و بخش ملی آن نیز از ۱۶ تا ۱۸ دی در تهران با مشارکت بنیاد رودکی به میزبانی تالار رودکی برگزار شد.

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، محمود سالاری معاون امور هنری، امیرحسین سمیعی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد رودکی، محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره، رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر، هادی آرزم هنرمند پیشکسوت و جمعی از مسئولان و هنرمندان شب گذشته به کار خود خاتمه داد.

 

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی