دردسر های جدید وزارت ورزش

 این روزها شاهد جبهه گیری‌های زیادی علیه وزارت ورزش هستیم. مواضعی که پس از اتفاقات باشگاه پرسپولیس رونمایی شد اما وزارت ورزش تا چه اندازه در این مسائل دخیل است؟

 چهارمین وزیر پیشنهادی
محمود گودرزی چهارمین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم جهت تصدی وزارت ورزش و جوانان بود. بعد از اینکه مسعود سلطانی‌فر، سیدرضا صالحی امیری‌ و نصرالله سجادی به عنوان وزرای پیشنهادی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشدند، گودرزی در روزهای پایانی آبانماه با کسب رای اعتماد اولین وزیر ورزش و جوانان دولت تدبیر و امید شد. پس از آن بود که  گودرزی ضمن تایید انتصابات وزرای پیشنهادی قبلی برای پیشبرد اهداف دولت در بحث‌های ورزش و جوانان دست به انتصابات جدیدی زد. با این انتصابات چهره هایی وارد وزارت ورزش و جوانان شدند که خود از منتقدین دولت قبلی بوده و حالا می بایست در اجرای سیاست های دولت یازدهم  نقش خود را ایفا می کردند.
 ارثیه ای سنگین
گروه جدیدی که  برای سر و سامان دادن به امور ورزش و جوانان تشکیل شده بود اما با مشکلی بزرگ مواجه شدند ارثیه ای سنگین که از دولت قبل باقی مانده بود! میلیاردها تومان بدهی و تعهدی که از دولت احمدی نژاد روی دست وزارت ورزش و جوانان باقی مانده بود. البته این بدهی تنها در ورزش نبود و در سایر بخش ها نیز دیده می شد. بدهی سنگین پرسپولیس و استقلال به بازیکنان و مربیان و ....، بیش از 3200 پروژه ورزشی نیمه کاره، عدم پرداخت پاداش ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی و .... از جمله بدهی ها و تعهداتی بود که بر دوش وزارت ورزش دولت روحانی قرار گرفت.
 سرخابی ها
سیاستی که این وزارتخانه در لیگ سیزدهم در قبال سرخابی های پایتخت اتخاذ کرد عدم دخالت در امور باشگاه ها تا پایان فصل بود. بدین ترتیب هیچ هواداری در فصل گذشته عدم نتیجه گیری تیم خود را به دخالت وزارتخانه ورزش و جوانان مربوط نمی‌دانست. این وزارتخانه با دو اسپانسر برای تامین هزینه های پرسپولیس و استقلال در لیگ چهاردهم به توافق رسید تا شرایط خصوصی سازی این دو باشگاه پس از سالها و به مرور فراهم شود. شرایطی که رخ دادن آن واقعا سخت به نظر می رسد!
 دردسرها
در طول این سالها مدیریت دو باشگاه مطرح پایتخت باعث حیف و میل شدن میلیارد ها تومان از بیت المال شد و عاقبت نیز مشکلاتی از قبیل خودروهای لوکس بدون سند، چک های بی محل، قراردادهای میلیاردی از آنها بر جای ماند. منتقدین دولت قبلی که حالا خود در راس کارهای اجرایی قرار گرفته بودند با دیدن این شرایط برای تغییرات و اصلاح ساختار دو باشگاه قدم پیش گذاشتند اما اصولا هر تغییر با مشکلاتی مواجه است. عزم دولت برای تغییر سیستم گذشته باشگاه‌ها البته با دردسرهایی مواجه بود. ارثیه دولت دهم و کمبود‌های مالی ، وزارت ورزش و جوانان را در تنگنا قرار داد. حال اتفاقات پرسپولیس نیز باعث شده که این وزارتخانه زیر سوال برود! در حالی که اسپانسر جدید پرسپولیس می توانست در ابتدای فصل و زمانی که هنوز بازیها آغاز نشده بودند علی دایی را کنار بگذارد و قرارداد 2 میلیارد و یکصد میلیونی فصل جدید این مربی را با پرداخت غرامت نادیده بگیرد مسابقات را با سرمربیگری آقای گل جهان آغاز کرد. علی دایی نتایج خوبی در پرسپولیس نگرفت. 2 برد، 2 تساوی و 3 باخت ماحصل کار شهریار و هم تیمی هایش بود. با توجه به این نتایج  پرسپولیس در رده مناسبی قرار نداشت و باید تغییراتی صورت می گرفت اما اقدامی که رئیس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس انجام داد در خورشان علی دایی نبود! روش کاری حمیدرضا سیاسی باعث شد تا وزارت ورزش و جوانان زیر سوال برود و نوک پیکان انتقادات هواداران و اهالی فوتبال به سمت امیررضا خادم و همکارانش گرفته شود! واقعیت این است که وزارت ورزش و جوانان حق دارد که نگران وضعیت پرسپولیس و استقلال باشد و مانع ورود ضرر و زیان به آنها شود. حق دارد از فدراسیون در مورد ریز قرارداد کی روش از کفاشیان توضیح بخواهد.  این حق خواستن ها اما دلیل دارد؛ وزارتخانه به نوعی مالک دو باشگاه است و هزینه های فدراسیون را پرداخت می کند. اقدام نسنجیده هیات مدیره باشگاه پرسپولیس باعث شد که عزم دولت برای تغییر و اصلاح ساختار باشگاه ها از سوی اهالی فوتبال نادیده گرفته شود. وقتی به‌رغم شیطنت های فدراسیون و با آن شرایط بغرنج مالی در سال گذشته، هزینه های اردوهای تیم ملی برای حضور در جام جهانی مهیا شد، وقتی دکتر گودرزی از حق پخش 180 میلیارد تومانی سخن به میان می آورد یعنی اینکه وزارتخانه مشکلات را می‌داند و به‌دنبال آنهاست هر چند گرفتن حق پخش از صدا و سیما مسائل خاص خود را دارد.  نکته آخر در مورد اتفاقات پرسپولیس اینکه علیرضا رحیمی مردی از جنس ورزش است که سابقه مدیریت در فدراسیون‌ها و ادارات تربیت بدنی را دارد ضمن اینکه در کارنامه‌اش مدیرعاملی باشگاه سپاهان نیز دیده می شود اما صحبت های روز جمعه وی بیش از آنکه حمایت از علی دایی باشد به‌دنبال دفاع از خود بود.
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی