خطر پیری جمعیت در استان کرمانشاه


ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت جوانی جمعیت در سال‌های اخیر و تاکید مقام معظم رهبری بر آن، اظهار داشت: اگرچه این مسئله طی سال‌های اخیر مورد توجه و متمرکز بیشتری است اما در حال حاضر نرخ بارداری در کشور ۱.۷ و در استان کرمانشاه ۱.۵۱ است.

وی افزود: استاندارد نرخ باروری در کشور ۲.۴ لحاظ شده اما برای نگه داشتن وضعیت کشور در شرایط مطلوب باید به نرخ جایگزین ۲.۱ برسیم و در این بین بر اساس آمار ارائه شده در استان‌ها می‌توان گفت که استان کرمانشاه در نرخ جمعیت و باروی وضعیت مناسبی ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه جمعیت استان کرمانشاه با روند تدریجی در حال پیر شدن است، تصریح کرد: در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت استان کرمانشاه پیر بوده که پیش بینی شده با این روند تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۳۰ درصد برسد.

شکیبا خاطر نشان کرد: استان کرمانشاه با روند رو به پیری که در پیش گرفته وضعیت بسیار خطرناکی داشته و تنها هفت تا هشت سال فرصت جبران و جلوگیری از پیری و کاهش جمعیت خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سطح رفاه و اقتصادی در کاهش تعداد فرزندآوری تأثیری ندارد، متذکر شد: شغل، وضعیت و سطح رفاهی بالا تأثیر در فرزندآوری نداشته و غالباً در خانواده‌های مرفه به لحاظ اقتصادی می‌بینیم که فرزند آوری بسیار اندک صورت می‌گیرد و در خوشبینانه‌ترین حالت این خانواده‌ها تنها ۲ فرزند دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: فرهنگ‌سازی‌های اشتباهی که پیش‌تر در راستای کاهش جمعیت جامعه انجام گرفته امروز سبب شده هنجار تک فرزندی و بی فرزندی در جامعه رواج پیدا کند.

شکیبا عنوان کرد: به منظور تشویق خانواده‌ها برای تولید مثل و کمک به جوانی جمعیت باید آگاهی بخشی لازم انجام گیرد و به آنها مضرات کم شدن جمعیت و عواقب آن را روشن کرد.

وی با تاکید بر اینکه‌ها شیب سالمندی در کرمانشاه بیشتر از شیب سالمندی در کشور است، گفت: به منظور آگاه کردن مردم از این قضیه به مناسبت هفته جمعیت از تاریخ ۲۴ اردیبهشت برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: کم شدن فرزند آوری سلامت جامعه را به خاطر خواهد انداخت و به همین منظور در هفته جمعیت هفت برنامه شامل تقویت هویت مادری، تقویت نشاط خانواده و تحکیم خانواده، تک فرزندی و عوارض آن، سقط عمدی جنین به عنوان مهمترین مسئله، ناباروری که در در ناباروری اولیه و ثانویه استان کرمانشاه میانگینی بالاتر از کشوری دارد، ترویج ازدواج، جوانی جمعیت که دستاوردهای آن خواهد بود.

شکیبا افزود: در بحث قوانین مصوب شده از ۴۴ ماده ۲۰ ماده مربوط معادل ۵۰ درصد ماده‌ها مربوط به دانشگاه در حوزه جمعیت است.

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در ایجاد فرهنگ سازی فرزند آوری، اضافه کرد: در زنان امید به زندگی در ۵۰ سالگی ۴۲ سال بود و امروز امید به زندگی ۷۲ سال است و این یعنی افزایش سالمندی در آینده خواهیم داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از اقدامات انجام شده در حوزه جمعیت یاد کرد و بیان کرد: تاکنون ۱۰ قرارگاه برگزار شده که مصوباتی در زمینه ناباروری و ایجاد جمعیت صورت گرفته که شامل توسعه مرکز ناباروری و تجهیز به دستگاه‌های تشخیص جنسیت، تخفیفات حوزه زایمان طبیعی به ویژه در بیمارستان معتضدی کرمانشاه، باروری تا ۲ بار در سال و… را خواهیم داشت.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی