آیاورزش در هوای سرد خطرناک است؟

یک دکترای فیزیولوژی ورزشی گفت: ورزش کردن در هوای سرد برای همه افراد مناسب نیست.

دکتر رستگار حسینی با بیان اینکه معمولا میزان تحرک و ورزش افراد در فصل زمستان کمتر می شود، اظهار کرد: بیشترین آمار اضافه وزن و چاقی افراد بویژه در بین زنان، معمولا در فصل زمستان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: سرد شدن هوا و کاهش طول مدت روز باعث کاهش رغبت و داشتن زمان کافی برای ورزش کردن افراد می شود که این مسئله در بین بانوان با شدت بیشتری دیده می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه با تاکید براینکه افراد نباید در فصل زمستان ورزش را کنار بگذارند، گفت: برخی از ورزشکاران عادت دارند که تمرینات ورزشی خود را در فضای باز انجام دهند که در فصل زمستان هم این رویه را ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه ورزش کردن در فضای باز در فصل زمستان برای همه افراد  و ورزشکاران مناسب نیست، افزود: برای افرادی که سابقا دچار بیماری کرونا و مشکلات تنفسی شده اند، انجام فعالیت های ورزشی در فضای باز در فصل زمستان مناسبت نیست.

حسینی تصریح کرد: این افراد بهتر است از انجام ورزش در فضای باز مانند کوهنوردی، دویدن و ... در فصل زمستان پرهیز کنند و در مقابل می توانند ورزش های کششی، یوگا، کار باوزنه و... را در باشگاه یا منزل انجام دهند.

وی یادآورشد: افرادی هم که دارای بیماریهای زمینه‌ای هستند و همچنین افراد سالخورده هم باید از ورزش کردن در فضای باز در فصل زمستان پرهیز کنند، مگر اینکه برخی اصول مانند پوشش و زمان مناسب تمرین را رعایت کنند.

به گفته این دکترای فیزیولوژی ورزشی نوع پوشش، زمان تمرین، مصرف مایعات و در نظر گرفتن جهت وزش باد از اصول مهمی است که افراد باید برای ورزش در فضای باز در هوای سرد در نظر بگیرند.

وی در خصوص نوع پوشش ورزشکاران برای انجام تمرینات در این شرایط آب و هوایی هم گفت: متاسفانه برخی ورزشکاران در چنین شرایطی لباس‌هایی با جنس پلاستیکی می پوشند که این مسئله باعث احتباس تعریق شده و عرق روی بدن فرد باقی می ماند که باعث کند شدن عمل تبخیر در بدن می‌شود.

حسینی با بیان اینکه پوشیدن لباس‌های نخی هم توصیه نمی‌شود، گفت: این دسته از لباس‌ها باعث جذب عرق شده و مرطوب می‌شوند و به بدن می‌چسبند. بهترین نوع لباس برای تمرین در هوای سرد پارچه‌هایی است که بدون چسبیدن به بدن رطوب را به خود جذب کنند.

وی در ادامه بهترین زمان برای انجام تمرینات ورزشی در هوای سرد را ساعت یازده صبح تا 14 ظهر اعلام کرد و گفت: در این زمان هوا به نسبت دیگر ساعات روز گرمتر است و می‌توان در این ساعات ورزش کرد.

این عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه  با تاکید براینکه افراد برای تمرین ورزشی در هوای سرد باید به جهت وزش باد هم توجه کنند، گفت: در این شرایط فرد باید در جهت وزش باد تمرینات خود را پیش ببرد، چراکه تمرین در جهت مخالف وزش باد باعث افت شدید دمای بدن شده و روی عملکرد سیستم ایمنی ورزشکار تاثیر می‌گذارد و مشکلات گوارشی، احساس دل درد و ... را به همراه خواهد آورد.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه اکثر ورزشکاران در فصل سرد از مصرف مایعات غافل می شوند، گفت: سرد بودن هوا و اینکه فرد احساس تشنگی نمی‌کند، باعث می شود که ورزشکاران از نوشیدن آب حین انجام تمرینات ورزشی در فصل سرد غافل شوند که درست نیست.

حسینی با تاکید براینکه ورزشکاران حین انجام تمرینات ورزشی حتی در هوای سرد باید حتما مایعات بنوشند، افزود: عدم مصرف مایعات می تواند باعث دهیدارته شدن بدن، از دست دادن آب و املاح بدن، آسیب دیدگی، تضعیف سیستم ایمنی بدن و ضعف و بی حالی شود.

وی اظهار کرد: این توصیه‌ها بیشتر برای ورزشکاران مبتدی است، چرا که ورزشکاران حرفه‌ای معمولا به ورزش کردن در شرایط آب و هوایی مختلف عادت کرده‌اند.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی