- توضیحات
- :::
-
دسته: مقالات |
-
منتشر شده در دوشنبه, 13 مهر 1394 11:52 |
حیات غرب - اعتراضاتي كه معلمان به وضعيت معيشتي خود همواره داشتهاند، بالاخره به بار نشست و افزايش حقوق معلمان در قالب طرح رتبهبندي محقق شد. در حالي كه هنوز هم اين طرح به درستي اجرايي نشده و به گفته برخي مسئولان آموزش و پرورش ابهامات زيادي در آن وجود دارد، ابلاغ بخشنامهاي در شهريور به تمام دستگاههاي اجرايي كه مشمول قانون مديريت خدمات كشوري هستند، موجب نارضايتي فرهنگيان شده است.
اخيرا معاونت توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش بخشنامه نحوه ادامه تحصيل و اعمال مدرك تحصيلي جديد كاركنان دولت را ابلاغ كرده كه طبق آن پس از استخدام تنها يك مدرك بالاتر اعمال خواهد شد. اين بخشنامه موجب نارضايتي بسياري از فرهنگيان شده است. يكي از آنها شكايتش را اينطور مينويسد: چرا آموزش و پرورش اجازه ادامه تحصيل به ما نميدهد؟ ما با شوق بسيار در كنكور شركت كرديم و كارشناسي ارشد قبول شديم اما ميبينيم كه به يكباره بخشنامهاي آمده و ما را منع كرده است و ميگويد مداركمان را هم اعمال نميكند. چرا فرهنگيان را از اين قانون مستثني نكردهاند؟در همين رابطه مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش گفت: شوراي توسعه سازمان مديريت بخشنامهاي درباره ادامه تحصيل كليه كاركنان مشمول قانون مديريت خدمات كشور به تمامي دستگاههاي اجرايي مثل آموزش و پرورش، وزارت كشور، وزارت بهداشت و غيره ابلاغ كرد و طي آن ضوابط احتساب آثار استخدامي مدارك تحصيلي اخذ شده توسط كارمندان حين خدمت را تشريح كرد. سيدحسن حسيني ادامه داد: در اين بخشنامه آمده كه كارمندان حين خدمت اگر بخواهند درس بخوانند تنها يك مقطع بالاتر از مقطعي كه زمان استخدامشان ثبت شده برايشان اعمال مي شود يعني اگر فوق ليسانس قبول شوند و با ليسانس استخدام شده باشند ميتوانند مدركشان را اعمال كنند و ديگر مدرك دكتريشان اعمال نميشود. به گزارش خبر آنلاين، مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش گفت: البته اين ادامه تحصيل هم بايد با رعايت شرايط طرح تنظيم مشاغل باشد. او به تشريح اين ضوابط پرداخت و گفت: يك سري از مدارك تحصيلي مورد نياز آموزش و پرورش است و ضابطه ديگر اين است كه حتما ادامه تحصيل مرتبط با شغل باشد. در ضوابط آمده كه يك دبير در چه رشتههايي مجاز به ادامه تحصيل است. مثلا يك دبير رياضي اگر تاريخ قبول شود، نمي تواند مدركش را اعمال كند و اين عين بخشنامهاي است كه ما به ادارات اعلام كرديم.
ابلاغيه جديد، انگيزه پيشرفت كاري را ميگيرد
اين ابلاغيه كه زين پس به قانون تبديل خواهد شد در راستاي طرح رتبهبندي معلمان و افزايش حقوق آنها اعمال شده اما مشخص نيست به چه دليل مدرك تحصيلي يك معلم نبايد باعث افزايش حقوق او شود و همچنين مشخص نيست چرا اين افزايش حقوق تا يك مقطع بالاتر اعمال ميشود اما بعد از آن نه! تحصيل معلمان در كنار تدريس بيشك نميتواند براي نظام آموزشي ضرري داشته باشد و در عين حال به باور اكثريت قريب به اتفاق كارشناسان آموزشي باعث بهبود كيفيت تدريس و اطلاعات معلم خواهد شد. در كنار اين مسأله يكي از معضلاتي كه هميشه معلمان در جامعه ما از آن گلهمند بودهاند وضعيت معيشت و در آمد اقتصاديشان بوده است. حقوق معلمان هميشه چند پله كمتر و پايينتر از ساير مشاغل آموزشي قرار داشته و با وجود اينكه معلمان سختيهاي زيادي را متقبل ميشوند اين مساله هيچوقت مورد توجه قرار نگرفته است. با اين وجود مهمترين موضوع در رابطه با يك شغل بعد از بحث اقتصادي و معيشتي، آينده كاري يك حرفه و امكان رشد و ترقي در آن است كه با اين ابلاغيه جديد انگيزه اصلي معلمان براي ادامه تحصيل و رشد كاري از بين ميرود.
شادي معلمان به يأس تبديل شد
يك كارشناس آموزش و پرورش درباره اين طرح به «آرمان» مي گويد: در حالي كه معلمان از طرح رتبهبندي و افزايش حقوق خوشحال بودند، وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ بخشنامهاي جديد شادي را به ياس و نااميدي بدل كرد. محمد حبيبي ادامه ميدهد: طبق اين بخشنامه ادامه تحصيل معلمان هيچ تاثيري در مبلغ حقوق آنها ندارد و اين يعني از بين بردن انگيزه كار و تحصيل براي معلمان و فرهنگيان كشور. اين كارشناس آموزشي ميافزايد: وقتي معلمي ببيند دانستهها و معلوماتي كه به هر حال در روند كار او و كيفيت تدريس تاثير دارد در حقوق و معيشتش لحاظ نشده و تاثيري ندارد، اين روش به هر حال باعث از بين رفتن انگيزه و اميد آن فرد براي تحصيل و تدريس ميشود. حبيبي معتقد است: انگيزه و اميد كاري و ارتقاي شغلي درباره هر شغلي يك ضرورت اجتنابناپذير است و نبايد جلوي اين انگيزه براي معلمان گرفته شود. اين كارشناس آموزش و پرورش عنوان ميكند: در جلسه اخيري كه با محمد بطحايي، معاون توسعه مديريت و پشتيباني آموزش و پرورش داشتيم اين مسأله را به عنوان معضل قشر وسيعي از معلمان مطرح كرديم كه اميدواريم به نتيجه برسد و تجديد نظري در اين خصوص صورت بگيرد.
بخشنامه، ويژه آموزش و پرورش نيست
در تماس با تعدادي از مسئولان آموزش و پرورش مشخص شد اين بخشنامه ستادي بوده و از خود وزارت خانه به ادارات كل ابلاغ شده و بنابراين مسئولان ادارات و حتي نمايندگان مجلس اطلاع درستي از چند و چون ابلاغ اين بخشنامه نداشتند. با وجود اين، يكي از نمايندگان كميسيون آموزش و تحقيقات از پيگيري اين مسأله در مجلس خبر داد. يكي از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اين زمنيه به «آرمان» ميگويد: بيتاثير بودن ارتقاي تحصيل در معيشت و حقوق معلمان بر اساس بخشنامهاي صورت گرفته كه از سوي سازمان مديريت درباره همه كارمندان دولت ابلاغ شده و منحصر به آموزش و پرورش نيست. ابوالقاسم خسروي سهلآبادي ميافزايد: طبق اين بخشنامه كليه كارمندان دولت بعد از استخدام در ادارات و وزارتخانههاي مختلف تا يك مقطع بيشتر حق ادامه تحصيل ندارند و اين تحصيل در افزايش حقوق آنها تاثيري ندارد. اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات با انتقاد از اجراي اين طرح براي معلمان ميگويد: كميسيون آموزش مجلس مخالف اين بخشنامه است. در اين زمينه يك تناقض بزرگ وجود دارد، زيرا معلمان بايد پيوسته اهل تحقيق و پژوهش باشند و نبايد همان نگاهي كه به كارمندان اداري وجود دارد درباره معلمان و قشر فرهنگي نيز اعمال شود. سهلآبادي با اشاره به اينكه همانطور كه اساتيد دانشگاه حق ادامه تحصيل داشته و اين براي آنها يك مزيت تلقي مي شود، معلمان نيز بايد ادامه تحصيل بدهند، ميگويد: درباره معلمان به نسبت اساتيد دانشگاه، ادامه تحصيل ضرورت بيشتري دارد و براي اين كار بايد آنها را تشويق كرد نه اينكه مانعشان شد. اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات در ادامه ميافزايد: اين مساله در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مطرح شده و ما تقاضاي رسيدگي و تجديد نظر در اين بخشنامه براي معلمان را با رئيس كميسيون مطرح كرديم و به احتمال زياد به زودي در اين بخشنامه تجديد نظر اتفاق ميافتد.
اضافه کردن نظر