وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری 12 و نیم میلیون دانشآموز در حال تحصیل هستند که 48 درصد را دختران و 52 درصد را پسران تشکیل میدهند، گفت: در این میان هنوز 10 هزار واحد آموزشی به صورت دو نوبته اداره میشود.
علیاصغر فانی که در معرفی اولویتهای کاری وزارت آموزش و پرورش در سال اقتصاد و فرهنگ در جلسه علنی 25 خرداد ماه مجلس سخن می گفت افزود: آموزش و پرورش به عنوان وسیعترین فصل مشترک حاکمیت و مردم نقش بیبدیلی را در تعامل مردم و نهادهای حاکمیتی ایفا میکند.مدارس آموزش و پرورش ارزشها و پیامهای انقلاب و میهن اسلامی را در قالب کتابهای درسی و برنامههای آموزش و پرورش به طور مستقیم با دانشآموزان و به طور غیرمستقیم با اولیای آنها مبادله میکند.
فانی همچنین گفت: در بسیاری مواقع به دلیل شخصیت پرنفوذ معلم در جوامع روستایی و شهری بسیاری از خدمات اجتماعی و سیاسی حاکمیت از قبیل برگزاری انتخابات، آمارگیری، توزیع کالا و خدمات حمایتی، شناسایی اقشار آسیبپذیر، حل دعاوی و مشکلات منطقهای، آموزش و پرورشهای محلی در زمینههای بهداشتی و محیط زیست، بزرگداشت مناسبتهای ملی و انقلابی و بسیاری دیگر از این نوع خدمات از سوی معلمین و توسط مدارس مستقر در مدارس شهری و روستایی و عشایری صورت میگیرد. در این میان تعداد 719 آموزش و پرورش منطقه یا شهرستان در قالب 32 اداره کل آموزش و پرورش مسئولیت سازماندهی، برنامهریزی و نظارت بر فعالیتهای در موارد رسمی و غیررسمی مدارس را بر عهده دارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی جاری خدمترسانی به 12 و نیم میلیون دانشآموز را در برنامه کاری خود داشته که از این تعداد 48 درصد را دختران و 52 درصد را پسران تشکیل میدهند. برای اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی به دانشآموزان 105 هزار واحد آموزشی با قریب 542 هزار کلاس درس دایر بودهاند. در مجموع تعداد دانشآموزان کشور حدود یک میلیون و 80 هزار یعنی 8.6 درصد در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند. دامنه تغییر بین میزان فهم دانشآموزان مدارس غیردولتی از کل دانشآموزان بین استانهای کشور بسیار زیاد است. به نحوی که در استان کردستان 2.5 درصد و در شهر تهران 17 درصد در نوسان است.
وی همچنین گفت: وزارت آموزش و پرورش با دارا بودن حدود یک میلیون نفر اعم از معلمان و کادر اداری و غیره بزرگترین دستگاه دولت از حیث نیروی انسانی است که از این تعداد حدود 53 درصد را خانمها و 47 درصد را آقایان تشکیل میدهند، این نسبت در استانهای مختلف تفاوت فراوانی را دارد، به نحوی که در شهر تهران قریب به 72 درصد از کارکنان را خانمها تشکیل میدهند و در مقابل، استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود 35 درصد، کمترین کارکنان زن را دارا است.
وی در مورد تحصیلات شاغلان در آموزش و پرورش گفت: قریب به 67 درصد از کارکنان شاغل در آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر هستند و در این میان قریب 9 درصد آنها دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری هستند، در آموزش و پرورش به ازای هر 19 دانشآموز یک معلم به کار اشتغال دارد و با وجود تلاش و توجه به عمل آمده به ازای هر 250 دانشآموز تنها یک مربی یا معاون پرورشی امکان تخصیص پیدا کرده است.
وی با اشاره به بحث فضاهای آموزشی در آموزش و پرورش افزود: با وجود تصویب و تخصیص اعتبارات برای تخریب و بازسازی فضاهای آموزشی و تأمین سیستم گرمایشی هنوز حدود یک سوم دانشآموزان در فضاهای آموزشی نیازمند به بازسازی مشغول به تحصیل هستند و کماکان 130 هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد است و در این میان هنوز 10 هزار واحد آموزشی به صورت دو نوبته اداره میشود.آموزش و پرورش اکنون حدود 5 هزار و 900 پروژه نیمه تمام دارد که حدود 31 هزار کلاس درس را شامل میشود.
فانی اضافه کرد: در سال 93، 20 هزار و 400 میلیون اعتبارات اختصاصی به آموزش و پرورش است که 9.5 درصد بودجه عمومی دولت است در حالی این رقم در سال گذشته 8 درصد بوده است. همچنین علیرغم اینکه اعتبارات هزینهای دولت در سال 93 نسبت به 92، 17 درصد افزایش داشته اما اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش با رشد 26 درصدی مواجه بوده که این درصد افزایش حاکی از توجه دولت و مجلس به اهمیت آموزش و پرورش است که در جای خود شایسته تقدیر و تشکر است.
فانی با بیان اینکه 99 درصد اعتبارات آموزش و پرورش به هزینههای پرسنلی و حقوق دستمزد اختصاص می یابد اضافه گفت: تنها یک درصد بودجه آموزش و پرورش برای اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی به کار گرفته میشود و فعالیتهای قرآنی، اقامه نماز جماعت، برگزاری مسابقات، اردوها، بهسازی نیروی انسانی، ارتقای مهارت و دانش نیروی انسانی، تامین و نگهداری فضاهای آموزشی، تعمیر سقف فروریخته کلاسها و رفع خرابی موتورخانهها تنها با این یک درصد پرداخت میشود که در بهترین حالت 500 میلیارد تومان شامل میشود و باید در یک سال برای 13 میلیون دانش آموز هزینه شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اختلال در نظامهای انگیزش معلمان که باید خیل عظیم دانشآموزان را به سمت تعلیم و تربیت رهنمون کنند به شدت کیفیت اجرای برنامههای آموزش و پرورش لطمه وارد میکند. معلمان امروز صبورانه منتظر اقدامات دولت و مجلس برای اعتلای جایگاه معیشتی و منزلت اجتماعی خود هستند.
وی تاکید کرد: مواجهه تخصصی و حرفهای با چالشهای نظام آموزشی اقتضا میکند برنامههای ارتقای دانش و مهارت معلمان به صورت مستمر و مداوم به اجرا در آید.
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامههایی که در زمان رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان ارائه کرد گفت: در برنامهای که به مجلس ارائه شد تماما مبتنی بر اسناد فرادستی، سیاستهای تحول در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین بوده است و امروز جای خوشحالی دارد که برنامه سال تحصیلی 93 و 94 با استناد به قوانین مذکور و همچنین سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی و انتظارات رئیس جمهور و نیز الزامات و احکام بودجه 93 تنظیم و آماده اجرا شدن است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین طی هفته گذشته در یک سمینار دو روزه با مدیران کل آموزش و پرورش استانها برنامهی سال تحصیلی 93 و 94 را قطعی کردیم که امیدواریم با ابلاغ آن بتوانیم به اجرای برنامه بپردازیم.
فانی تصریح کرد: بی شک محدودیت اعتبارات در اولویت بندی برنامهها تاثیرگذار بوده است اما امیدواریم که اهتمام خود را برای اجرای برنامهها و ارتقای آموزش و پرورش به عنوان راهبرد اصلی به کار بریم.
وی با تاکید بر تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبری اظهار کرد: سیاستهای اقتصاد مقاومتی یکی از محورهای برنامهی سال 93 را تشکیل داده است و 6 سیاست از 21 سیاست مذکور در ارتباط با آموزش و پرورش بوده است.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که طرح رتبه بندی معلمان در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است گفت: طرح رتبه بندی معلمان جزء برنامههای دولت بوده است ودر کمیسیون اجتماعی دولت نیز در حال بررسی است که امیدواریم این طرح در آینده به صورت لایحه تقدیم مجلس شود که در آن موارد مهمی مانند انگیزش ارزیابی صلاحیت حرفهای معلمان و معیشت آنان مورد توجه قرار دارد.