عضو «باند» نباشي، كار در سينما سخت مي‌شود

حیات غرب -  بازيگر نقش كبري در سريال «خواب و بيدار» با اشاره به علاقه‌اش به بازيگري گفت: سينما سرمايه‌گذاري بخش خصوصي است و آن هم شرايط خاص خودش را دارد و تا عضو باندي نباشيد، نمي‌توانيد در سينما حاضر شويد. ليلا برخورداري با كاراكتر «كبري» در سريال پليسي «خواب و بيدار» (ساخته مهدي فخيم‌زاده) شناخته شد او كه سال‌هاست در عرصه بازيگري فعال است هميشه تلاش كرده تا بتواند با انتخاب‌هاي درست و گزيده در اين حوزه فعاليت درخور توجه داشته باشد. بازي در سريال‌هاي «سال‌هاي ابري‌ » (مهدي كرم پور) و «خط» (عباس رنجبر) از كارهاي اين بازيگر درحوزه تصوير بود كه سال گذشته پخش شد. او در حوزه سينما و تلويزيون كم‌كار است اما برعكس در حوزه تئاتر حضور جدي‌تري دارد. فارس، درباره بازيگري و انتخاب‌هايش با او به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید: 
 چرا «ليلا برخورداري» را در حوزه تصويري كمتر مي‌بينيم اين در شرايطي است كه در تئاتر فعاليت بيشتر و گسترده‌تري را دنبال مي‌كنيد؟
شايد بهتر باشد اين سوال را از تهيه‌كنندگان و كارگردانان عرصه سينما و سيما بپرسيد. من به شخصه تلاش مي‌كنم انتخاب‌هاي درستي در حوزه بازي داشته باشم و با توجه به پيشنهاداتي كه صورت مي‌گيرد تلاش مي‌كنم بهترين‌ها را انتخاب كنم اين نكته را تاكيد كنم كه در ميان پيشنهادهايي كه صورت مي‌گيرد من اجازه انتخاب دارم حال چقدر آن پيشنهادها مناسب و درخور توجه باشد مقوله‌اي است جدا. 
 در انتخاب نقش چه‌چیز برايتان اهميت دارد؟
به نقشي كه براي بازي به من پيشنهاد مي‌شود توجه خاصي دارم اما اين منافي اهميت فيلمنامه و قصه داستان نيست. بلكه نقش خودم را در ميان قصه ارائه شده دنبال مي‌كنم و آن را مجزا نمي‌دانم چون معتقدم هرقدر نقش به عنوان كاراكتر اصلي هم باشد باز هم بايد در قصه و فضاي ترسيم شده در فيلمنامه پيش برود پس دو ركن مجزا نيستند و اگر فضاي كلي قصه خوب نباشد اصلا نقش پيشنهاد شده را بازي نمي‌كنم زيرا وقتي قصه‌اي به لحاظ درام و منطق اشكال دارد، نقش حتي اگر اصلي هم باشد، 
به درستي ديده نمي‌شود. به عقيده من زماني بازيگر در يك نقش خوب ديده خواهد شد كه قصه و عوامل اجرايي و گروه بازيگران به خوبي چيده شده باشند. يك مجموعه و گروه باعث خلق درست يك اثر خواهند شد. 
 با توجه به تحصيلات در حوزه كارگرداني علاقه‌اي به فعاليت در اين حوزه نداريد؟
تحصيلات كارشناسي ارشد را در حوزه كارگرداني سپري كردم و طبعاً يكي از دغدغه هايم كارگرداني است و با اين كار وجهه ديگري از توانايي هايم را نشان مي‌دهم طبعاً نقشي را كه دوست دارم را حتما در كار خودم ايفا خواهم كردم. 
 در چه حوزه‌ای كارگرداني خواهيد كرد؟
پيش از اين فيلم كوتاه كارگرداني كردم و باز هم فيلم كوتاه خواهم ساخت اما در حوزه‌اي كه شرايط مهيا باشد كارگرداني مي‌كنم. حتما كارگرداني خواهم كرد. اين نكته را بايد در اين جا گوشزد كنم من عاشق بازيگري هستم و عاشقانه اين كار را دوست دارم و به‌شدت برايش زحمت كشيدم، تحصيلاتم در رشته كارشناسي بازيگري است و برخلاف برخي از بازيگران كه يك شبه ره صدساله در اين حوزه طي مي‌كنند، من زحمت بسيار كشيدم و به اين حوزه علاقه فراوان دارم.
 چرا در تلويزيون فعاليت چنداني نداريد؟
اگر نگاه دقيقي به توليدات سازمان صدا و سيما داشته باشيم، خواهيم ديد در سال‌هاي اخير توليدات كمتر و خاص‌تر شده است. از اين جهت خاص‌تر شده است كه يك گروه كه با هم همكاري دارند در سال‌هاي متمادي است كه براي مناسبت‌هاي مختلف از جمله عید نوروز، برنامه توليد مي‌كنند بالطبع اين گروه از بازيگراني كه قبلاً تجربه كار در اين مجموعه را داشتند، بهره مي‌برند و بازيگران ديگر در حوزه تلويزيون كم كم از گردونه فعاليت‌ها خارج مي‌شوند. از سوي ديگر حضور اسپانسر و بخش خصوصي باعث شده است فضاي رابطه و حضور اقوام و آشنايان در حوزه بازيگري بيشتر شود و ما امروز شاهد بسياري از چهره‌هاي جديد هستيم. اين عوامل دست به دست هم مي‌دهد و باعث مي‌شود بازي در مجموعه‌هاي تلويزيون براي بازيگراني كه در اين حوزه فعاليت دارند فراهم نشود. البته من در سال گذشته دو سريال 
«سال‌هاي ابري» و «خط» را داشتم. اما بسياري از بازيگران شرايط حضور در تلويزيون را از دست داده‌اند. 
 شما در حوزه سينما حضور نداريد، علت خاصي دارد؟ 
شايد در سينما زمان كار من هنوز فرا نرسيده است. من در سينما بسيار بد شانس بودم. سال 87 فيلم سينمايي «نظام از راست» به كارگرداني محمدرضا ورزي را كار كردم كه امكان اكران نيافت. فيلم ديگري با عنوان «تبسم گرگ» به كارگرداني جواد عليزاده و تهيه‌كنندگي آقاي اصغري بازي كردم كه متاسفانه در شبكه خانگي نمايش توزيع شد. بسياري از فيلم‌ها به صورت تله‌فيلم ساخته مي‌شود و در سينما اكران مي‌شود درباره اين كار برعكس شد، ما سينمايي كار كرديم در شبكه نمايش خانگي توزيع شد، حال چه سياستي در توليد و تهيه اين فيلم وجود داشت، من از آن بي‌خبر هستم. فيلم موضوع خوبي داشت درباره محيط زيست بود و فضاي هنري داشت اما نمي‌دانم چرا در سينما اكران نشد. در حوزه سينما گاه نقش‌هاي كوتاهي به من پيشنهاد مي‌شود كه به دليل آنكه تاثيرگذار نيست آن را نمي‌پذيرم. كوتاهي نقش را در شرايطي مي‌پذيرم كه تاثيرگذار باشد، وقتي نقشي در پيشبرد داستان موثر نيست، آن را نمي‌پذيرم. البته من بسيار صبور و اميدوار هستم زيرا به توان خودم اعتماد دارم. معتقدم دير و زود دارد... از سوي ديگر سينما سرمايه‌گذاري بخش خصوصي است و آن هم شرايط خاص خودش را دارد تا جزو باندي نباشيد نمي‌توانيد در سينما حاضر شويد، من نه روابطی در این زمینه دارم نه پارتي، طبيعي است كه نمي‌توانم كار كنم. در سينما مجموعه حمايت‌ها، باند، روابط باعث ارائه نقش مي‌شود. ديده مي‌شود بازيگراني كه توان معمولي در بازيگري دارند اما چون حمايت مي‌شوند در سينما حضور دارند. وقتي حمايت وجود داشته باشد، يك فيلم هم بازي كنيد، نقش خوبي باشد و كار خوب ديده شود، حضور در سينما تضمين مي‌شود و كارهاي بعدي به صورت زنجيروار ادامه خواهد داشت. نكته قابل تامل ديگر اينكه بسياري از بازيگران و علاقه‌مندان بازيگري دختر و پسر (از آموزشگاه‌ها و دانشگاه ها) به فضاي تصوير اضافه مي‌شوند، مگر ما چقدر ظرفيت فيلمسازي در سال داريم؟ چقدر كار خوب داريم ميان اين خيل مشتاق كه هر كدام فضايي براي بروز و ظهور استعدادهايشان مي‌خواهند و همين امر باعث مي‌شود بازيگران در اين حوزه نيز كم كار شوند. 
 از ابتداي سال پيشنهاد حضور در سريال تلويزيوني داشتيد؟
تله فيلم زياد به من پيشنهاد مي‌شود كه باز هم به دليل سخت‌گيري‌هايم كمتر در حوزه تله‌فيلم ورود كردم اما از ابتداي سال براي تلويزيون پيشنهادي نداشتم. بالعكس در حوزه نمايش پيشنهادات زيادي داشتم. «تانگوي تخم مرغ داغ» را به كارگرداني آقاي مرزبان كار كردم كه در تالاروحدت اجرا داشتيم. هم‌اينك هم مشغول اجراي «شب بخير جناب كنت» به كارگرداني آقاي گلشني هستم كه تا مهرماه ادامه دارد. 
  به نظر مي‌رسد بيشتر علاقه به حضور در كارهاي زنده‌ياد «رادي» را داريد؟
اين سومين اثر از زنده‌ياد رادي است كه افتخار حضور در آن را دارم. در كارهاي ايشان چالش انساني كه مطرح مي‌شود، برايم بسيار جذاب است. در نمايشنامه‌هاي ايراني كمتر به سالخوردگان توجه شده است. در نمايش اخير (شب بخير جناب كنت) به فضاي سالمندان پرداخته شده است و به نظرم شناخت خوب آقاي رادي از اين مقوله مانند ديگر آثار ایشان بسيار خوب نوشته شده است. 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی