كرمانشاهیان همچنان بیگانه با درآمدهای سرشار گردشگری

 حیات غرب - یام تعطیلات نوروز برای شهرهای بزرگ توریستی مانند اصفهان، مشهد، شیراز، رشت و دیگر شهرهای شمالی فرصتی ممتاز برای رونق بیشتر اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار محسوب می‌شود.


حضور این حجم انبوه از مسافر باعث شده که هر ساله قشرهای مختلف ساکن این شهرها در حال برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از این فرصت استثنایی باشند.

هتل‌دارها با نونوار کردن امکانات رفاهی خویش به دنبال پر کردن اتاق‌هایشان هستند، بازاری‌ها به دنبال جور کردن اجناس مغازه‌هایشان برای عرضه به مسافران نوروزی هستند. 

حتی دستفروش‌های این شهرها نیز برای این ایام برنامه‌های ویژه دارند.

 در کنار جاده‌ها با ده‌ها زن و مرد روستایی مواجه می‌شوید که محصولات زراعی یا باغی شان را روی یک سبد گذاشتهو کنار جاده با یک قیمت خوب می‌فروشند. در واقع گردشگران هرجا که پا بگذارند؛ خواه یک مکان زیارتی، یک جاذبه طبیعی و تاریخی گردشگری و یا یک مرکز تفریحی، صنف‌های مختلف برنامه‌های گسترده ای برای جذب آنها دارند.

در این شهرها سال هاست که حضور گردشگران را فرصتی برای رونق اقتصادی می دانند و بر این مبنا هم برنامه ریزی های طولانی مدت کرده‌اند.

در کرمانشاه هم هرچند درسطح بسیار کمتر، ولی چند سالی است که حجم قابل توجهی از گردشگران نوروزی برای دیدار از جاذبه‌های گردشگری به این دیار می‌آیند و از دیدنی‌های استان دیدار می‌کنند.

در این میان نکته جالب اینجاست که در اینجا هیچ تحرک خاصی از سوی مردم برای جذب گردشگران دیده نمی شود.

بخش بزرگی از بازار کرمانشاه طبق سنت دیرینه در ایام نوروز تعطیل است و بقیه هم با اکراه ساعات محدودی در مغازه هایشان حضور پیدا می‌کنند.

 در این شهر کمتر بازاری ای یافت می‌شود که به نیت گردشگران نوروزی اجناس مغازه خود را تکمیل کند.

 شاید تنها نمونه جنب و جوش نوروزی را در نان برنجی فروش‌های دم بازار سنتی دید که به هر حال از صبح تا پاسی از شب مشغول سوغات فروشی هستند.

در واقع مردم کرمانشاه هنوز با مقوله‌ای به اسم صنعت گردشگری بیگانه‌اند. صنعتی که امروزه جزو پولسازترین‌هاست و بر خلاف دیگر صنایع بخش عظیمی از منافع مادی سرشار آن به شکل مستقیم به خود مردم می‌رسد.

با وجود همه این‌ها در این شهر اگر هزاران گردشگر دنبال یک مکان برای اقامتی کنار خیابان‌ها تجمع کرده باشند باز کمتر کسی به فکر اجاره آپارتمان خالی خود به آنهاست. این اتفاق در حالی می‌افتد که در شهرهای شمالی به محض ورود مسافر به شهر ده‌ها نفر داد می‌زنند ویلا ویلا!

در این شهرها مردم خود به عنوان یک سفیر گردشگری عمل می‌کنند، زیرا می‌دانند که آمدن مسافر یعنی رونق اقتصادی و بهبود کسب و کار.

مردمان شهرهایی که به لحاظ اقتصادی از ما اوضاع بهتری دارند به هر دری می‌زنند تا گردشگران بیشتری را جذب کنند، ولی در دیار ما با وجود این همه مشکل بیکاری و کسادی بازار کسب و کار کمتر کسی دغدغه حضور گردشگران را دارد.

ما حتی حوصله فروش سوغات شهرمان را هم نداریم و کاک و نان برنجی مان را دستفروشان دیگر شهرها در کنار ورودی‌های اصلی شهر آن هم با کیفیت بسیار نازل می‌فروشند.

در سال جدید برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برای ایام نوروز توسط دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده است و این شاید آغازی باشد برای جدی گرفتن صنعت گردشگری. باید امیدوار باشیم با تداوم این برنامه‌ها زمینه‌ای فراهم شود تا گردشگری به عنوان یک صنعت پولساز در اذهان کرمانشاهیان کم‌کم جای بیافتد و کم‌کم آن را جدی بگیرند!

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی