آلمان به‌كشور دوم من‌تبديل‌شده است

حیات غرب - وحيد هاشميان يكي از موفق‌ترين لژيونرهاي فوتبال ايران در اروپا بوده كه توانست سال‌ها در ليگ آلمان بازي كند. اين بازيكن كه اكنون كلاس‌هاي مربيگري را پشت سر مي‌گذارد، صحبت‌هايي درباره شرايط خود مطرح كرده است. پايگاه اينترنتي spox با وي گفت‌وگويي انجام داده است.

شما تقريبا دير كشف شديد و در 22 سالگي به صورت حرفه‌اي فوتبالتان را شروع كرديد و سپس پيشنهاد هامبورگ به شما رسيد. درباره اين موضوع صحبت كنيد.

من آن موقع در ايران فراتر از يك بازيكن تازه شناخته شده بودم و در تيم پاس و قبل‌تر در فتح خودم را نشان داده بودم. آقاي فرانك پاگلزدورف از من دعوت كردند تا آزمايشي در تمرين هامبورگ شركت كنم و در نهايت او را متقاعد كردم تا با من قرارداد امضا كند.

در 14 آگوست 1999 براي نخستين بار در بازي برابر بايرن مونيخ به شما بازي رسيد و به جاي آنتوني يبوآ به ميدان آمديد. چه احساسي داشتيد برابر لوتار ماتئوس و بقيه بازيكنان نامدار بايرن قرار گرفتيد؟

قطعا احساس فوق‌العاده‌اي را تجربه كردم ولي اين را نيز بايد بگويم كه روزهاي اول حضورم در هامبورگ نيز شرايط براي من خيلي سخت بود. من جوان بودم كه از خانواده خودم دور شده بودم و در يك فرهنگ مختلف با زبان مختلف حضور داشتم كه به من سخت گذشت. پيدا كردن دوست در آن شرايط خيلي سخت بود. در آن موقع هر تيمي مي‌توانست تنها از سه بازيكن غير از اتحاديه اروپا بازيكن داشته باشد و در آن موقع آنتوني يبوآ در تيم حضور داشت و در ادامه سرگئي باربارز و اريك مير نيز به تيم اضافه شدند و من پنج ماه مجبور شدم تا منتظر بمانم تا به من بازي برسد. در آن دوران مصدوميت هم داشتم و اين شرايط را براي من خيلي سخت كرده بود ولي از تمام اين سختي‌ها در روزهاي نخستم در هامبورگ درس گرفتم.

حتما سخت بوده است كه دوست پيدا كنيد وقتي نخستين مصاحبه شما همان موقع كه در هامبورگ بوديد، گفتيد كه بايرن مونيخ تيم رويايي شماست. توضيح مي‌دهيد؟

بله به ياد دارم (با خنده) . خب بايرن مونيخ واقعا تيمي بوده است كه هميشه من را جذب كرده است و تيم مورد علاقه من است و آن مصاحبه را نيز بدون فكر انجام دادم و تنها حقيقت را به زبان آوردم.

بهترين دوران شما سپس در بوخوم شكل گرفت جايي كه حتي سهميه يوفا را نيز كسي كرديد درباره اين دوران چه نظري داريد؟

در بوخوم اتحاد زياد بود. پيتر نويروور نقش عمده‌اي در موفقيت ما داشت. ما در تيممان در آن سال ستاره‌اي نداشتيم بلكه بازيكنان ما اتحاد داشتند و اين رمز موفقيت ما بود. نويروور خيلي به من اعتماد داشت و اين براي من خيلي خوب بود و احساس امنيت به من مي‌داد.

پيتر هنوز هم به ياد شماست و تولد شما را تبريك گفته است درست است؟

بله من و پيتر هنوز هم با هم ارتباط داريم. او مربي خيلي خوبي براي من بوده است و هميشه تولد من را تبريك گفته است و اغلب به صورت پيام كوتاه با هم در ارتباط هستيم.

مهارت شما در ضربه سر باعث شده است تا به شما لقب هلي‌كوپتر بدهند. فكر كنم پاگلزدورف ابتدا اين لقب را به شما داد. فكر مي‌كرديد اين‌قدر اين لقب فراگير شود و در پاسپورت شما ثبت شود؟

نه اين طور هم نيست. به هر حال باعث افتخار است كه توانايي من در يك زمينه خاص باعث شود تا به شما اين لقب را بدهند و قطعا باعث لدت من بوده است.

درخشش در بوخوم باعث شد تا بايرن مونيخ به شما پيشنهاد بدهد. در سرتان چه گذشت وقتي تيم رويايي‌تان به شما پيشنهاد داد تا در اين تيم بازي كنيد؟

قطعا براي هر بازيكني افتخار است تا در بايرن مونيخ بازي كنند و من نيز همين حس و حال را داشتم. من بعد از بوخوم از چند تيم حتي خارج از ليگ آلمان نيز پيشنهاد داشتم ولي وقتي پيشنهاد بايرن به دستم رسيد، بي‌درنگ جواب مثبت دادم.

بازي در كنار روي ماكاي، سانتاكروز و كلوديو پيزارو باعث شد زياد به شما بازي نرسد و شما نيز در 12 بازي تنها يك گل به ثمر رسانديد. با اين حال از اين دوران نكته مثبتي هم گرفتيد؟

بله، خب، قطعا. هيچكس از همان اول نمي‌تواند پيش‌بيني كند كه قرار است چه اتفاقاتي در آينده رخ دهد و هر كسي نيز در دوران خود با فريز و نشيب روبه‌رو بوده است. هنوز هم براي من افتخار است كه در تيمي چون بايرن مونيخ به عنوان يك بازيكن خارجي بازي كردم.

يك‌بار گفته بوديد كه بهترين دوست شما در بايرن لوسيو بوده و در تمرينات هميشه مقابل هم قرار مي‌گرفتيد؛ درست است؟

لوسيو واقعا الگوي من از لحاظ ذهني محسوب مي‌شود. همه جلسات تمرين براي او مثل يك جنگ بوده است و هميشه با جديت تمام در تمرينات حضور داشت و اغلب محكم و قوي شركت مي‌كرد و هيچ چيز را ساده نمي‌گرفت.

11سال در آلمان بازي كرديد و اكنون همراه خانواده خود در هامبورگ زندگي مي‌كنيد. فكر مي‌كنيد كه به زندگي در آلمان عادت كرده‌‌ايد و آلماني شده‌ايد؟

قطعا من افتخار مي‌كنم كه ايراني هستم و آلمان به كشور دوم من تبديل شده است و اينجا واقعا راحت هستم. اينجا دوران زيادي را تمرين كردم و در اين كشور بوده‌ام و اكنون كارهايم را دنبال مي‌كنم تا به عنوان مربي فعاليت خود را ادامه دهم. آلمان بهترين امكانات را براي تمرين در اختيار قرار مي‌دهد و افتخار مي‌كنم كه در اين شرايط حضور دارم.

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی