طبیعت درمانی / مصاحبه اختصاصی با دکتر مهدی کرمی

 

حیات غرب - طبيعت درماني، نظام درماني است كه منحصرا با كمك درمان‌هاي طبيعي موجود در پيرامون ما، همانند نور خورشيد، هوا، آب، رژيم غذايي وبه طور كلي نيروي شفابخش طبيعت كه در درون ماست به درمان بيماري‌ها مي‌پردازد.

اين درمان بر اين باور استوار است كه بدن قدرت خوددرماني دارد. چنانچه بدن در محيط و شرايط سالمي قرار گيرد، خود به خود قادر خواهد بود، خود را درمان كرده و از شر بيماري‌ها نجات دهد.

در طبيعت درماني، روش‌ها و توصيه‌هاي زيادي براي ايجاد محيطي سالم وجود دارد تا بدن بتواند، خود را درمان كند.

در طبيعت درماني تمام وجود انسان اصلاح مي‌شود كه شامل ناهنجاري در خوردن و آشاميدن، تنفس و دفع، به‌كارگيري از بدن به شكل‌هاي نامناسب، انقباضات عضلات، بدشكلي‌هاي ستون فقرات، مفاصل سفت شده، افسردگي‌ها، اضطراب‌ها، اسكيزوفرني و وسواس است.

در واقع در اين روش كل زندگي و وجود شخص مورد بازسازي قرار مي‌گيرد

 آدمی برای حفظ سلامت، نباید از تناسب رشد همزمان فعالیت های جسمی و روانی غافل باشد. باید به یک اندازه هر دو جنبه مورد توجه و واکاوی قرار گیرد . این روش تلاشی برای ایجاد هماهنگی بین ابعاد جسمی و روانی انسان است.

اگر مراکز مشاوره قادر به ارائه خدمات همه جانبه نیستند ، دلیل آن عدم توجه به روش های طبیعت درمانی و همچنین عدم توجه توأمان به جنبه روحی و جسمی در روند درمان است.

طبیعت درمانی به صرف ارائه پیشنهاد " بهتر است ورزش کنید " بسنده نمی کند و روشی را ارائه می دهد که مشاور همان گونه که در چالش های ذهنی از طرق گوناگون به ارائه راهکار شایسته می پردازد، در عرصه طبیعی نیز به مشاهده فرآیند های رفتاری شخص می پردازد تا بهتر بتواند به سازکار متحدی با شکل ایده آل شخصیتی وی یاری رساند.

با توجه به تاثیر مثبت شیوه طبیعت درمانی در روند بهبود فاکتورهای درمانی و ارتقاء الگوهای رفتاری بر آن شدیم تا با جناب آقای دکتر مهدی کرمی دکتر روانشناس که در این حوزه و شیوه درمانی یکی از پیشگامان این عرصه بوده اند گفتگویی داشته باشیم تا از این شیوه درمانی و تأثیرات تجربی آن بیشتر آگاه شویم.

 

-          جناب آقای دکتر قبل از اینکه وارد بحث شویم از شما می خواهیم که مختصری از مرکز روان شناسی مهر پاد که حضرتعالی از بنیان گذاران و مؤسسین این مرکز بوده اید برای ما بگویید

با سلام خدمت شما و مخاطبین محترم مرکز روانشناسی و خدمات مشاوره ای مهرپاد از سال 1385 شروع به کار و فعالیت کرده و زیر نظر سازمان بهزیستی استان تهران بوده که متشکل از متخصصین روانپزشک، روانسنج و روانشناس است و با تمرکز بر روی منابع و فرهنگ بومی و سنتی به ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره ای می پردازد.

-          چرا ابعاد فیزیکی در رویکرد طبیعت درمانی اهمیت دارد ؟

بخشی از استعدادها و قابلیت ها مربوط به جنبه جسمانی انسان است. وقتی به بخشی از توانایی های خود به هر دلیلی بی توجهی می کنید، شما فرصت بهره مندی بیشتر از ظرفیت ها را به خودی خود از دست می دهید و به تبع آن به تعریف ناقصی از زندگی دست پیدا می کنید که البته می تواند مقدمه بروز حالت منفی جسمی و استرس باشد.

 -          با توضیحاتی که مطرح فرمودید جسم از اهمیت بیشتری برخوردار است ؟

خیر، هیچ گونه محدودیتی نمی توان برای ابعاد یاد شده در نظر گرفت بلکه توجه مراجعین را به اهمیت این دو جنبه حیاتی (جسم و روح) جلب می کند و یاد آور می شود که حالات روحی و خلقی ما متأثر از صعود و سقوط ابعاد یاد شده است.

-          ابعاد روانی و نوع نگرش طبیعت درمانی به جنبه های انسانی را اشاره فرمایید ؟

روان و روحیه افراد کلید اجرائیات طبیعت درمانی است. اگر فرد انگیزه لازم را نداشته باشد انجام فعالیت های فیزیکی با محدودیت هایی همراه خواهد بود. به همین منظور طبیعت درمانی می تواند با برگزاری نشست های گروهی و گل گشت های یک روزه به میزان مشارکت و تعامل اعضای گروه بیفزاید تا شخص برای انجام برنامه های پیشرفته تر آماده و مهیا گردد.

-          انتخاب اعضا و تشکیل گروه تا چه اندازه اهمیت داد ؟

همگن نمودن گروه به نحوی که بتوان آنها را در شرایط جدی طبیعی مورد آزمون قرارداد خود بخش مهمی از روند طبیعت درمانی است.

-          اگر همکاری در تشکل های گروهی صورت نگرفت آیا با فرد خاطی برخورد می گردد ؟

در روند واکاوی اخلاقی و روان شناسی خبط و خطا در فرهنگ چنین رویکردهایی یعنی رسیدگی و توجه بیشتر برای درمان و اصلاح فرد خاطی و به منظور جلوگیری از بروز مشکل، شخص به صورت موقتی در شرایط مشاوره فردی قرار می گیرد و در صورت نیاز از امکانات و خدمات درمانی دیگر نیز بهره مند خواهد شد.

 -          آیا این رویکرد را در خصوص بیماران روانی آزموده اید ؟

فعلا این روش به صورت مستمر در خصوص مبتلایان به افسردگی و تشویش و اضطراب مورد آزمون قرار می گیرد. اما طیف وسیعی از شرکت کنندگان طبیعت درمانی را افراد فاقد اعتماد به نفس و ناتوان در روند تصمیم گیری به خود اختصاص می دهند.

-          آقای دکتر جنابعالی چگونه به این عرصه ورود کردید و چه شد که طبیعت درمانی را برگزیدید ؟

کار مستمر من را در سال 89 به شدت خسته و دچار روزمرگی کرده بود و چون به مطالعه کتب و نسخ قدیمی از جمله شاهنامه علاقه مند بودم متوجه شدم ایرانیان باستان برای رفع عوارض ناشی از روزمرگی از قابلیت تبایع محیط های گوناگون غافل نبوده اند. یعنی اگر کسی مبتلا به عوارضی چند از تجمع و غلبه اخلاط مزاحم می­شد او را به محیطی با قابلیت متضاد می­بردند تا توان و روحیه اش را باز­یابد و من نیز با آزمون این شیوه و تطبیق با الگو های رفتاری به نتایج مثبتی دست پیدا کردم که دلیل پرداختن وسیع تر به این حوزه شد.

-          به شاهنامه اشاره کردید آیا می توانید مثالی تطبیقی در این رابطه بزنید؟

بله این که در شاهنامه 7 خان مراحلی است که در وجود رستم است و با بهره مندی و رویارویی با آنها قصد رسیدن به کمال را داردو ما این گام ها را سر لوحه کار خود قرار می دهیم به عنوان مثال در خان دوم رستم وارد بیابانی می شود که نسبت به آن آگاهی ندارد و پیر راهبر او را به صرفه جویی و پیروی از یک برنامه مشخص دعوت می کند تا انگیزه و شوقش را که همان رخش می باشد را از دست ندهد و خسته و فرسوده نگردد که به طور ظریفی به نقش مشاور و الگوهای رفتاری علمی اشاره دارد.

 - در خصوص سعه صدر و پیگیری اهداف در این روش بیشتر توضیح دهید ؟

در مثال قبل رستم صبوری پیشه می کند و به صرفه جویی می پردازدتا به سلامت از بیابان بگذرد. در این فعالیت های گروهی و طبیعت گردی کوله افراد نماد صبوری و نماد حفظ و حراست از همان شوق و اشتیاق اولیه جهت رسیدن به هدف و فرمان بری از پیر راهبر که همان روان شناس است و هدفی که به خاطرش 1 سال را به تمرین جسمی و ارتقا مهارت های روانی پرداخته اند.

 

-          شما سابقه فعالیت در نشریات رسانه ها و برنامه های رسانه ملی را دارید چه شد که این شیوه خاص فعالیت را برگزیدید ؟

پرهیز از مبدل شدن به موجودی ساکن و صرفا ناطق." این آن چیزی نیست که من از خود انتظار دارم".

-          درآخر آیا با تیم و گروه خود موفق به فتح آن بلندای البرز شدید ؟

بله ما در 20 مرداد موفق به یک صعود 3 روزه و در نهایت فتح بلندای البرز شدیم.

-           آیا روند درمانی و کار گروه های فتح کننده به محض فتح به اتمام می رسد؟

خیر آنها خود افرادی خواهند بود کارآمد در کمک به افراد جدید و تجربه راهبر همانند پاک کننده بیم و ترس تلقی می شود.

 

-         آیا این روش یک نوآوری محسوب میشود ؟ از سابقه این شیوه در داخل یا خارج کشور اطلاعی دارید ؟

از عمل کرد گروه های روان شناسی در خارج از کشوردر این زمینه مطلع نیستم اما در ایران چنین عمل کردی خارج از فضای خشک مشاوره تازه و بدیع است.

    - از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم .

از شما بابت پوشش خبری این موضوع سپاسگزارم .

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی