ماجرا از آنجا شروع شد که وزیر آموزش و پرورش در هفته گذشه در دیدار با آیت الله نوری همدانی با ارایه گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوع خود و استقبال از همکاری حوزه علمیه و تقدیر از علما و فضلا و طلاب جوان در کمک به دستگاه تعلیم و تربیت کشور با ارایه آماری جنس همکاریهای حوزه علمیه با آموزش و پرورش را تعامل در جهت تحقق سند تحول بنیادین دانست و گفت سال گذشته هفتاد هزار معلم از طریق آزمون سازمان اداری و استخدامی کشور ونیز ماده 28 دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش کرده ایم و ازاین آمار، سه هزار نفر از طلاب جوان بودهاند و با کسب موفقیت در آزمون و نیز فرایند گزینش جذب شده اند و جای خوشحالی دارد که طلاب همزمان با تحولات آموزشی نیم نگاهی هم به عرصه تعلیم و تربیت دارند.
خبرهای بعدی اما با آنچه خبرگزاری رسمی دولت منتشر کرده بود تفاوت داشت. وزیر البته در بخش دیگری از این گزارش به حضور تبلیغی روحانیون جوان در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفته بود 25هزار نفر نیز در قالب نیروهای جهادی، آموزش و پرورش را در امور پرورشی و فرهنگی کمک می کنند.
گفتن این آمار همان و تیتر رسانههای داخل و خارج در فضای مجازی همان که چه نشستهاید 25 هزار طلبه در یک سال معلم شدهاند و جار و جنجال و تایید و تکذیب به راه افتاد.
کشف حقیقت و حاق واقع برای نویسنده این سطور که ارتباط نزدیکی با طبقات مختلف روحانی دارم چندان اهمیت داشت که درصدد برآیم ببینم ماجرا چیست.
در واقع 25هزار طلبه اعم از حوزه علمیه برادران و خواهران در قالب "طرح امین" و ديگر طرح ها به عنوان طلبه تبلیغی هفتهای چند ساعت با حضور در مدارس به سئوالات دینی دانش آموزان و حتی معلمان در وقتهای خارج از کلاسهای رسمی پاسخ میدهند، با دانش آموزان مأنوس می شوند و از اين رهگذر برخی مسائل دینی و اخلاقی و اعتقادی را برای آنان بازگو می کنند.
هزینه آنهم يک ریال از بودجه جاری آموزش و پرورش نیست بلکه مبلغی در حد ایاب و ذهاب از طرف معاونت تبلیغ حوزه علميه و در مناسب ها، سازمان تبلیغات و اوقاف و...پرداخت میشود.
واقعا اين بحث خارج از بحث جذب هفتاد هزار معلم است و اساسا طرح امین ربطی به جذب معلم رسمی یا قرار دادی و حتی خرید خدمت ندارد. بلکه جذب فقط از طریق آزمون استخدامی و ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان برای همه داوطلبان صورت میگیرد و ممکن است طلاب نیز حسب علاقه در اين آزمونها یا هرآزمون دیگری مانند قضاوت و ... در شرایط برابر با سایر داوطلبان در رشتههای مجاز شرکت کنند و به شرط قبولی در آزمون و مصاحبه به عنوان معلم استخدام میشوند.
جالب آنکه همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش مختص دیروز و امروز نیست و از زمان دولت اصلاحات و وزارت حسین مظفر تاکنون این همکاریها در صف و ستاد وجود داشته، گرچه با افت و خیزهایی مواجه بوده، اما آنگونه که رصد کردم دولت حسن روحانی بیشترین تعامل شکلی و کیفی را با حوزه علمیه داشته تا جاییکه در آخرین ماههای حضورش در دولت، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تشکیل دفتر همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش را ابلاغ کرد و از طرفی وزرای ایشان از فانی گرفته تا بطحائی و حاجی میرزایی در همه جلسات راهبردی شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش شرکت نموده و شخصا مصوبات این شورا را با حضور مدیر حوزههای علمیه برای بهبود بهتر همکاریها رصد میکردند.
از قضا مدیر حوزه های علمیه آن گونه که در اخبار این نشستها آمده است تاکید می کند حوزه علمیه دنبال معلم شدن طلبه ها نیست، بلکه بر اساس سند تحول بنیادین خود را ملزم می داند ازهرگونه همکاری که دستگاه تعلیم و تربیت را به تحقق سند نزدیک کند مضایقه ننماید و ظرفیت عظیم حوزه علمیه می تواند در صف و ستاد یاریگر آموزش و پرورش باشد.
آیتاِلله علیرضا اعرافی اخیرا نیز درمازندران هجمه رسانههای معاند به طرح تربیتی امین را گوشزد کرد و گفت؛ طرح "امین" خیلی دشمن دارد، از بیبی سی گرفته تا برخی منحرفین داخلی دربارهاش حرف میزنند.
به گفته وی وزیر کشور نیز در اجلاس خبرگان گفته است «هرجایی که طرح امین بوده از فتنهها مصونتریم ». مدیر حوزههای علمیه اجرای طرح امین در مدارس را بالاترین کار حوزه و روحانیت عنوان کرده و میگوید: طلبهای که به مدرسه و دبیرستان میرود نمیتواند طلبه عادی باشد؛ لذا دغدغه هر روز ما ارتقاء روند کیفی کار است.