چالش جدیدی به نام(( ورود خانمها به ورزشگاه)) که مسئولین در پی پاسخ آن هستند


حیات غرب -  این اولین باری نیست که زنان غیر ایرانی در جریان مسابقات تیم های ورزشی کشور خود در ایران به ورزشگاه می روند و زنان ایرانی پشت در می مانند. همیشه این سوال مطرح بود که اگر محیط ورزشگاه مناسب زنان نیست و مساله به جنسیت مربوط می شود؛ چه تفاوتی میان زنان ایرانی و زنان غیر ایرانی وجود دارد؟


این بار اما گوی ماجرا متفاوت تر از همیشه شده است . مسابقه فوتبال ایران و سوریه و حاشیه های آن مساله را سیاسی کرده و اکنون گویا توپ در زمین سیاستمدارن افتاده که برای این مساله چاره ای پیدا کنند . هم وزیر ورزش در این خصوص اظهار نظری داشته و هم برخی چهره های سیاسی دست به کار شده اند تا راهی برای حل و فصل این پرونده جنجالی بیابند . در این میان وزیر اگر چه وعده هایی داده است اما گویا رییس فدراسیون آب پاکی را روی دستان همه ریخته است . از نظر او گویا زمان بیشتری باید بگذرد تا این ماجرا حل شود . 

برخی معتقدند در میان سیاسیون هم تغییراتی در عقیده و نظر در این مورد رخ داده است . نشانه این مساله را هم سخنان گزارشگر تلوزیونی بازی می دانند که به صورت غیرمنتظره ای در پخش زنده اعلام کرد که امیدوار است این مساله حضور زنان در ورزشگاه به زودی حل شود . پیش تر وقتی مساله حضور زنان در استادیوم مطرح می شد برخی واکنش های تند هم به همراه داشت . از جمله کسانی که در این مورد به اظهار نظرهایی جنجالی می پرداختند حسین الله کرم بود . او حالا در واکنش به حضور زنان سوری در ورزشگاه و حاشیه های آن گفته «من اصلا بازی را ندیدم که درباره نتیجه و بحث های دیگر صحبت کنم .» اما بالاخره این اتفاق کلی بازتاب داشته و کلی عکس هایش در فضای مجازی چرخیده اند. 

الله کرم در این باره هم همان نظر را دارد: «ندیدم، حتی عکس هایی که در فضای مجازی می گویید از حضور خانم های سوری منتشر شده را هم ندیدم و تا ندیدم نمی توانم درباره اش چیزی بگویم. بگذارید بروم عکس ها را ببینم و بعد درباره اش حرف بزنم.» آیا نظر آقای الله کرم درباره مسئله ورود بانوان به ورزشگاه ها همچنان همان است که تا امروز بوده؟ او می گوید: «بگذارید این واکنش های بازی ایران و سوریه و فضایی که می گویید را ببینم ، بعد در این باره هم اظهار نظر می کنم!» 

برخی دیگر از چهره های اصولگرا هم در فضای مجازی اظهاراتی در این مورد داشته اند.

نکته دیگر در این مورد این است که تصاویر منتشر شده از این بازی نشان داد که علاوه بر طیبه سیاووشی نماینده مجلس ، پنج زن دیگر در ورزشگاه حاضر بودند. جالب آنکه چهارنفر از آن ها در یک گوشی نسبتا خالی نشسته و بی علاقه به مسابقه سرگرم گپ و گفت های خود بودند! همه این ها در حالی است که زنان خواهان ورود به ورزشگاه پیش از این بازی تلاش های زیادی کردند تا نظر موافق مسئولان را جلب کرده و به ورزشگاه بروند. حتی کمپینی در فضای مجازی راه افتاد و آقایان از یکدیگر دعوت می کردند تا از خیر دیدن این مسابقه گذشته و به شکل نمادین کل ورزشگاه را در اختیار زنان قرار دهند. فروش بلیط هم که آغاز شد تعداد بسیاری از زنان اقدام به خرید بلیط کردند اما برای ورود آن تنها بلیط داشتن کافی نیست. به همین خاطر با پیامک هایی که می خواست شماره حساب معرفی کرده و پول خود را پس بگیرند مواجه شدند. البته از پول ها نیز خبری نشد. 

اگر مساله جنسیت است ایرانی و غیر ایرانی ندارد

موضوع حضور زنان نماینده در ورزشگاه این بود که وزارت ورزش با درخواست طیبه سیاووشی عضو کمیته زنان، ورزش و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس برای حضور اعضای این کمیته در ورزشگاه موافقت کرد. ناگفته نماند که فقط سه عضو این کمیته زن هستند و سه عضو دیگر اساسا نیازی به مجوز وزارت ورزش نداشتند. فاطمه ذوالقدر عضو دیگر بود و پروانه سلحشوری که ریاست فراکسیون زنان را نیز به عهده دارد به احترام زنانی که نمی توانند به ورزشگاه بروند؛ این مجوز گزینشی را نپذیرفت.

سلحشوری از حضور زنان سوری انتقاد کرد و گفت: « واقعا جاي سوال دارد كه چگونه زنان غير ايراني مي توانند حضور در ورزشگاه داشته باشند و زن ايراني نمي تواند. اگر بحث جنسيت است ايراني و غير ايراني ندارد».

وی همچنین در مورد اینکه چرا علی رغم صدور مجور به ورزشگاه نرفته است، گفت: « تا وقتی امکان حضور آزادانه همه زنان در ورزشگاه ها میسر نشده، مخالف اینگونه حضور گزینشی زنان است. تا زمانی که دختران این کشور برای دیدن یک بازی مجبورند با پوشش پسرانه و هزار مشکل به ورزشگاه‌ها بروند، من به عنوان نماینده این مردم دوست ندارم با یک مجوز خاص در ورزشگاه حاضر شوم و این نوع برخورد وزارت ورزش با موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها را نمی پسندم».

پروانه مافی نماینده تهران که با حضور زنان نماینده در شرایط کنونی مخالف است گفت:«  به نظر من تا زمانی که این مساله حل نشود، رفتن مسئولین به ورزشگاه هیچ فایده ای نخواهد داشت».

وی افزود: « حضور زنان مسئول در ایهن فضا به جامعه این حس  را می دهد که مسولین از رانتی برخوردارند و نسبتا به آن ها برتری جویی دارند».

مافی با اشاره اینکه اساسا حضور زنان در ورزشگاه را موضوع چندان مهمی نمی داند، گفت: « تا وقتی این مساله که بیخودی بزرگ شده، حل نشود رفتن ما به ورزشگاه فایده ندارد لذا باید اصل موضوع را حل کرد».

سوال از وزیر ورزش

مخالفت با حضور زنان مسئول در ورزشگاه در فضایی که جامعه زنان چنین امکانی را ندارد در حالی است که طیبه سیاووشی عضو فراکسیون زنان از عملکرد خود دفاع می کند. او در پست اینستاگرامی خود در همین خصوص به منتقدانش گفت: « فکر می کنم اگر در تمام دوره چهارساله نمایندگی یک کار درست انجام داده باشم شاید همین رفتن به ورزشگاه باشد چون مجددا توجه به عدم حضور زنان را جلب کردم البته اقدام بسیار سختی بود».

به هرحال گروه دیگر از زنان نماینده مجلس راه های بهتر و کارآمدتری را برای نشان داده اعتراض خود عدم حضور زنان در ورزشگاه انتخاب کرده اند. طرح سوال از وزیر ورزش یکی از ساده ترین اقداماتی است که از یک نماینده زن انتظار می رود. سیده فاطمه حسینی نماینده تهران قرار است این اقدام را انجام دهد و آن را به بعد از تعطیلی مجلس موکول کرده است. او ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه « امکان حضور بدون تبعیض همه زنان این سرزمین كه مايل به حضور  در ورزشگاه ها هستند فراهم شود» گفت: بعد از تعطیلات مجلس در این خصوص از وزیر ورزش سوال خواهم کرد.

وی توضیح داد که در این سوال از آقای سلطانی فر می پرسد تاکنون چه اقداماتی برای فراهم کردن شرایط  حضور خانم ها در ورزشگاه مطابق با موزاین اسلامی و در شأن بانوان کشورمان انجام شده است.

به گزارش نامه نیوز، شهیندخت مولاورد دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی که به تازگی معاونت زنان رئیس جمهور را به معصومه ابتکار سپرده است نیز در صفحه تویتر خود به حضور زنان سوری و عدم حضور زنان ایرانی واکنش نشان داد. او نوشت: «ماده ۸۹ منشور حقوق_شهروندی: حق همه شهروندان، به ویژه زنان است که به امکانات ورزشی و آموزشی و تفریحات سالم دسترسی داشته باشند و بتوانند با حفظ فرهنگ اسلامی ایرانی در عرصه‌های ورزشی ملی و بین‌المللی حضور یابند».

هر چه هست به نظر می رسد سیاسی شدن این ماجرا شاید کاتالیزوری باشد برای حل زودتر آن.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی