خواص شگفت انگيز لوبياي سياه

حیات غرب - لوبياي سياه علاوه بر پروتئين و فيبر بالا، داراي ويتامين‌هاي فراوان و مواد معدني ضروري براي بدن است. يك دوم فنجان از لوبياي سياه پخته شده حاوي ۳۱۲ كالري، ۸ گرم پروتئين، ۰. ۵ گرم چربي، ۲۰ گرم كربوهيدرات و ۸ گرم فيبر است. مصرف يك دوم فنجان لوبياي سياه مي‌تواند ۱۰ درصد از آهن روزانه موردنياز، ۱۴ درصد از تيامين، ۳۲ درصد از فولات، ۱۵ درصد از منيزيم، ۱۲ درصد از فسفر، ۹ درصد از پتاسيم، ۶ درصد از روي، ۹ درصد از مس و ۱۹ درصد از منگنز روزانه مورد نياز بدن را تامين كند. لوبياي سياه، همچنين داراي موادي مانند ساپونين‌ها، آنتوسيانين‌ها، كمپفرول و كوئرستين است كه همگي خاصيت آنتي اكسيداني و ضد سرطاني دارند. به‌طور خلاصه برخي از فوايد لوبياي سياه بر سلامت بدن به شرح زير هستند: 

 استخوان‌هاي سالم
آهن، فسفر، كلسيم، منيزيم، منگنز، مس و روي موجود در لوبياي سياه مي‌تواند به ساختن و سالم نگه داشتن استخوان‌هاي بدن كمك شاياني كند. كلسيم و فسفر در ساختار استخوان به‌شدت ضروري و مهم هستند و آهن و روي در تقويت استخوان‌ها و غضروف‌ها نقش مهمي را ايفا مي‌كنند. ۹۹% از ذخيره كلسيم بدن و ۸۰% از فسفر آن در استخوان‌ها ذخيره مي‌شوند كه ضرورت وجود اين مواد معدني در رژيم غذايي را بيش از پيش برايمان مشخص مي‌كنند. 
 فشار خون پايين
پايين نگه داشتن مقدار سديم خون براي 
پايين آوردن فشار خون ضروري است. لوبياي سياه به‌طور طبيعي حاوي مقادير كمي از سديم و حاوي پتاسيم، كلسيم و منيزيم بالا است كه همگي مي‌توانند فشار خون را پايين بياورند. 
 درمان ديابت
مطالعات نشان مي‌دهد كه افراد مبتلا به ديابت نوع ۱ كه از رژيم‌هاي غذايي سرشار از فيبر تغذيه مي‌كنند، سطح گلوكز خون كمتري دارند و افراد مبتلا به ديابت نوع ۲ با مصرف اين رژيم سطح انسولين، چربي و قند خون كنترل شده‌تري دارند. لوبياي سياه با ۱۵ گرم فيبر در هر فنجان لوبياي پخته شده، مي‌تواند غذاي مناسبي براي افراد ديابتي باشد. 
 جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي
فيبر، پتاسيم، فولات، ويتامين B۶ و مواد 
آنتي اكسيدان بالا و عدم وجود كلسترول در لوبياي سياه، اين گياه را تبديل به ماده غذايي مفيد براي بيماران قلبي كرده است. فيبر موجود در لوبياي سياه مي‌تواند كلسترول خون را كاهش دهد و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را كم كند. ويتامين B۶ و فولات از تشكيل تركيبي به نام هوموسيستئين جلوگيري مي‌كنند. هوموسيستئين اگر در بدن تجمع يابد مي‌تواند رگ‌هاي خوني را تخريب كند و مشكلات قلبي ايجاد كند. 
 جلوگيري از سرطان
سلنيوم ماده معدني است كه در لوبياي سياه موجود است. سلنيوم در عملكرد آنزيم‌هاي كبدي نقش زيادي بازي كرده و به خنثي كردن تركيبات سرطان زا در بدن كمك مي‌كند. علاوه بر اين، سلنيوم از التهاب جلوگيري مي‌كند و روند رشد تومورها را كند مي‌نمايد. ساپونين‌ها از ديگر تركيبات موجود در لوبياي سياه هستند كه از به وجود آمدن سلول‌هاي سرطاني و پخش شدن آن در سراسر بدن جلوگيري مي‌كند. همچنين، لوبياي سياه به دليل محتواي فيبري بالا، مي‌تواند به آساني هضم شود و گوارش را ساده كند. 

نظرات  

 
#1 مبین ملک حسینی - 091 1394-05-03 18:37
با سلام
تشکر می کنم از دقت ویژه شما به این محصول و همچنین رواج فرهنگ استفاده از مواد غذایی موثر و مورد نیاز.
بنده اولین بار این محصول رو در داخل کشور تولید کردم. در حال حاضر نیز در سه منطقه از ایران در حال تکثیر بذر آن هستیم که انشاالله اگر خداوند یاری کند، امکان عرضه عمده آن به زودی محقق خواهد شد.
شما هم در صورت تمایل می توانید از مزارع کشت لوبیا سیاه دیدن فرمایید.
یا حق
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی