علل فرار دختران از منزل

 




یکی از پدیده هایی که در چند سال گذشته دامنگیر کشور ما شده رواج فرار دختران از منزل است ، دختر فراری تا یک روز ممکن است در بیرون از خانه سالم بماند و حتی بدون غذا دوام آورد اما لزوم داشتن محلی برای استراحت و افرادی که منتظر چنین دختران و زنانی هستند در روز دوم آنها را مجبور به تمکین در مقابل خواست دیگران و باندهای فساد و فحشا می کند. دختر فراری به دختری گفته می شود که بدون اطلاع خانواده و به قصد خروج دائمی از منزل خارج گردد. بر اساس پژوهش صورت گرفته توسط معاونت مبارزه با مفاسد اجتماعی کاهش میانگین سن دختران فراری به زیر 20 سال را نشان می دهد که 90 درصد آنها سطح سواد بالایی نداشته اند.

این دختران در گرداب سقوط کرده و تمام پل های پشت سر خود را خراب نموده اند پس به ندرت باز می گردند اگر هم باز گردند کنترل شدید و رفتارهای خانواده احتمال فرار مجدد و دائمی را افزایش خواهد داد خصوصا" اگر مشاوره اجتماعی مناسبی به خانواده ها داه نشود و یا بستگان دیگر هم از این موضوع مطلع گردند .

مشکلات پژوهش : دستیابی به آمار دختران فراری مشکل است زیرا نه خانواده ها آن را گزارش می کنند نه نهادهای اجتماعی فرهنگی توان جذب همه را دارند ، این دختران پنهانی زندگی می کنند و دائم دست به دست شده و محل آنها متغیر است لذا تمام پژوهش های صورت گرفته براساس دستگیری دختران در خانه های فساد ، دستگیری به علت فروش مواد مخدر و دستگیری به علت ولگردی انجام می شود ، دختر فراری کلمه ای منفرد است که بر جمعی بزرگ از خانواده تا اجتماع اثر می گذارد ، در حالی که نمی توانیم بگوییم این بیماران باید معدوم شوند اما درست مانند ویروس مخفی و خطرناک می باشند ، بعلاوه اظهارات این دختران دستگیر شده چندان قابل اعتماد نیست زیرا بحران روحی متمرکز شده در آنها مانعی بزرگ بر سر کشف واقعیات است . با این وجود مانند تمامی پدیده های اجتماعی نمی توان تک بعدی به آن نگریست و نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت.

اما دختران و زنان به چه دلایلی فرار می کنند؟؟

1- علل شخصی : فرایند های اجتماعی و کنش انسان توسط سه عامل تعیین می شود( الف - ژنتیک (ب - خود (د- خانواده و محیط اجتماعی / در این بین افراد حتی اگر خانواده مناسبی نداشته باشند باز توان مقابله خواهند داشت در صورتی که خود انسان به صورت خودی واقعی و با انگیزه در آنها وجود داشته باشد البته وجود ژنتیک و محیط اطراف شامل خانواده به شدت بر خود یا همان اراده افراد تاثیر می گذارد و در سلوک تربیتی افراد موثرند.

2- اغفال شدن : از مهم ترین عوامل فرار دختران اغفال از سوی دیگران گزارش شده است ، امید به عشقی دروغین و دل بستن به سراب خیالی باعث فرار دختران می گردد . اینگونه روابط به سرعت فروکش می کند و به علت ماهیت خاص جامعه ایران که پسر فراری را به راحتی می پذیرند و دختر فراری را به می رانند ؛ دختران فراری احتمال کمتری برای بازگشت دارند.   

3- ضعف معنویت : هرچه جامعه از خدا و مبانی اخلاقی فاصله بگیرد این فاصله گریختن به سوی دام شیطان است ، دین سبب می شود که حاضر و ناظری بر اعمال خود ببینیم ومعتقد گردیم  کاشته امروز را فردا برداشت خواهیم کرد به همین علت سطح مقاومت و آستانه تحمل انسان را می افزاید اعتقاد به وجود پشتوانه معنوی باعث جلوگیری از تشکیل احساس یاس و ناامیدی می شود .

4- خانواده
: مکانیزم عملکرد خانواده ها بر دو عامل جذب خوبیها و دفع بدیها بنیان نهاده شده خانواده هایی که به هر دلیلی شامل طلاق ؛ اعتیاد ؛ میگساری ، بی سرپرستی و بد سرپرستی ؛ نداشتن پشتوانه مالی ، تبعیض بین فرزندان و سایر علل نتوانند مداری مناسب برای نگهداری افراد باشند مکانیزم دفع در آنها فعال تر می گردد به همین علت این خانواده های از هم گسسته به راحتی از هم گسسته تر می گردند . جهت درک بهتر موضوع باید توجه کنیم طبق برخی تحقیقات صورت گرفته  60 درصد دختران پیش زمینه خانوادگی داشته و یا دارای نابسامانی های مختلف از جمله خشونت در منزل بوده اند.

5- اجبار به ازدواج و تعصبات غیر منطقی : برخی از دختران تنها به این دلیل که مجبور بوده اند با فردی که هیچ تمایلی به زندگی با او نداشته ازدواج کنند از منزل فرار نموده اند حتی زنانی که پس از ازدواج فرار کرده ، روابط نامشروع برقرار نموده اند و یا در پدیده جدید قتل همسر همین اجبار به ازدواج نقش داشته است ؛ حساب کنید اگر خانواده ای به دلیل اعتیاد پدر و مادر برای تهیه مواد فرزند خود را تحت فشار قرار دهند این دختر که قبلا" مستعد فرار بوده وضعیت را به بحرانی ترین شکل می رسانند. وجود خرافاتی مانند عقد دختر عمو پسر عمو در  آسمان بسته شده ، اقوام گوشت هم را بخورند استخوان را نگه می دارند و اجبار به ازدواج با بستگان همه در زمره عوامل مشدد قرار می گیرند.
عکس همین قضیه هم ممکن است رخ دهد خانواده از ازدواج دخترشان به دلایل غیر منطقی از جمله فقیر بودن طرف ، نداشتن تحصیلات عالیه و شغل مورد انتظار آنها ، رقابت بین خاندان مادری با خاندان پدری و لجاجت جلوگیری می کنند .

6- اعتیاد : دخترانی که به هر دلیل شامل توهم افزایش حافظه و یادگیری خصوصا" در میان تحصیل کردن ؛ مصرف تفریحی - تدریجی و تبدیل به اعتیاد دائمی ؛ کنجکاوی ؛ رابطه با دوستان ، اینکه من معتاد نمی شوم و می توانم کنار بگذارم  ؛ مصرف برای کاهش درد و استرس ، الگو برداری از والدین ، بیکاری و فقر  ....  به مواد مخدر صنعتی یا غیر صنعتی روی آورند جزء گروههای در معرض خطرند، اعتیاد علاوه بر هزینه جسمانی هزینه مالی دارد که باید به هر طریقی تامین گردد پس دخترمعتاد برای تامین هزینه خود و یا پنهان نگه داشتن موضوع اعتیاد از خانواده ممکن است فراری شود تا پس از فرار با خود فروشی پول خرید مواد مخدر را  فراهم نماید. البته اعتیاد به الکل و مواد روانگردان هم در این باب قابل بحث می باشد.

7- تهاجم فرهنگی
: پیکان تهاجم فرهنگی امروز امواج ماهواره ایست که از طریق حس بینایی و شنوایی احساسات افراد را تحت شعاع خود قرار می دهد بزرگترین خطر ماهواره همان چیزیست که ما می گوییم چیزی ندارد ، آموزش مشروب خوری ، رقص ، برهنگی ، روابط خارج از عرف خانواده ، زود رسی بلوغ همه از پیامدهای آن است وقتی افکار انسان تغییر کرد مهیای هر چیزی می گردد ، در این بین اینترنت و دسترسی به فضای مجازی نیز وضعیت را بحرانی تر می کند زیرا ممکن است خانواده ها بتوانند فرزند خود را پای ماهواره کنترل کنند ولی اکثریت پدران و مادرانی که دختر و پسر در شرف بلوغ دارند با ساده ترین مفاهیم رایانه ای بیگانه اند در حالی که فرزندان مسلط هستند ، تعداد ارتباطات فیسبوکی و چت کردن بیشتر می شود . آبان 92 تعداد 2000 زن خیابانی که اخیرا" به آنها لقب زن های ویژه و خاص داده شده در تهران دستگیر شدند که 600 نفر از آنها روسپیگری را شغل خود دانسته و 1400 نفر نیز از طریق فضای مجازی به دام افتاده بودند. البته به دلیل جابجایی مکرر زنان ویژه نمی توان آمار دقیقی از آنها به دست آورد .

8- فقر اقتصادی : همانطور که در ابتدا بیان شد اجتماع  را تک بعدی نمی توان ارزیابی کرد ولی اگر فقر اقتصادی در کنار هر معضلی قرار گیرد بر شدت آن خواهد افزود ، آثار اعتیاد به مواد مخدر ، افسردگی  و سایر معضلات اجتماع با وجود فقر اقتصادی بیشتر خود را نشان خواهد داد.

9 - عقده حقارت : عقده حقارت ناشی از تجمع نداشته هاست این نداشته ها طیف وسیعی را در بر می گیرد ؛ نداشتن محبوبیت ، نداشتن اعتماد به نفس ، نداشتن وسایل رفاهی ، نداشتن کانون خانوادگی ، نداشتن تحصیلات و نداشته های دیگر که همگی سبب می شود فرد را جهت راهی برای نشان دادن خود و معرفی توانایی ها به دیگران هدایت کند یکی از راه ها جهت خالی کردن این عقده را می توان به صورت انواع هنجار شکنی ها بیان کرد که فرار از خانه یکی از آنها محسوب می گردد تا بدینوسیله خود را نمایش بگذارد ، آرایش تند و زننده ، پوشیدن انواع لباس نامتناسب نوعی از تلاش برای خالی کردن این عقده است که می توان فرار از منزل برای نمایش استقلال اقتصادی را به آن افزود ، ولی نمی داند بهای تخلیه این عقده چیزی جز درماندگی و خواری بیشتر نیست.

10- انتقام گیری: برخی از دختران فقط جهت انتقام فرار می کنند وجود شرایط تبعیض بین فرزندان ، وجود نامادری ، خشونت و سایر عوامل آزار دهنده هم ممکن است سبب ایجاد انگیره فرار با حس انتقامجویی شود.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی