سرخ کردن صحیح غذا با این چند نکته

سرخ کردن یکی از روش های طبخ غذا است که اگر نکته های سرخ کردن صحیح را بدانید، مطمئن باشید که هیچ ضرری برای بدن تان ندارد.ب قبل از این که مواد غذایی را در داخل روغن بیندازید، باید ابتدا روغن را تا درجه حرارت مناسبی گرم کنید (برای مثال حدود ۱۹۰ درجه سانتی گراد). در این حرارت به سرعت در سطح مواد غذایی، لایه محافظی (شبیه یک لایه عایق) تشکیل می‌شود تا روغن نتواند از ماده غذایی عبور کند، بنابراین غذا فقط با حرارت غیرمستقیم پخته و سرخ می‏شود.

_ قبل از سرخ کردن از افزودن نمک به ماده غذایی بپرهیزید، نمک باعث می‏شود روغن زودتر تخریب شود. همچنین باعث جذب رطوبت به سطح غذا می شود که سبب می‏شود موقع اضافه کردن غذا درون ماهیتابه، روغن به بالا پاشیده شود. اگر روغن تا این درجه حرارت داغ نشده باشد، قبل از این که لایه عایق تشکیل شود، روغن به درون غذا نفوذ می‏‎کند و باعث می‎‏شود غذا حالت روغنی (گریسی) پیدا کند. اگر هم روغن زیادتر از حد داغ شود، باعث می ‏شود لایه محافظ قبل از آن که ماده غذایی فرصت پخته شدن داشته باشد، بسوزد.

_ برای سرخ کردن غذا و نگهداری روغن از ظروف آلومینیمی استفاده نکنید. نمک به کار رفته در غذا باعث تخریب ظروف آلومینیمی می شود که در پی آن آلومینیم به درون روغن نفوذ می کند که مسمومیت‎زاست. از استفاده از ظروف آهنی و مسی هم اجتناب کنید، زیرا روند تخریب روغن را تسریع می‎کند.

_ سبزیجات فریز شده را درحالت یخ زده سرخ کنید تا جذب روغن درآن ها به کمترین میزان برسد. همچنین از انباشتن زیاد مواد غذایی در روغن اجتناب کنید، زیرا باعث می‏شود حرارت روغن پایین بیاید و روغن قبل از تشکیل لایه عایق به داخل غذا نفوذ کند و غذا چرب شود.

_ روغن مناسب برای سرخ کردن ماهی، روغن «کانولا» است، چون نقطه دود بالایی دارد و باعث برشته شدن سطح خارجی ماهی و آبدار ماندن قسمت‏های درونی می‎شود.

_ با بروز این نشانه ‏ها روغن را دور بریزید : ایجاد کف در سطح روغن، تیره شدن روغن، بوی نامطبوع، تشکیل نشدن حباب روی روغن هنگامی که ماده غذایی را به داخل آن می‎اندازید و غیرروان بودن روغن (هنگام ریختن آن در ظرف).

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی