غذاهايي براي كاهش استرس

 

 

 

مصرف سبزي و ميوه 

صديق با بيان اينكه مصرف سبزي و ميوه به چند علت سبب كاهش استرس و فشاررواني در افراد مي‌شود، افزود: در ميوه و سبزي مايعات فراوان وجود دارد. به‌طور مثال ميزان آب موجود در كاهو بيشتر از آب موجود در شير است و نوشيدن آب به افراد آرامش مي‌دهد. علاوه بر اين، رنگ‌هاي طبيعي كه در ميوه و سبزي وجود دارد باعث نشاط در انسان شده و اين خود سبب كاهش استرس و اضطراب در افراد مي‌شود.
وي اظهار كرد: مصرف غذاهايي مثل ميوه و سبزي به‌دليل احساس خوشايندي كه در فرد ايجاد مي‌كند، اضطراب را در افراد كاهش مي‌دهد. در ميوه و سبزي، ويتامين، املاح و ريز‌مغذي‌هايي وجود دارد كه به تنظيم خلق و خوي افراد كمك مي‌كند.


مايعات بنوشيد
وي ادامه داد: 60 تا 65 درصد بدن انسان بالغ را آب تشكيل مي‌دهد كه تنظيم‌كننده تمامي فعاليت‌هاي درون و برون‌سلولي بدن انسان است. البته بايد دانست كه افراد براي كاهش استرس حتما بايد نيمي از مايعات را از طريق مصرف آب و نوشيدني‌ها و مابقي را از طريق مواد غذايي كه آب فراوان دارند، تامين كنند.


موز آرام‌بخش است
صديق با بيان اين‌كه مصرف موز براي كاهش استرس در افراد توصيه مي‌شود، خاطرنشان كرد: ويتامين B6 در موز به ترشح سروتونين كمك مي‌كند و اين انتقال‌دهنده عصبي تركيبي است كه سبب كاهش استرس مي‌شود. موز در عين كاهش استرس، خواب‌آور نيست اما آرام‌بخشي مناسب است.
وي اضافه كرد: علاوه بر ميوه و سبزي، در دانه‌هاي غلات كامل (سبوس‌دار) و پروتئين‌هاي حيواني و گياهي هم ويتامين B6وجود دارد كه مصرف اين نوع مواد غذايي هم مي‌تواند به كاهش استرس در افراد كمك كند. اغلب ويتامين‌هاي گروه B به‌طور معمول در غلات و حبوبات يافت مي‌شود كه مي‌تواند به كاهش استرس در افراد كمك كند. صديق با تاكيد بر اينكه متاسفانه در كشور غلات به‌طور كامل مصرف نمي‌شود، اظهار كرد: غلات در ايران چه برنج و چه گندم بدون سبوس است و اين درحالي است كه افراد براي كاهش اثرات استرس و فشار رواني حتما بايد غلات را به‌طور كامل و سبوس‌دار مصرف كنند، زيرا غلات تصفيه‌شده و بدون سبوس و فيبر ارزش غذايي مطلوبي ندارند. حبوباتي كه از 2 روز قبل خيس شده باشد و نفخ‌كننده نباشد نيز از ديگر مواد غذايي مفيد است كه باعث كاهش استرس در افراد مي‌شود.


مصرف غذاهاي دريايي
وي گفت: مصرف گوشت سفيد به‌دليل پروتئين و اسيدهاي چرب به‌ويژه امگا 3 موجود در آن مي‌تواند خلق و خوي افراد را تنظيم كند، به همين دليل افرادي كه غذاهاي دريايي همراه با سبزيجات را مصرف مي‌كنند، آرامش بيشتري دارند. كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت استان هرمزگان افزود: مصرف مواد لبني همراه با غلات از قبيل نان و ماست و خيار از غذاهاي مناسبي است كه به‌ويژه در فصل تابستان مي‌تواند به آرامش افراد كمك كند. البته مصرف آجيل‌هاي تازه و بي‌نمك به دليل داشتن فيبر، اسيدهاي چرب غيراشباع، املاح و ويتامين و صدايي كه هنگام خوردن ايجاد مي‌كند، نيز سبب كاهش استرس مي‌شود.


جوشانده ليموعماني
و گل گاوزبان
وي با بيان اينكه مصرف جوشانده ليموعماني و گل گاوزبان در مواقع استرس توصيه مي‌شود، ادامه داد: از مواد غذايي سرشار از ويتامين B، C، D حتماً استفاده شود. همچنين مردم براي كاهش استرس نبايد 3 وعده غذايي سنگين مصرف كنند بلكه بايد رژيم غذايي در قالب 5 يا 6 وعده سبك داشته باشند. داشتن تنوع غذايي، تمرين آرام خوردن غذا و نياشاميدن آب همزمان با خوردن غذا از مواردي است كه مي‌تواند به كاهش استرس افراد كمك كند. صديق تصريح كرد: مطالعات مختلف نشان داده است كه نمك، قندهاي ساده و تصفيه‌شده، شكر، شيريني، مربا، نوشابه، آبميوه‌هاي صنعتي، چربي‌هاي حرارت‌ديده و كافئيني كه در نوشابه، قهوه و چاي وجود دارد سبب تحريك سيستم عصبي فرد شده و او را مستعد استرس و اضطراب مي‌كند، علاوه بر اين، خوردن فست‌فودهاي غني از نمك و چربي نيز باعث مي‌شود كه استرس افراد تشديد شود، زيرا مصرف اين قبيل مواد غذايي سبب تحريك سيستم عصبي فرد مي‌شود.


كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت هرمزگان گفت: به‌طور قطع و يقين، بين نوع تغذيه و افزايش يا كاهش استرس رابطه وجود دارد. لادن صديق خاطرنشان كرد: نخستين توصيه براي كاهش استرس و فشار رواني در افراد، افزايش مصرف مايعات به‌طور منظم است، زيرا آب و مايعات در تنظيم سيستم عصبي نقش به‌سزايي دارند.

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی