شورای اسلامی شهر کرمانشاه و نقش احزاب و تشکلها

 

 رضا منتظریانی – در قانون اساسی شوراهای اسلامی شهر و روستا جایگاه ویژهای دارند . بگونه ای که بعنوان یک پارلمان محلی و حکومتی دیده شده و قدرت لازم را برای کاهش تصدی گری دولت دارند . در قانون اساسی 6 ماده به شورا ها اختصاص یافته که از اهمیت شورا خبر می دهد . بر اساس نص صریح قانون، مصوبات شورا لازم الاجرا است . شورا در تمام فعالیت های شهری از تولد تا مرگ و در تمام چرخه های زندگی نقش اساسی دارد . هیچ اموری در محدوده شهری مشاهده نمی شود که شورا در آن حق دخالت نداشته باشد . در جهان کنونی شورا نشان دهنده دموکراسی و بلوغ عقلی جامعه است .

در عمل شاهد چه هستیم ؟آیا این نهاد جایگاه واقعی و مردمی خود را پیدا کرده است . آیا بعنوان پارلمان محلی و حکومتی انجام وظیفه می کند ؟  بدون هیچ شکی و با قاطعیت جواب همه ((خیر ))است . چرا ؟

کالبد شکافی این قضیه نیاز به بحثی طولانی دارد که در حوصله این نوشتار نیست . بطور خلاصه می توان به گزینش های اشتباه و همچنین رشد نیافتگی اجتماعی اشاره کرد .

رشد اجتماعی مهمترین جنبه رشد یک قوم ، گروه و شهروندان است .رشد اجتماعی یعنی کسب مهارت و سازگاری با جمع و تفکر گروهی داشتن.رشد اجتماعی یعنی تکیه بر خرد جمعی و پرهیز از خودمحوری و خود کامگی در روابط اجتماعی . رشد اجتماعی یعنی ترجیح منافع گروه و شهروندان به جای منافع شخصی .

آیا شورای اسلامی شهر کرمانشاه قواعد و اصول رشد اجتماعی را رعایت می کند ؟آیا این شورا قد و قامت خود را به اندازه شورای شهرداری کرمانشاه تنزل نداده است ؟

مدتی است شورای اسلامی شهر کرمانشاه درگیر مسائل مختلفی است . از اربده کشی چاله میدانی گرفته تا تهمت و افتراء به یکدیگر که همه نشان از رشدنیافتگی این شورا حکایت دارد . ادامه این وضعیت آینده روشنی برای آن نداشته و سرنوشت این شورا  به سرنوشت شورای اسلامی اسبق شهر کرمانشاه  دچار خواهد کرد .

این شورا باید واکنش منفی مردم را نسبت به عملکرد خود درک کند . تا شاید قدری به منافع جمعی توجه کنند و منافع مردم مظلوم شهر کرمانشاه را قربانی خواسته خود نکنند .

در این راستا نقش احزاب و گروه ها و تشکلهای و انجمن های مردم نهاد فوق العاده مهم است . سکوت این تشکلها و عدم موضع گیری آنها بیش از عملکرد اعضای شورای شهر نگران کننده تر است .

برخی می گویند این احزاب و تشکلها کارکرد فصلی داشته و تنها در زمان انتخابات برای مدت کوتاهی زنده می شوند و فعالیت می کنند و تا فصل بعد به خواب می روند . فعالیت این احزاب تنها سیاسی بوده و با امور اجتماعی و فرهنگی بیگانه هستند .

خلاف این باور زمانی تحقق می یابد که شاهد حضور پر رنگ احزاب در عرصه های فرهنگی اجتماعی باشیم . یکی از امور فوق العاده مهم ، اظهار نظر و پیگیری  اقدامات اخیر اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه می باشد. امیدواریم این تشکلها در مقابل فعالیت جاری شورا موضع روشن خود را نشان داده و از منافع مردم بدرستی دفاع کنند تا مردم بطور ملموس شاهد کار کرد احزاب و تشکلها باشند .  

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی