اربعین یادآورحماسه ای است که اسلام را برای همیشه دربلندای تاریخ نشاند وآن را ازخطرتحریف و تحذیرنجات داد.
بیستم صفر یادآورگذشت چهل روزازشهادت اصحاب اباعبدالله (ع) است که برای اصلاح دین و احیای سنت های نبوی قیام کردند و خون دادند تا دین را استمرار بخشند.
اربعین یادآورخونین کسانی است که سرازپا نشناختند وجان برکف نهادند.
گرامیداشت چنین روزی داغ شیعیان را تازه می کند و قدمی درراستای زنده نگه داشتن آن حماسه خونین است.
هدف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ازبزرگداشت چنین روزی تنها زنده نگه داشتن یاد وخاطره شهیدان کربلا نبوده بلکه شعله ورساختن آتش انقلاب علیه همه ی ستمگران اعصاروامصارمختلف است.
اربعین درعرصه معرفت هم ,مدرسه ای برای تربیت عارفان عاشق پیشه و مجاهدان ,که حاضردرصحنه های نبرد حق و باطل اند مجاهدان عارفی که عرفان را باجامعه وسیاست درهم آمیخته اند.
درباره ی اربعین همانند سایروقایع تاریخی سوالاتی مطرح شده واین پرسش ها اذهان اندیشمندان ونظریه پردازان وتحلیل گران تاریخی رابه خودمشغول داشته است.
ازجمله ی آنها:اربعین ازچه تاریخی مرسوم شده وچه اهمیتی درحوزه های مختلف داشته است؟
عدد اربعین ازدیدگاه های مختلف ازچه اهمیتی برخورداراست؟
اساسأ آیا بازماندگان عاشورا ، دراولین اربعین به زیارت شهدای کربلا رفته اند یا چنین زیارتی دراربعین اول رخ نداده است؟
به لحاظ دینی عدداربعین(چهل)عدد مقدسی است و درادیان وحیانی از اعتبارویژه ای برخورداراست به همین جهت هم ، درمتون مختلف دینی پیرامون اهمیت آن مطالبی آمده است.
درباره ی زیارت بازماندگان شهدای کربلا ازفراز مزارآنها نظرات مختلفی ارائه شده است برخی ازآنان ازجمله شهیدآیت الله قاضی طباطبایی معتقد است که زیارت شهدا دراربعین اول رخ داده است,درحالی که برخی ازبزرگان و نظریه پردازان به زیارت شهدا درکربلا دراولین اربعین اعتقادی ندارند ومی گویند نتوانسته اند خود را تا اربعین به کربلا برسانند.
اما نظر به فلسفه اربعین با آمیختگی شهادت شهدای کربلا و مراسم سوگواری بازماندگان که چه در اسارت یا درکنار مزار این شهدا اتفاق افتاده تقدس آن با حماسه کربلاست.
انشاالله که توانسته باشیم درزمینه خودسازی وخودیابی و انجام اعمال عبادی مستحب که درسازندگی انسان نقشی بنیادی دارند قدمی برداشته وازعاشورا به اربعین (چهل روزخودسازی) برسیم.
به یاد شهدا و پیام رسان کربلا همدل وهمراه شویم و برمبنای زیارت قبور مطهر شهدای کربلا دراربعین اول این امررا احیا نموده و براساس توان و کشش به سوی آن وادی قدم برداشته که بزرگترین تحول تاریخی رارقم زده است.
لذا با توجه به هم جواری استان کرمانشاه با کشورعراق واگرعشق و اراداتی ازطرف عشاق دلسوخته درسراسرگیتی باشد رایحه عطرمطهر تربت مقدس شهدای کربلا مخصوصا حضرت سیدالشهدا(ع)وحضرت ابوالفضل العباس (ع)به نسیم صبحگاهی وسوز غربت غروبی استشمام می گردد و تسکینی برآلام حضرت زینب کبری (س) میباشد. حال نظربه اقدام یزید وار و شمرگونه ی گروه منحرف داعش ، امسال جای دارد شیفتگان حضرت اباعبدالله (ع) با حضوردرکاروان های زیارتی در اربعین وبا حرکت به سوی میعادگاه عشق وارادت,ایثار,حماسه وشهادت وآزادگی آزمون درس مکتب محرم وعاشورا را دراین ایام پاسخ گوباشیم و با این اجتماع بزرگ نمایش قدرت اسلام واقعی را به جهان نشان داده و با تبلیغ دین ومذهب حقه ،خط این منحرفین منحوس را از نهج نورانی حسینی مجزا نماییم.
حرکت امسال وحضوردر کربلا معلی درایام اربعین ,دیپلماسی حضور ، گفتمان عشق ، ارادت مردمی مهربان ، وحدت و صفا وصمیمیت است.مرحمی بردردها ومصائب اسرای کربلا است که نظاره گربرگی خونین ازتاریخ ، که جوهرآن ازتراوش خون حسین (ع) وقلم آن دستان عباس(ع) وکتابت شده برگستره سرزمین کربلا بوده.
لذا دراین استان خصوصا شهرکرمانشاه باهمت عده ای از شهروندان کرمانشاهی تمهیداتی انجام گرفته ازجمله:بیست مسجد، تکیه وحسینیه به عنوان مراکزمیزبان برای اسکان وپذیرایی از زوار سراسرکشور اعلام آمادگی نموده اند که خود برگرفته ازپیشینه ی پرافتخار کرمانشاهیان در احیای این سنت حسنه می باشد.
انتظار وتوقع از مردم شریف کرمانشاه این است که این سنت مهمان نوازی و تکریم زائران را پاس داشته ودر سالهای آتی نه تنها این اماکن بیشترشده بلکه درب خانه هایمان را نیز برای پذیرایی ازایشان بگشاییم.
اما ازادارات وارگان ها توقع این است دراین راستا اهتمام ورزیده وحامی مسئولین و دست اندرکاران مساجد، تکایا وحسینیه ها باشند و قول و قرارهای ایشان در مصوبات جلسات را عملیاتی نموده وخدای ناکرده در حد تشکیل جلسه و مانور های شعارگونه وگذرا نباشد و گلایه های میزبانان و میهمانان را به حداقل برسانیم.
درخاتمه لازم به ذکراست مراسم اربعین در کربلا یک مسئله ی فرا استانی وفرامنطقه ای است .همایش اربعین جهانی ومتعلق به همه ی مردم جهان است چون مکتب عاشورایی امام حسین(ع)نیزجهانی می باشد.
کارشناس اموردینی ومساجد