هنر مند نامدار کرد، عباس کمندی بدرود حیات گفت

عباس کمندی هنرمند بزرگ کردستانی متولد سال 1331 در شهر سنندج است که شعر سرایی، قصه‌نویسی و قصه‌پردازی را از دوران نوجوانی آغاز کرد و سال‌ها بعد به یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین هنرمندان این سرزمین مبدل گشت.

   آثاری چون دیوان شعر کردی و فارسی، جمع آوری اشعار دیوان میرزا شفیع، ورزش باستانی و پهلوانان کرد، زندگی‌نامه سید علی اصغر کردستانی، اورامان، رمزگشایی در مظاهر فرهنگی، گردآوری اشعار هجایی ایرانی قبل از اسلام نیز از دیگر آثاری است که از ذهن سرشار او سرچشمه گرفته است.

 عباس کمندی همواره در گفته هایش اعلام می کرد از هیچکسی تقلید نکرده و سبک مخصوص به خود را دارد،این هنرمند برجسته در سال 49 در سن 18 سالگی در مسابقه داستان نویسی رادیو سنندج شرکت و مقام نخست را بدست آورد و بعد از کسب این رتبه از سوی مدیروقت رادیو به کار در رادیو سنندج دعوت شد.

در سال 1350 پس از شرکت در یک شب شعر، مسوولیت ترانه سرایی خانه فرهنگ و هنر به عهده وی گذاشته شد، تا سال 1356 حدود 95 درصد ترانه هایی که در رادیو سنندج ضبط می شد از خانه فرهنگ و هنر ارایه می شد.
عباس کمندی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با همکاری گروه کامکارها کارهای جدیدی را شروع کرد.
سبک اشعاری آهنگ های عباس کمندی عاشقانه است و بیشتر آنها از شاعران هورامان گرفته شده است و تا کنون از وی آهنگی راجع به جنگ و کشتار و خون ریزی ثبت نشده است.

 وی بیش از ۱۵۰ ترانه، ساخت و اجرای بیش از ۶۰ آهنگ و ترانه، اجرا و ارائه مجموعه‌های آهنگ گلاویژ، پرشنگ، اورامان، کیژی کورد در ۳شماره، گردآوری مظاهر فرهنگ فولکلوریک (فرهنگ مردم)، تحقیق در زندگی‌نامه شخصیت‌های کرد و تبدیل آن به فیلم‌نامه از جمله سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه، میر نوروزی و... را در کارنامه هنری خود دارد.

  عباس کمندی در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی هم موفق به خلق آثاری همچون اسب، یک سبد علف، پرواز در قفس، ارثیه مامه رحیم، عضو جدید اوپک، نبرد رمادیه، کوچه سرخ، کاروانسرا، وکیل اول، قلم و شیطان، و همچنین پهلوان پنبه شده است.

 عباس کمندی پس از 62 سال زندگی پربار، صبح روز پنجشنبه، اول خردادماه، بر اثر ایست قلبی در بیمارستان توحید سنندج درگذشت.

 عباس کمندی متولد سال 1331 در شهر سنندج از همان سنین کودکی آثار نبوغ وی برای آشنایان نمایان شد.

0202-2.jpg

در سن شانزده سالگی به شعر سرایی ، قصه نویسی ، قصه پردازی مشغول بود.  سال 1349  در یک مسابقه داستان نویسی در رادیو سنندج مقام اول را کسب نموده. و با توجه به کسب این مقام توسط آقای نقشبندی مدیر وقت رادیو به کار در رادیو دعوت شد. در سال 1350 پس از شرکت در یک شب شعر با حضور جمعی از بزرگان ادبیات ایران از جمله "معینی کرمانشاهی" که با  ارایه تنظیم شعر حافظ  مسئولیت ترانه سرایی خانه فرهنگ و هنر به عهده وی گذاشته شد. تا سال 1356 نود و پنج درصد ترانه هایی که در رادیو سنندج ضبط می شد از خانه فرهنگ و هنر ارایه می گردید.

عباس کمندی

کارهای انجام شده توسط آقای عباس کمندی:

1- سرودن اشعار بیش از 150 ترانه

2- ساخت و اجرای بیش از 60 آهنگ و ترانه

3- اجرا و ارایه مجموعه های  آهنگ (گلاویژ، پرشنگ، اورامان، کیژی کورد در 3 شماره)

4- گردآوری مظاهر فرهنگ فلکلوریک (فرهنگ مردم)

5- گردآوری و تحقیق زندگی نامه شخصیت های کرد و تبدیل آن به فیلمنامه از آن جمله (سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه، میر نوروزی و...)

فیلمنامه هایی که توسط آقای کمندی نوشته شده:

1- اسب

2- یک سبد علف

3- پرواز در قفس

4- ارثیه مامه رحیم

5- عضو جدید اوپک

6- نبرد رمادیه

7- کوچه سرخ

8- کاروانسرا

9- وکیل اول

10- قلم و شیطان

11- پهلوان پنبه

 برنامه های تولیدی توسط آقای کمندی:

1- داستانی منزل نو مبارک

2- عروسکی پهلوان پنبه

3- مستند دستان سرایان

4- مستند کهنه هواران ( معرفی مشاهیر کردستان )

مجموعه کتابهایی که توسط آقای کمندی نوشته شده:

1- دیوان شعر کردی و فارسی

2- جمع آوری اشعار دیوان میرزا شفیع

3- ورزش باستانی و پهلوانان کرد

4- زندگی نامه سید علی اضعر کردستانی

5- اورامان

6- رمزگشایی در مظاهر فرهنگی

7- گردآوری اشعار هیجایی ایرانی قبل از اسلام

حیات غرب در گذشت این هنرمند فقید را به جامعه هنری خصوصا مردم شریف و هنر دوست کرد زبان تسلیت عرض می نماید 

منبع : کرمانشاه tv

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی