نمی‌توان در منطقه سیاست یک بام و دو هوا داشت

حیات غرب - انتظارها به پایان رسید، روحانی به نیویورک رفت و علاوه بر دیدار با بالاترین مقامات کشورهای اروپایی در سازمان ملل به سخنرانی پرداخت. او در قامت فردی پشت تریبون سازمان ملل قرار گرفت که وعده خود و مردم کشورش که همان توافق هسته‌ای بوده را عمل کرده است. بخشی از سخنان دیپلماتیک او اختصاص به سیاست‌های آمریکا در منطقه، صلح و توسعه و دعوت از سرمایه گذاران خارجی به ایران داشت. در این باره محسن مهرعلیزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با آرمان به گفت‌وگو نشسته است که درادامه می‌خوانید. 

 سخنرانی آقای روحانی را در سازمان ملل چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظرتان سخنرانی او سازنده بود؟
بله، صحبت‌های ایشان بسیار سازنده، ارزنده، متناسب با سیاست‌های کلی نظام و با شرایط خاصی بود که کشور در منطقه دارد. به طور کلی دیدگاه‌های سازنده و مفیدی مطرح شد. 
 آقای روحانی در بخشی از صحبت‌های خود به سیاست‌های آمریکا در منطقه اشاره کرد. ارزیابی شما از سخنان ایشان چیست؟
نه، آقای روحانی واقعیت‌ها را بیان کردند. ایشان به خوبی به جنگ‌های منطقه و تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شد اشاره کرد. ما اینها را فراموش نمی کنیم ولی به آینده هم فکر می‌کنیم. به هرحال اینها مواضع نظام هستند و همه کشورهای دنیا باید متوجه این نکته باشند که در منطقه نمی‌توانند سیاست یک بام و دو هوا داشته باشند و از یک طرف از تروریسم دولتی اسرائیل در منطقه حمایت کنند و گروه‌های تروریستی تشکیل شود و مورد حمایت آمریکا قرار بگیرد و از طرف دیگر ادعای مبارزه با تروریسم را داشته باشند. بالاخره آمریکا باید مواضع خودش را مشخص کند. اگر واقعا طرفدار برقراری صلح در کشورهای منطقه است باید با قوانین و قواعد رسمی دموکراسی را همراهی کند.
 شما به آینده اشاره کردید. آقای روحانی هم در سخنرانی خود گفت ما گذشته را فراموش نمی‌کنیم اما در گذشته هم نمی‌مانیم. 
این برمی‌گردد به اینکه ما جنگ و تحریم‌ها را فراموش نمی‌کنیم. به هرحال مشخص است چه کسانی برای کشور ما جنگ طراحی کردند، ترورهای اول انقلاب و حتی ترورهای دانشمندان هسته ای را طراحی کردند و کسانی که علیه کشورمان تحریم‌های ظالمانه به راه انداختند. ما اینها را هیچ وقت فراموش نخواهیم کرد و ظلم‌هایی که به کشور ما رفته طبیعی است که مدنظر مردم خواهد ماند اما در گذشته هم نمی‌مانیم. اگر واقعا ببینیم که آنها متوجه این اشتباهات شده‌اند و به دنبال تصحیح رویه خود هستند و می‌خواهند در منطقه و با مردم بزرگ ایران همراهی داشته باشند ما هیچ وقت به جز رژیم صهیونیستی که مدافع و توسعه دهنده تروریسم در منطقه است دست رد به سینه کسی در دنیا نزده‌ایم. 
 آقای روحانی به این مورد هم اشاره داشتند که صلح بدون توسعه زنگ تفریح است. در این باره چه نظری دارید؟
ایشان به مفهوم خیلی عمیقی اشاره کردند. این حرف کاملا درست است. یعنی اگر صلح و آشتی منجر به توسعه و برنامه توسعه کشورها نشود، یعنی هیچ اتفاقی نمی‌افتد و تنها وقت تلف می‌شود. به هرحال زندگی انسان‌ها باید توام با توسعه و پیشرفت باشد. ما صلح را برای توسعه، پیشرفت و تعالی کشورها می‌خواهیم. اگر بنا باشد صلحی باشد اما برنامه‌هایی که به توسعه کشورها منجر نشود به نظر من نوعی انحراف است.
 ایشان همچنین به این اشاره کردند که ایران آمادگی مشارکت در سرمایه گذاری صادراتگرا را دارد. منظور ایشان از مشارکت در سرمایه‌گذاری صادراتگرا چه بود؟
ایشان کلمه صادراتگرا را دقیق و به موقع استفاده کردند. سرمایه گذاری صادراتگرا بخشی از اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی به این معناست که تا جایی که مقدور است محصول در داخل تولید شود. بدیهی است وقتی از بعد اقتصادی به مسائل کلی نگاه می‌کنیم بخشی از مواد موردنیاز خود را وارد می‌کنیم اما در این رویکرد سرمایه‌گذاری‌های محصول صادر می‌شود و تنها مساله اشتغال و ارزش‌افزوده آن در کشور می‌ماند که شاید کامل‌ترین، دقیق‌ترین و عاقلانه‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی است. اگر غیر از این باشد با اینکه ممکن است نیازهای کشور و مصارف داخلی را تامین کند اما ارزش اقتصادی که در سرمایه‌گذاری صادراتگرا دنبال می‌کنیم را نمی‌توانیم دنبال کنیم.
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی