پشت‌پرده قهرمانی وناكامي سوريان و تيم‌ملي‌كشتي فرنگي - سر میزد و انگشت میگرفت

حیات غرب - تيم كشتي فرنگي كشورمان در سال‌هاي گذشته  پيشرفت فني قابل ملاحظه‌اي داشت و حتي توانست به مقام قهرماني المپيك نيز برسد اما در رقابت‌هاي جهاني آمريكا ناكام ماند.  ناصر نوربخش مربي باسابقه تيم‌ملي كشتي فرنگي در گفت‌وگو با ايسنا از بي‌نظمي برخي چهره‌هاي شاخص در اردوهاي تيم‌ملي پرده برداشت. او ادعا كرد به عملكرد برخي كشتي‌گيران در رقابت‌هاي جهاني آمريكا مشكوك است و مدعي است برخي شكست‌ها يك سناريوي از پيش تعيين شده بوده است. 

 همه چيز در مورد سوريان
درباره حميد سوريان يكسري از مسائلي وجود داشت كه نمي‌توانستيم آنها را پيش از مسابقات جهاني اعلام كنيم، چرا كه ممكن بود روي روح و روان او اثر بد بگذارد و ما را مقصر ناكامي او قلمداد كنند. سوريان در مسابقات جهاني سال‌ گذشته نيز چهار مسابقه خود را به صورت مشكوك با پيروزي پشت سر گذاشت و خيلي از داوران نسبت به عملكرد او و اينكه او با خطاهاي بسيار كشتي‌هاي خود را پيروز مي‌شد اعتراض داشتند. حتي پيش از مسابقات جهاني امسال كميته‌ داوران اتحاديه جهاني تشكيل جلسه داد كه در آن جلسه فيلم كشتي‌هاي سوريان در مسابقات جهاني ازبكستان مورد بررسي قرار گرفته بود‌ و آنها نسبت به اين موضوع كه اين كشتي‌گير‌ در مبارزات خود خطاهاي متعددي انجام مي‌دهد هشدار داده بودند. 
 اردوان صاحب درباره سوريان هشدار داد!
اردوان صاحب، داور بين‌المللي ايران نيز در جلسه كميته داوران اتحاديه جهاني كشتي حضور داشته و پيش از اعزام‌مان به مسابقات جهاني به خانه كشتي آمد و به مربيان گفت كه در آن جلسه كميته‌ داوران اتحاديه جهاني نسبت به اين موضوع كه سوريان به حريفان خود كله مي‌زند، انگشت مي‌گيرد و يا از پا استفاده مي‌كند اعتراض داشتند و اعلام كردند كه بر عملكرد او در مسابقات جهاني لاس وگاس نظارت ويژه‌اي خواهند داشت تا اگر اين حركات را مجددا انجام دهد ديسكاليفه شود. اين هشداري بود كه صاحب به مربيان تيم‌ملي داد، اما سوريان نسبت به اين موارد بي توجه بود چرا كه كسي جرات نداشت به او ضعف‌هايش را بگويد. 
  سوريان و تمرين!
متاسفانه سوريان در اردوها نيز همواره عادت دارد حتي به حريفان تمريني خود كله بزند و هميشه سر آنها را شكسته است كه همين موضوع باعث شده هيچ كس علاقه‌اي نداشته باشد با او سرشاخ شود، حتي قبل از مسابقات جهاني مسكو كه بنا، سرمربي تيم‌ملي بود سوريان به همين شكل سر حاجي پور را شكست كه باعث شد يك درگيري فيزيكي شديد ميان او و حاجي پور شكل بگيرد كه پس از آن هر دوي اين كشتي‌گير‌ان قهر كردند، اما بعد از يك هفته‌ به دنبال سوريان رفتند و او بازگشت، ولي كسي حاجي پور را به حساب نياورد. سوريان در كشتي‌هاي دشوار به حريف كله مي‌زند تا مسير كشتي را به نفع خود تغيير دهد. آنقدر اين كارها را كرد كه كسي حاضر به كشتي گرفتن با او نمي‌شد. من از شهريار با خودم كشتي‌گير مي‌آوردم و به آنها مي‌گفتم كه مقابل سوريان سفت و سخت كشتي نگيريد تا او بتواند مرور فن كند. وقتي سوريان براي اولين بار به حريف خود كله زد و باعث شد از داور اخطار بگيرد، به او تاكيد كرديم كه ديگر كله نزند اما او باز هم اين كار را انجام داد و حتي در كشتي مقابل حريف كره شمالي هم اين كار را انجام داد تا اينكه از دور رقابت‌ها حذف شد. پس از اين كار سوريان، يك كلام به او گفتم اين آه كشتي‌گيراني بود كه در اردوي تيم‌ملي به آنها كله زدي و دامنت را گرفت كه او هم به خاطر همين حرف با من قهر كرد و ديگر با من هيچ صحبتي انجام نداد. 
  نمي‌خواستند بهانه دستش بدهند
از سوي ديگر سوريان در وزن 55 كيلوگرم مدال طلاي المپيك را به دست آورد، اما الان وزن او به 59 كيلوگرم تغيير كرده است و شرايط مانند سابق براي او مهيا نيست. من مسئول مستقيم او نبودم و حميد باوفا مربي او بود. آنها مي‌ترسيدند با او برخورد كنند، چرا كه ممكن بود بهانه به دستش بيايد و اردو را برهم بريزد. مثل الان كه زيدوند در مصاحبه با شما اعلام كرد كه باوفا پيش از مسابقات جهاني با او درگير شده و به همين علت روحيه خود را از دست داده و در همان دور اول حذف شده است. مگر باوفا در حد و اندازه‌اي بود كه بخواهد با سوريان برخورد كند و بگويد كه اين رفتار خود را كنار بگذار. 
 بنا چند بار با سوريان درگير شد
من به عنوان مربي نيز نبايد همه چيز را توجيه كنم و فقط كشتي‌گير‌ را مقصر بدانم، چرا كه خودم هم در اين ناكامي‌ها مقصر هستم. حتي قبل از المپيك لندن همين حميد سوريان با محمد بنا چندين بار درگير شد و يكي از دلايلي كه من را از جوانان به بز‌ر‌گسالان آوردند همين مشكل ميان بنا و سوريان بود. حتي بنا نظرش اين بود كه سامان عبدولي به المپيك برود. 
 اضافه وزن سوريان در انتخابي تيم‌ملي
سوريان در مسابقات انتخابي تيم‌ملي، چهار -پنج كيلوگرم اضافه وزن داشت كه بر روي باسكول رفت اما همه اين موضوع را ناديده گرفتند. اين مشكل مربوط به مدير تيم‌ملي و فدراسيون كشتي بود. من هميشه به مسئولان فدراسيون گفته‌ام كه قانون شما مشكل دارد، چرا كه براي قهرمانان جايگاه معتبري را تعريف نكرده‌ايد و بايد آنها را حفظ كنيد. نبايد يك كشتي‌گير‌ ستاره 10 بار وزن كم كند و در مسابقات مختلفي شركت كند. براي اينكه وجهه كار را حفظ كنند به سوريان گفتند الكي بيا وزن‌كشي كن و حتي نمي‌خواهد وزني كم كني و در دور اول استراحت مي‌كني و بعد تو را در آخر جدول مي‌گذاريم تا در دور دوم هم استراحت كني. بعد قرعه را طوري چيدند كه نوربخش و حاجي پور كه دو رقيب اصلي سوريان در انتخابي بودند با هم مبارزه كنند و يكي از آنها حذف شود تا سوريان فقط با يكي از آنها روبه رو شود كه در نهايت وقتي سوريان ديد كه آبروريزي شده زرنگي كرد و كشتي نگرفت، چون اگر در آن شرايط نابرابر مي‌آمد و اول مي‌شد آبروي خودش را از بين مي‌برد كه به اعتقاد من كار بسيار خوبي كرد كه مبارزه نكرد. بعد گفتند سوريان و حاجي پور كه در رقابت‌هاي انتخابي اول شدند به مسابقات لهستان بروند كه هيچ ارزشي نداشت چرا كه كشتي‌گير‌ان در آنجا با دو كيلو ارفاق وزن مبارزه مي‌كنند و هيچ تستي از آنها گرفته نمي‌شود. باز هم در آنجا سوريان باخت و حاجي پور هفتم شد. پس به نظر شما حق چه کسی بود كه به مسابقات جهاني برود؟ اگر قصد اول و آخرشان سوريان بود پس ديگر چه نيازي بود كه آنها را به تورنمنت لهستان فرستادند؟
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی