آشنايی با سايبورگ و کاربردهای آن

سایبورگ (به انگلیسی: cyborg) مفهوم جذابی است که برای اولین بار در فیلم های تخیلی ذهن انسان ها را درگیر خودش کرد ، هر کسی فیلم ترمیناتور را دیده باشد می تواند بگوید سایبورگ بودن مفهوم جذابی است. چه کسی هنگام تماشای لباس آیرون من در سری فیلم های فیلم انتقام جویان ، شگفت زده نشده است؟ یا تحت تاثیر شاخک های دکتر اختاپوس در فیلم اسپایدر من قرار نگرفته است؟

 

ایده فراتر رفتن انسان از محدویت های طبیعی با کمک فناوری ، مفهوم چالش برانگیزی است. 

سایبورگ را میتواند به عنوان فناوری آینده و در حال پیشرفت در نظر گرفت که اهدافی بلند پروازانه برای رسیدن به فرا انسان ها را دنبال میکند.  

 

سایبورگ چیست؟

برای تعریف سایبورگ بهتر است چند تعریف رایج درباره ان  را بیان کنیم :

1 - انسانی که دارای فرایندهای بیولوژیکی خاصی است که توسط دستگاه های مکانیکی یا الکترونیکی کمک یا کنترل می شود. 

2 – ترکیبی از انسان و ماشین که در فیلم ها و رمان های علمی تخیلی رایج شده است. 

3 – ماشین هایی که توسط مغز انسان کنترل می شوند و بدنه هایی از قطعات مکانیکی غیر آلی دارند.

 

همانطور که میبینید تعاریف خیلی زیاد و متنوعی برای سایبورگ cyborg وجود دارد ولی مفهوم اصلی تکرار شده در همه آنها این است که طبیعت و تکنولوژی در هم تنیده شده اند تا یک محصول پیشرفته تر بسازند.

 

هر  چیزی که دارای ارگانیسم سایبرنتیک cybernetic organism باشد یعنی ارگانیسمی که از ادغام سیستم های طبیعی و مصنوعی بوجود آمده است ، به عنوان سایبورگ در نظر گرفته می شود. بنابراین یک سایبورگ اساسا یک موجود زنده محسوب می شود که با افزودن وسایل مصنوعی و فناوری ، تقویت شده است. 

 

براساس این تعریف فردی که در گذشته خیلی دور زندگی می کرده میتوانسته فردی که از عینک یا لنز تماسی استفاده می کرده است را به عنوان یک سایبورگ در نظر بگیید ، چرا که عینک و لنز ، اضافاتی هستند که به شخص قابلیتی را می دهند که قبلا نداشته است. 

ولی  سایبورگ در دنیای مدرن بیشتر به اضافه کردن فناوری های الکترونیکی گفته می شود که توانایی های فرد را به میزان قابل توجهی افزایش بدهند یا قابلیت های جدیدی به او اضافه کنند.

 

برخی اهداف بلندپروازانه سایبورگ رسیدن به افزایش طول عمر با دستکاری ژنتیکی یا رسیدن به فناوری جاودانگی با آپلود زندگی در نوعی فضای ذخیره سازی ابری برای حفظ دائمی خاطرات و انتقال به بدن جدید است. 

 

 سایبورگ یعنی چه, تاریخچه سایبورگ, فناوری آینده

تاریخچه ایجاد سایبورگ

 

تاریخچه سایبورگ 

سایبورگ قبل از این که به واقعیت بپیوندد در تصورات بشر وجود داشته است. 

داستان های اساطیری یونانی درباره مجسمه های برنزی و طلایی نوشته شده است که در صورت نیاز توسط سازندگانشان زنده می شدند. 

گولم های افسانه ای یهودی ، اشیایی انسان نما بودند که از دستور انسان اطاعت می کردند. 

 

با این وجود این تعاریف به ربات نزدیک تر هستند تا سایبورگ به مفهوم امروزه . 

اولین مفهوم درست از سایبورگ که به ذهن انسان رسید ، ویژگیهای ربات و انسان را همزمان داشتند و در داستان های علمی تخیلی قرن 19 به نمایش در آمدند.

در سال 1818 در رمان کلاسیک فرقه مری شلی از فرانکنشتاین استفاده شده است که بخش از آن انسانی است.

 در سال 1843 ، ادگار آلن پو ، رمانی نوشت که در آن فردی از پروتزهای اضافه استفاده کرده بود. این شخصیت ها را میتوان به عنوان نسخه خام یک سایبورگ در نظر گرفت. 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی