حیات غرب - فرایند آموزش در همه مقاطع زندگی انسان ارزشمند است. باید به فرایند آموزش در کشور متناسب با هر مرحله از زندگی توجه شود. در کل فلسفه وجودی آموزش هم خدمترسانی به افراد برای زندگی بهتر است. روز گذشته خبری مبنی بر اصلاح آییننامه آموزش اتباع بیگانه منتشر شد که این اقدام خود نویدبخش توسعه همگانی برای اتباع بیگانه است. پیش از این نیز دستوراتی در مورد لزوم فراگیری این آموزش داده شده بود. مدیریت آموزش کودکان و نوجوانان اتباع بیگانه میتواند از لحاظ عدالت اجتماعی، توسعه انسانی و کاهش آسیبهای اجتماعی اثربخش و ارزشمند برای خود آنها و جامعه باشد. در واقع، با بررسی علل و عوامل آسیبها و خطاهای انسانی و بروز جرمهای گوناگون از سوی اتباع بیگانه میتوان به این نتیجه رسید که اغلب این جرائم به دلیل عدم آگاهی و عدم تربیت صحیح بوده است آن هم به این دلیل که انسانها در آموزشهای رسمی و با حضور در کلاسهای رسمی و غیررسمی تحت آموزشهای عمومی و همگانی قرار میگیرند. هر چه میزان شدت و حدت در تعلیم و تربیت تاثیرگذارتر باشد به نسبت آسیبپذیری افراد نیز کاهش مییابد. اغلب افراد مجرم بهدلیل عدم آگاهی دچار انحراف میشوند و در مسیر آسیبهای اجتماعی قرار میگیرند. این معضل نشاندهنده این است که در تربیت افراد نقصهای فراوانی وجود داشته است. در واقع، هدف از اینکه فرد خاطی را برای تنبیه به زندان یا کانونهای اصلاح و تربیت میفرستند تغییر دیدگاه او از تربیت و اجتماعیشدن است که در جامعهشناسی از این مقوله با عنوان اجتماعیشدن مجدد یاد میشود تا افراد آسیبدیده با تربیت صحیح، آسیبشناسی اصولی و روشهای مختلف تربیتی رفتارشان را اصلاح کنند و به این ترتیب فرایند اجتماعیشدن مجددا در آنها صورت پذیرد. کودکان اتباع بیگانه بهعنوان یک واقعیت در کشور ما حضور دارند. باید به آنها توجه ویژه کرد و با ایجاد بسترهای لازم زمینه آموزش این افراد را مهیا کرد. در واقع فرزندان مهاجرانی که چه به شکل قانونی چه به شکل غیرقانونی در کشور حضور دارند نباید تاوان اشتباه بزرگترها را بپردازند، بلکه با ایجاد زمینه آموزش باید بچه در گروه سنی حساس را تحت آموزش قرار داد. تعلیم و تربیت اتباع بیگانه نفع ملی برای همگان به همراه دارد آن هم به این دلیل که با آموزش علم و مهارتهای زندگی زمینه درصد احتمال بروز آسیبهای اجتماعی در این گروه از شهروندان کاهش پیدا خواهد کرد. طبیعتا آموزش کمک میکند تا فرزندان اتباع بیگانه وقتی به سن جوانی و میانسالی رسیدند کمتر دچار خطا شده و امنیت اجتماعی جامعه را ارتقا دهند. با توجه به اینکه اخبار گوناگونی در زمینه ارتکاب به جرم و جرائم از طریق اتباع بیگانه به گوش میرسید، امید است با فرهنگسازی و ایجاد سوادآموزی بتوان زمینه رشد و ارتقای فرهنگی را در این افراد مهیا کرد. ایجاد بسترسازی برای تحصیل کودکان اتباع بیگانه اقدام ارزشمندی است و امیدواریم وزارت آموزش و پرورش و نهادهای ذیربط هم به این مقوله بیش از پیش اهمیت دهند تا در نتیجه از آمار آسیبهای اجتماعی در جامعه کاسته شود یا حداقل از ناحیه این افراد آسیبی به جامعه وارد نشود. با این اقدامات کودکان امروز که آیندهسازان جامعه خواهند بود میتوانند با علم و آگاهی رشد یابند. تا چند سال اخیر فرزندان اتباع بیگانه غیرقانونی در کشور توانایی حضور در مدارس را نداشتند و آنها برای ادامه تحصیل مجبور بودند به نهضتهای سوادآموزی مراجعه کنند. باید بدون هیچ محدودیتی بتوان زمینه را برای تحصیل و استفاده از خدمات برای این افراد مهیا کرد و حساب این کودکان را از بزرگترها جدا دانست. کودکان بهعنوان آیندهسازان جامعه باید از توجه ویژهای برخوردار باشند تا بتوانند با کسب مهارتهای لازم برای جامعه ثمربخش باشند. بیشتر اتباع بیگانه در کشور ما را افغانها تشکیل دادهاند و من بهعنوان یک مددکار اجتماعی از مسئولان در وزارت کشور خواستارم تا با ارائه راهکاری مناسب شرایط این کودکان را بررسی و زمینه خدماترسانی بیش از پیش را برای کودکان اتباع بیگانه لحاظ کنند. به هر حال این افراد در کشور ما زندگی میکنند و بازخورد عملکرد آنها چه خوب و چه بد نصیب کشور ما میشود. پس باید شرایط آموزش و تربیت مطلوب برای این افراد مهیا شود. باید با ایجاد شرایط مطلوب در پی ارتقای جایگاه این افراد بود و همانطور که عنوان شد این کار بیش از هر چیز به سود خودمان است.