رازيانه؛ گياهي ضد پيري و چاقي

حیات غرب - رازيانه گياهي دارويي است كه خواص معجزه آسايي از قبيل ضد پيري، پيشگيري از سرطان، كاهش وزن، درمان بيماري‌هاي گوارشي و هورموني و جلوگيري از پوكي استخوان دارد. به گزارش ساينس، رازيانه گياهي است كه در طبقه‌بندي ادويه‌ها قرار مي‌گيرد و در آشپزي و صنعت دارو كاربرد دارد. رازيانه حاوي ويتامين C، پتاسيم و فيبر است. اين گياه معطر معمولا عارضه جانبي ندارد ولي مصرف آن در زنان باردار توصيه نمي‌شود. در كشورهاي مختلف، از رازيانه به شكل‌هاي گوناگوني استفاده مي‌شود. برخي، از رازيانه در مواد كيك و نان استفاده مي‌كنند. برخي ديگر در سالاد و سبزيجات آب پز مي‌ريزند و گاهي اوقات پس از غذا جويده مي‌شود. پيشينه استفاده از رازيانه به روم باستان مي‌رسد. كتاب‌هاي تاريخي نشان مي‌دهد كه سربازان رومي از اين ادويه براي افزايش قواي جسماني و آمادگي رزم استفاده مي‌كردند. كارشناسان طب سنتي آمريكا برخي از خواص رازيانه را در گزارشي جمع‌آوري كرده‌اند.
 داراي خواص ضد پيري
رازيانه خواص فوق‌العاده‌اي براي پوست دارد. تمام اجزاي اين گياه، اعم از دانه، ساقه و برگ، منبع ويتامين B و C هستند كه سبب سنتز كلاژن و حفظ جواني مي‌شوند. بسياري از كشورهاي از اين گياه معطر در ساخت لوازم آرايشي و بهداشتي طبيعي استفاده مي‌كنند.
 خواص ضد سرطاني
رازيانه داراي يك ماده ضد التهابي به نام آنتول است كه خواص ضد سرطاني فوق‌العاده‌اي دارد و به ويژه در پيشگيري از سرطان سينه موثر است. به گزارش نشريه Nutrition and Cancer، رازيانه سبب كاهش مولكول NF-kappa B مي‌شود. اين مولكول يك تحريك‌كننده التهابي و تغيير‌دهنده ژن است. فيبر موجود در رازيانه از سرطان روده بزرگ پيشگيري مي‌كند.
 سبب كاهش وزن
مصرف رازيانه باعث كاهش اشتها و احساس سيري مي‌شود. اين گياه با افزايش سوخت و‌سازبدن، چربي‌ها را مي‌شكند و از احتباس آب در بدن جلوگيري مي‌كند.
 جلوگيري از پوكي استخوان
رازيانه حاوي آهن، فسفر، كلسيم، منيزيم، منگنز، روي و ويتامين K است و به حفظ استخوان‌ها كمك مي‌كند. سبب بهبود عملكرد دستگاه گوارشي مي‌شود. از بروز نفخ، سوء هاضمه، گاز معده و تهوع جلوگيري مي‌كند. تحرك روده كوچك را افزايش مي‌دهد و از اسپاسم روده جلوگيري مي‌كند. حاوي آنتي اكسيدان است. -طبيعت گرم دارد. دارای هورمون‌هاي زنانه است. سبب دفع سنگ كليه مي‌شود. در درمان التهاب چشم موثر است و سبب معطر شدن دهان مي‌شود.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی