موقع شكل‌گيري ائتلاف سهم‌خواهي بروز خواهد كرد

   
حیات غرب - فریبا نهاوندی: وقتي شوراي عالي اصلاح‌طلبان راه افتاد اصولگرايان معتقد بودند اصلاح‌طلبان براي هماهنگ نشان دادن خود نهاد تازه‌اي برپا مي‌كنند، اما حالا اصولگرايان خود نهاد و جلسه‌اي ديگر برگزار كرده‌اند و نامش را گذاشته‌اند 7+8. هرچند اين اتفاق نزديك به شروع ثبت‌نام از كانديداها مطرح شد اما تا طرح نظري وحدت به صورت عملي درآيد خودش مساله‌ای است. اما آيا با تكثري كه در سال‌هاي اخير در جريان اصولگرا ایجاد شده اين جريان رنگ وحدت را خواهد ديد؟ در اين باره ابراهيم نكو نماينده اصولگراي مجلس می گوید 

با اخباری که از ائتلاف 7+8 منتشر شده آيا در اين شرایط اصولگرايان معتدل با طيف پايداري ائتلاف خواهند کرد؟

به نظر من ائتلاف برخي گروه‌ها با هم هيچ معنا و مفهومي ندارد. چون اخيرا فرض ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرايان هم مطرح شده است كه به عقيده من توهين به شعور سياسي جامعه است. چرا كه اصلاح‌طلب و اصولگرا هر كدام بار معنايي و تفكر خاص خود را دارند كه آنها را در نگاه مردم از هم متمايز مي‌كند. حرف‌هاي اينچنيني درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرايان به نظر من از اساس غلط است. مگر اينكه براي آن چارچوب‌هايي مشخص كنيم. فرضا يك جريان سومي به عنوان اعتدال مطرح شود كه در آن معتدلين اين دو جناح حضور داشته باشند. آنچه به عنوان 7+8 مطرح است مي‌تواند به نزديك شدن اصولگراياني با گرايشات متفاوت منجر شود. اصلاح‌طلبان هم مي‌توانند با مكانيسم خاص خود در كنار هم قرار گيرند و البته معتدلين هر دو طرف هم مي‌توانند جريان سومي تشكيل دهند.

ائتلاف افراد نزديك به تفكر لاريجاني و جبهه پايداري چطور؟ برخي نزدیکان لاریجانی گفته بودند ما در كنار تندروهاي پايداري قرار نخواهيم گرفت.

بعيد است تندروهاي پايداري در ائتلافي كه باب ميل آنها نباشد، قرار گيرند؛ چون ماهيت پايداري‌ها هم براي مردم و هم براي فعالان سياسي مشخص است. اينها با رفتار سوال‌برانگيز خود مانع از اين خواهند شد كه در كنار آقاي لاريجاني قرار گيرند. مگر اينكه تعدادي از آنها كنار بروند. البته ما در بين پايداري‌ها هم افراد معتدلي داريم كه حساب شده عمل مي‌كنند. اين گروه و اين طيف معتدل در واقع مي‌تواند با طيف‌هاي ديگري كه ميانه‌رو هستند كنار هم قرار بگيرد اما بعيد مي‌دانم بعضي از اعضاي پايداري متمايل باشند با طيف لاريجاني يا اصلاح‌طلبان ائتلاف کنند.

در اين سمت ميدان چطور، آيا طيف آقاي لاريجاني حاضر است با پايداري‌ها موتلف شود؟

چيزي كه تحت طيف آقاي لاريجاني امروز مطرح است اصلا مشخص نيست و مرزبندي ندارد. اينكه آقاي لاريجاني چه تعداد عضو دارد و چه كساني با او هستند اصلا مشخص نيست. مثلا آقاي جلالي، نعمتي يا ديگران اگر خودشان را متعلق به طيف آقاي لاريجاني بدانند و از آنها بپرسيم منظور از طيف آقاي لاريجاني چيست دقيق نمي‌توانند توضيح بدهند. چون جبهه آقاي لاريجاني هنوز مشخص نيست و خط فكري او هنوز وجود ندارد. چه بسا بنده در خيلي جاها آقاي لاريجاني را تاييد مي‌كنم و قبول دارم اما در خط فكري‌ام نه. نه او را به عنوان اصولگراي محض مي‌شناسند و نه اصلاح‌طلب. او را فرد معتدلي مي‌شناسند و فرد معتدل هنوز در جامعه تعريف مشخصي ندارد.

بحث قاليباف هم وجود دارد. گفته مي‌شود وی با طيف آقاي ولايتي مشكل دارد. فكر مي‌كنيد او حاضر است ائتلاف کند؟

اصلا ائتلاف براي چه شكل مي‌گيرد؟ آيا عليه مجلس شكل مي‌گيرد يا عليه دولت؟ اگر معنايش اين است كه در مجلس عليه دولت باشند مسلما در همه گروه‌هايي كه مطرح مي‌شود تعدادي وجود دارند كه اين را قبول ندارند. چون دولت بر سر كار است و نياز به تعاملاتي دارد نمي‌توانند در مجلس براي درست كردن حاشيه بروند. از سوي ديگر اگر مي‌خواهند براي بلندمدت برنامه‌ريزي كنند كه همه مدعي هستند؛ هم آقاي ولايتي وجود دارد هم آقاي حدادعادل و هم آقاي لاريجاني. روي كدام‌يك از اينها در رياست‌جمهوري آينده مي‌خواهند به توافق برسند؟ پس ائتلاف خواه ناخواه با مشكلاتي مواجه خواهد شد. چون همگي مدعي هستند و دوست دارند تعدادي از افرادشان در مجلس كرسي‌هايي را اشغال كنند. آيا اينها حاضرند از سهم خود عدول كنند و هرچه آقاي قاليباف مي‌گويد روي آن اجماع كنند. مثلا اگر قرار باشد تعداد اعضاي ائتلاف به 15 گروه برسد در تهران هرگروه 2نفر خواهد داشت. موفقيت يا عدم موفقيت آن هم در مجلس خود بحث ديگري است لذا به نظرم ائتلاف معناي واقعي خودش را از دست خواهد داد چون سهم خواهي‌ها مسلما در هنگام شكل‌گيري بروز خواهد كرد و هركدام از گروه‌هايي كه در ائتلاف قرار مي‌گيرند از ابتدا دعوا را شروع خواهند كرد. لذا فكر مي‌كنم بايد منتظر ماند و ديد كه آيا اين ائتلاف 7+8 در واقع شكل خواهد گرفت يا نه!

 
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی