اقتصاد مقاومتی یا مقاومت اقتصادی

حیات غرب -  یکی از راهکارهای عمده و شاید برون رفت از مشکلات اقتصادی اقتصاد مقاومتی است .

بی شک بر کسی پوشیده نیست که اقتصاد در سرنوشت تک تک افراد جامعه سرنوشت ساز بوده وهر شخصی فارغ از طبقه و شغل و سواد درپی متحول نمودن زندگی خویش است.

ممکن است افراد جامعه در سیاستمداران خوبی نباشند یا جامعه شناس و روانشناسی بلد نباشند اما همین افراد میدانند که چگونه چرخه زندگی خود را مدیریت کنند .

از جوان تا پیر روند رو به رشدی از زندگی اقتصادی و مرادوات مالی خود را بصورت نگاهی رو به جلو ترسیم میکنند و چشم اندازهای قابل دستیابی را مرور و تمرین میکنند .

 محقق شدن اهداف در گرو مدیریت دقیق و حساب شده میباشد هرچند که ناملایمتیهای روزگار ممکن است اهداف و چشم اندازهای قابل تحقق را دچار مشکل نماید اما در صورت داشتن مدیریت بحران و چاره اندیشی و ارائه راهکارهای برون رفت از بوجود امدن مشکلات بسیار بزرگتر جلوگیری خواهد نمود .

یکی از راهکارهای عمده و شاید برون رفت از مشکلات اقتصادی اقتصاد مقاومتی است :

اقتصاد مقاومتی یا به تعبیر دیگر مقاومت در برابر شبیخون اقتصادی میتوان کاهش دهند فشار روانی بر یک شخص یا یک نهاد یا برکشوری باشد که مورد تهاجم اقتصادی قرار گرفته است تنها راه عالمان و نسخه شفا بخش در این عرصه مقاومت همه جانبه در برابر این تهاجمات است .

شبیخون اقتصادی ابزاری بسیار خطرناک برای از پا دراوردن و از میدان بدر نمودن کشورهایی است که از لحاظ ساختاری نمیتوان باعث تجزیه یا تفکیک و یا سیطره بر انها شد هرچند دنیای امروز را به دهکده جهانی تشبیه نموده اند اما در این دهکده جهانی نیز هویت و شخصیت اساس ابرازوجود و گفتمان متقابل خواهد بود و وابستگی و سرسپردگی و زیر یوغ رفتن و زیر مجموعه بودن قدرت ابراز وجود را خواهد گرفت .

غولهای صنعتی و کارتلها و تراستهای بسیار عظیم  دنیا ابتدا به منظور مرادوادت مالی و سپس برای بدست گرفتن قدرت و ثروت و تغییر حاکمیت و شیوه رفتاری وحتی نگرش مذهبی ممالک دیگر طرحها و برنامه های کوتاه مدت یا بلند مدتی را همیشه در دستورکار خود دارند.

 ممکن است مضحک بنظر برسد اما بدست اوردن سود و بازار فروش و استفاده از منابع ارزان و نیروی کار و کم شدن هزینه تولید همیشه در دنیای تجارت و اقتصاد مورد نظر بوده پس برای محقق شدن این اهداف شرکتهای صنعتی وتجاری چاره ای جز بقای خود و فدای دیگران ندارند .

هرچند نباید در اقتصاد دید بسته ای داشت و ترس از زوال و سیطره روابط مالی و تجاری خود را محدود نمود اما نداشتن شم اقتصادی و عدم دقت در مبادلات تجاری ممکن است مسیر زیر یوغ رفتن را هموارسازد چرا تنها راهکار برای برون رفت از این مشکلات اقتصاد مقاومتی است .

به این دلیل که اولا در مقابل تهدیدها و رفتارهای نامعقول میتوان استقامت از خود نشان داد و بله قربان گو نبود دوما راه برای دستاوردهای داخلی فراهم خواهد شد و از تولیدات نو پا وملی حمایت خواهد شد.

 با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درخصوص حمایت از تولیدات داخل و عدم وابستگی به کالاهای خارجی و تشویق مردم به خرید کالای داخلی باید گفت همکاری و همراهی دولت نیز در این زمینه راه را برای تعالی کشور باز خواهد نمود و عدم وابستگی و تعامل سازنده دولت تدبیر و امید نیز برای خودکفایی که بی شک یکی از دغدغه های آقای روحانی است که محقق خواهد شد.

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی