معاون امور ورزش بانوان:حضور در ورزشگاه‌ها، مطالبه‌همه زنان

حیات غرب - معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان به تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها پرداخت و گفت: لازم است شرایطی برای حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها فراهم شود. سال گذشته رئیس جمهوری دستور پیگیری و بررسی این موضوع را صادر کرد. به گزارش ایسنا، رباب شهریان در نشست هم اندیشی با جوانان منتخب که روز گذشته با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، تاکید کرد: حضور زنان در ورزشگاه ها، مطالبه زنان جامعه است نه زنان فعال در عرصه ورزش. ما به منظور فراهم کردن سازوکار لازم برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها کار کارشناسی و بررسی‌های لازم را انجام دادیم و رشته‌هایی را که امکان حضور زنان برای تماشای مسابقات آنها وجود دارد از سایر رشته‌ها تفکیک کردیم.

شرایط برای حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها

او تصریح کرد: حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات رشته‌هایی مانند کشتی و شنا ضرورت ندارد، اما امکان حضور آنها در رشته‌های دیگر وجود دارد و باید شرایط لازم فراهم شود.معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ضرورت همکاری با برخی دیگر از نهادها برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها اظهار کرد: به وجود آوردن هماهنگی‌های لازم زمانبر است.شهریان با اشاره به حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها برای تماشای برخی از مسابقات گفت: زمان برگزاری مسابقات تکواندو مردان در دهه فجر خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها حضور یافتند و مشکلی نیز به وجود نیامد. بحث اصلی ما ضرورت حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌هاست، چون ممکن است مادری علاقه داشته باشد در کنار همسرش بازی فرزند خود را در میدان مسابقه تماشا کند. در این شرایط لازم است شرایط برای حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها مهیا شود. محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در ابتدای این نشست درباره علت دعوت از معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده برای دیدار با جوانان منتخب اظهار کرد: جوانان در گفت‌وگو با ما انتظار و توقعاتی را مطرح می‌کنند و ما تلاش می‌کنیم این موضوعات را به مراجع مربوطه منتقل کنیم اما قصد داریم با برگزاری جلساتی با مسئولان ارشد کشور که این جلسات تا پایان سال جاری ادامه می‌یابد، امکان ارتباط مستقیم جوانان با مسئولان را فراهم کنیم تا آنان خواسته‌های جوانان را به هیات دولت منعکس کنند.

ورود مستقیم رئیس‌جمهوری

موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها تبدیل به مساله پیچیده‌ای شده است. برخی «جو نامناسب» ورزشگاه‌ها را دلیل عدم حضور زنان می‌دانند و در مقابل برخی معتقدند زنان نیز همانند مردان از این حق برخوردارند. حضور زنان در ورزشگاه‌ها چند سالی است که به یکی از بحث برانگیزترین مسایل اجتماعی در کشور تبدیل شده است. به دنبال جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی برای تماشای بازی‌های تیم ملی والیبال ایران در لیگ جهانی، موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها بار دیگر در فضای عمومی و رسانه ای مطرح شده است.پس از آنکه ممانعت از حضور زنان برای تماشای مسابقه‌های والیبال با اعتراض شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده رو به رو شد، حسن روحانی دستور پیگیری و بررسی این موضوع را صادر کرد.زنان ایرانی در حالی نمی توانند در ورزشگاه‌ها حاضر شوند که در هنگام برگزاری مسابقه‌های بین المللی در ایران، زنان دیگر کشورها اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را دارند. طبق قانون‌های جهانی نیز جلوگیری از ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها ممنوع است.

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه ها، موافقان و مخالفان بسیاری دارد و هر کدام نیز بر اساس یک استدلال از نظر خود دفاع می‌کند. فخرالسادات محتشمی پور از فعالان حقوق زنان از جمله موافقان حضور زنان در ورزشگاه‌هاست. او در گفت و گو با ایرنا در این ارتباط گفت: نه تنها با ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها و هر مکان عمومی دیگری مخالف نیستم، بلکه آن را حق طبیعی خانم‌ها می‌دانم.محتشمی پور در ادامه با اشاره به اینکه تا امروز هیچ یک از استدلال‌های مخالفان این ماجرا را منطقی و مطابق با عقل و شرع و عرف جامعه ندیده است، تصریح کرد: متاسفم که چنین روندهای معیوبی همچنان ادامه دارد و مساله‌ای سهل و ساده را تا این حد پیچیده و دشوار جلوه می‌دهند. محمدامین قانعی راد رئیس انجمن جامعه شناسی ایران و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز از حضور زنان در ورزشگاه‌ها دفاع می‌کند. او تصریح کرد: متاسفانه هرگز توجهی به جنبه‌ها و تاثیرگذاری مثبتی که حضور خانم‌ها قادر است در ورزشگاه‌ها ایجاد کند، نشده است. زنانی که در آنجا حضور پیدا می‌کنند مادران کنونی و آینده کشور ما هستند. بدون شک حضور آن‌ها در این عرصه می‌تواند در انتقال فرهنگ ورزشکاری و ورزش دوستی به فرزندان و اعضای خانواده آن‌ها موثر باشد. اما لاله افتخاری نماینده اصولگرای مجلساما با حضور زنان در ورزشگاه‌ها مخالف است. او در این مورد می‌گوید: من حضور خانم‌ها در استادیوم‌های ورزشی و حتی طرح این مساله را ضروری نمی بینم و به اعتقاد من این مساله مهمی نیست. ما موضوع‌های بسیار مهم تر از این قضیه داریم که لازم است به آن‌ها توجه شود و روی آن‌ها مانور دهیم. زمانی که به جزئیات پرداخته می‌شود، ما از امور کلان باز می‌مانیم. لازم است که ما انرژی خود را روی مساله‌های حیاتی تر و مهم تری بگذاریم.در این بین فاطمه رهبر دیگر نماینده اصولگرای مجلس، مخالفت و موافقت با این مساله را وابسته به متغیرهای مختلف دانست. رهبر در گفت و گو با گروه پژوهش‌های خبری ایرنا گفت: در برخی از ورزشگاه‌های ما شرایط خاصی وجود دارد و ما قادر نیستیم در مورد همه ورزشگاه‌ها نظری یکسان دهیم. برای مثال، با وجود سردادن شعارها و دشنام‌هایی که شنیدن آن‌ها شایسته خانم‌ها نیست و...، حضور بانوان در این شرایط به صلاح نیست.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی