اصول تغذیه‌ای برای کاهش فشار خون بالا

فشارخون در اغلب موارد نشانه خاصی ندارد، ‏‌اما در صورتی‌که درمان نشود، به عروق و اعضای حیاتی بدن آسیب می‏‌زند؛ بنابراین لازم است با تغییر سبک زندگی و داشتن تغذیه سالم، به‌گونه‏‌ای رفتار کنید تا از این بیماری در امان بمانید و در صورت ابتلا به فشارخون بالا نیز آن را کنترل کنید. باید توجه کرد که رعایت یکسری نکات تغذیه‏‌ای در کاهش فشارخون موثر است. بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ادامه با چند مورد اصول تغذیه‌ای برای کاهش فشارخون آشنا می شوید.

در مورد گریپ‏‌فروت بهتر است نظر پزشک خود را جویا شوید، چرا که این میوه می‏‌تواند غلظت برخی داروهای فشارخون را افزایش دهد و عوارض جانبی آنها را تشدید کند.

 

 

کرفس، پیاز، سیر، شنبلیله، چای‌سبز، خرما، گلابی، زیتون، تره‌فرنگی، سویا، گوجه‌فرنگی، گریپ‏‌فروت و لیموترش می‏‌توانند به‌طور طبیعی فشارخون را کاهش دهند.  

 

از آنجا که در حین طبخ غذا از نمک استفاده می‏‌شود، هنگام صرف غذا دیگر دست به نمکدان نبرید. گلپر، آویشن، نعناخشک یا کنجد را جایگزین نمک کنید.

 

 

موز، آناناس، زردآلو، انجیر، گریپ‏‌فروت، هلو، انگور، آلو، سیب‌زمینی، سیر، بروکلی، کدوسبز، قارچ، گوجه‌فرنگی، انواع سبزیجات از منابع غنی پتاسیم محسوب می‏‌شوند. 

 

 

سوسیس، کالباس، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور، ماهی دودی، انواع سس‏‌ها، سوپ‏‌ها و کنسروهای آماده حاوی مقادیر بالای نمک هستند و باید مصرف‏‌شان را محدود کنید.

 

نوشیدنی‏‌های حاوی کافئین  سبب افزایش فشارخون می‏‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند. می‏‌توانید به‌جای آنها از انواع چای و دم‌کردنی‏‌های گیاهی یا دوغ کم‌نمک استفاده کنید.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی