برای رشد شاخصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ،تغییرات مدیریتی استان یکی از مطالبات مردم است.

    حیات غرب - دکتر    افشین منوچهرآبادی، مدرس دانشگاه، محقق و پژوهشگر علوم اجتماعی- اگر واقع بینانه به عوامل توسعه یافتگی (سخت افزاری و نرم افزاری) استان کرمانشاه در بازه زمانی مشخص نگاهی موشکافانه، علمی و جامع نگر داشته باشیم، عوامل اثرگذار در دو طیف بیرونی و درونی قابل تفکیک هستند که از میان متغیرهای درونی مهمترین آن نقش مدیریت ارشد و کارگزار دولت در استان است. این متغیر اصلی خود به شاخصه های چندگانه ای تقسیم میشود.

یافته های قالب محققان همبستگی بین توسعه یافتگی و مدیریت کلان، میانی و خرد را مورد تایید قرار داده اند.

در تفسیر عاملی این رابطه توسعه یافتگی و مدیریت کلان، تمام کننده رابطه نیست، چرا که پس از انتصاب مدیر ارشد، ریز عوامل مدیریتی بایست در رابطه ورود کنند که درون داد نهایتا برون داد مورد انتظار را (در اینجا توسعه یافتگی) در پی داشته باشد. بدین ترتیب در ادامه تفسیر اضافه می‌نماییم که حتی با داشتن استانداری متخصص و با پیشینه قابل قبول و توانمند، اگر مجموعه ی مدیریتی ناتوان را در کنار استاندار داشته باشیم راه به جائی نخواهیم برد. لذا ابتدا به ساکن استاندار باید مدیران زیرمجموعه خود را ضمن توجیه و شناخت نسبت به برنامه ها و شیوه مدیریتی خود، جهت رسیدن به اهداف مدنظر مدیران را به حرکت جهادی و تلاش بی وقفه وادار و ترغیب نموده و اگر عضوی از تیم مدیریتی کم کاری نمود، بدون مماشات و تعارف او را کنار بگذارد.

    در این راستا طرح تعیین وظایف و اختیارات استانداران و فرمانداران (مصوب شورای عالی اداری) چنین امکان قانونی را به استاندار می دهد.

  پیشنهاد کاربردی در این راستا این میتواند باشد که استاندار محترم مدیران کل را در چهارچوب قانون و امکانات موجود، مکلف به ارائه ی برنامه کوتاه مدت و بلند مدت کرده و ضمن مطالبه گزارش مستمر اجرای آن، بدون هیچ تاخیری و به سرعت (تشکیل گروهی تلگرامی علاوه بر ارتباطات بدون واسطه و ارائه سریع گزارشات، عملکردها، ... از حجم بروکراسی اداری کاسته و مهمتر اینکه، ارائه گزارش فعالیتها در حضور همکاران باعث تحریک مثبت شده و احساس رقابت بوجود آمده و میل به برتری در عملکرد فرمانداران، معاونین و دیگر مسئولین استانداری از دیگر عواملی است که توجیه کننده این پیشنهاد می‌تواند باشد)، همچنین خود شخص استاندار نیز به مدد نهادهای نظارتی خویش اقدامات آنها را لازم است کنترل کند و اگر متوجه ضعف، کم کاری و یا حاصل نشدن نتیجه ی مطلوب شد، زمینه ی عزل مهره مربوطه را فراهم و فردی شایسته جایگزین کند.

  از جمله کارکردهای مثبت این ساخت تاثیر بازدارنگی خواهد بود، چرا که چنین اقدامی باعث خواهد شد که تمام مدیران از خواب بیدار شده و همه برای رسیدن به اهداف مطلوب از همه توان و قابلیت خود و تخصص مشاورانشان بهره برده و به تکاپو بیفتند.

 بنابراین نقشه راه فقط همین است، الگو قرار دادن صفات جهادی و پشتکار مدیر ارشد استان در تحول پیش رونده، که عکس عملکرد استاندار فعلی، متاسفانه مسبوق به سابقه نبوده و طی دو دهه گذشته هرگز شاهد توسعه در بخش های چندگانه نظیر رشد اقتصادی و تغییر مثبت در شاخصه های آن همچون کاهش نرخ بیکاری، اشتغالزایی، کاهش تورم و ... از سوی مدیر ارشد استان نبوده ایم.

در راستای ضرورت و اهمیت تحول از بالا به پایین، و نیز در نظر گرفتن ایده وزیر کشور در کاهش سن مدیران و ایضا استفاده از زنان مدیر تا سقف سی درصدی، کارگزاران دولت را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به تغییرات درپی رهنمون نموده، لیکن تغییر مسئولین ارشد و مدیران زیر مجموعه و انتصاب عاملان متخصص و ریسک پذیر از میان فعالین سیاسی، فرهنگیان وفادار به دولت و نخبگان و اساتید جوان دانشگاهی، میتواند به‌عنوان گذار از سنتگرایی و فرایندی محسوب گردد که از نظریه به عملگرایی در مکتب علمی رسیده و سرآغازی جهت تغییر و تحول مثبت از جانب شهروندان محسوب گردد که نتیجه فوری آن نمودارشدن بارقه های امید در میان شهروندان و جوانان از جانب کارگزار دولت تدبیر و امید محسوب میگردد.

   یکی از عوامل مستقل در این فرایند مدیریتی که می تواند شبیه کاتالیزور عمل نماید، ورود و تاثیرگذاری مطبوعات و فعالین رسانه ای به عنوان رکن جهارم مردم سالاری و تعامل بین طرفین در ایجاد جریان سیال اطلاعات، است. به‌گونه‌ای که تمامی این پروسه لازم است بدون اعمال محدودیت و سانسور و به  شکل شفافی در اختیار جامعه رسانه ای استان و ایران قرار گیرد تا عموم مردم بتوانند حق نظارت خویش که یکی از حقوق شهروندی است، را اعمال نموده و بدین ترتیب احتمال کتمان ضعف و ناتوانی مدیران به حداقل برسد.

   حال که فرایند انتخابات و مشارکت مردمی در آن منجر به پیروزی مجدد دکتر روحانی و تداوم کار دولت تدبیر و امید گشت، بهترین زمان برای عملی کردن مطالبه تغییر مدیر ارشد استان محقق گردید اقدامات درپی لارم الاجراست و امیدوارم استاندار محترم با جدیت تمام اجرای این مورد یا احیانا طرح های بهتر از این را که با همفکری مدیر کل حوزه استاندارو معاونین که دارای کارنامه درخشانی بوده اند، قطعا در زمان لازم در دستور کار قرار داده تا بدین ترتیب کهنگی،کلیت رخوت و سستی مفرط از چهرهی کلیت مدیریت استان رخت بربندد.

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی