ریشه کنی فساد عزم جدی می خواهد

حیات غرب - اگر به تیتر اخبار و روزنامه‌ها در یکی دو سال گذشته توجه شود قطعا موضوعات مربوط به رانت و فساد مالی بیشتر از هر موضوع دیگری خودنمایی می‌کند اما سوال اینجاست که چطور می‌شود به یکباره این حجم از تخلفات در کشور رخ دهد. شاید اقتصاد کشور از مشکلات بسیاری رنج ببرد که ریشه در عوامل گوناگون دارد اما قطعا یکی از عوامل، غیرشفاف بودن برخی روندها و ضعیف بودن نظارت‌ها بر نهادهای مالی و امور اقتصادی است که تخلفات مالی حاصل از آن موجب شده تا بخش قابل‌توجهی از درآمدهای کشور از جیب ملت خارج شود. نماینده بروجن در مجلس نهم اعتقاد دارد باید به صورت ریشه‌ای با مسائل برخورد و عواملی که بابک زنجانی‌ها را ساخته شناسایی کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی امیرعباس سلطانی است. 

 طی یکی، دو سال گذشته شاهد گشوده شدن پرونده‌های تخلفات مالی بسیاری هستیم، دلیل این وضعیت چیست؟ 
حجم و رقم فسادهای اقتصادی در سال‌های گذشته افزایش یافته است اما همانطور که مشاهده می‌شود حرکتی در کشور آغاز شده تا در برابر این بی‌قانونی‌ها ایستادگی شود؛ فارغ از پست و مقام افراد. قطعا چنین عزمی و اجرایی‌کردن آن می‌تواند از تکرار تخلفات جلوگیری کند،  بنابراین این برخورد بسیار مثبت است و قابل تقدیر. دستگیری برخی دولتمردان گذشته پیام مثبتی برای افکار عمومی داشت و امیدواریم دیگر متخلفین نیز در اسرع وقت به مجازات برسند. البته نباید از کنار ضعف‌های اجرایی و نظارتی دولت گذشته نیز به سادگی گذشت چرا که اگر این چنین نبود امروز شاهد این حجم از تخلفات نبودیم.
 رانت‌ها و تخلفات اقتصادی مانع توسعه کشورند؛ راه مقابله با آنها چیست؟
با توجه به اینکه شاهد افزایش پرونده‌های مربوط به فساد و تخلفات اقتصادی هستیم که واکنش شخصیت‌ها و بزرگان را نیز در پی داشته است درچنین شرایطی دولت، مجلس و قوه‌قضائیه باید با تمام قوا برای ریشه‌کن‌کردن رانتخواری و موانع شفاف‌سازی اقتصاد گام بردارند و این اقدام تنها زمانی رخ خواهد داد که با موضوع رانت و رانت‌خوار و رانت‌ساز برخورد اصولی و دور از شعار صورت گیرد. مسئولان کشور مخصوصا قوه‌قضائیه باید به دنبال برخورد جدی با رانت‌ساز باشند، اینکه امثال بابک زنجانی‌ها در کشور یک‌شبه غول اقتصادی می‌شوند و در تمام ابعاد فرهنگی، ورزشی و سیاسی دست‌اندازی می‌کنند اگرچه باید اشد مجازات در مورد آنها صورت گیرد، اما مهم‌تر از همه باید با عوامل و افراد و دست‌های آشکار و پنهانی که بابک زنجانی‌ها را ساخته و پرداخته کردند، برخورد شود. آن وقت است که می‌توانیم ادعا کنیم ریشه فساد را کنده‌ایم؛ زیرا بابک زنجانی‌ها تنها ویترین هستند. باید برای تحقق این امر فکر اساسی و اقدامی جدی توسط مسئولان شود؛ آن هم دور از شعار. 
 نظرتان درباره عدم‌حضور رئیس دولت سابق در دادگاه چیست؟
نباید در برابر قانون ایستادگی صورت گیرد. شاید برای حفظ جایگاه ریاست‌جمهوری مداراهایی صورت بگیرد اما باید در برابر قانون پاسخگو بود. فرقی نمی‌کند فرد دارای چه پستی است. کسی که بعد از تفهیم اتهام به دادگاه احضار می‌شود در آنجا یا محکوم می‌شود یا تبرئه. آقای احمدی‌نژاد هم طبق روال گذشته خود رفتار می‌کند در صورتی که ایشان به عنوان الگو و رئیس‌جمهور سابق کشور باید به قانون احترام بگذارد و در برابر عملکرد گذشته خود پاسخگو باشد.
 مدتی پیش آقای پورمختار بحثی درمورد چهار شکایت مجلس هشتم از احمدی‌نژاد مطرح کردند آیا شما در این زمینه اطلاعاتی دارید؟ 
می‌دانم در آن مقطع بسیاری از نمایندگان تخلفات دولت را پیگیری می‌کردند اما موضوع این چهار شکایت را نمی‌دانم.
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی