استانداری از تشکلهای مردم نهاد حمایت می کند

 

حیات غرب – سمن ، تشکل های  مردم نهاد یا  NGO موسساتی با شخصیت حقوقی مستقل، غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی هستند  که برای انجام فعالیت داوطلبانه با گرایش – علمي – فرهنگي- اجتماعی – ورزشي - هنري و نيكوكاري - بشر دوستانه- امور زنان - آسيب ديدگان اجتماعي - حمايتي - بهداشت و درمان و توانبخشي - محيط زيست- عمران و آباداني ، بر اساس قانون و اساسنامه مدون، فعالیت می کند.

عناوين « جمعيت » ، « انجمن » ، « كانون » ، « گروه » ، « مجمع » ، « خانه » ، « موسسه » و نظاير آن مي تواند به جاي واژه سازمان در نامگذاري این تشکل ها به كار گرفته شود.

براساس تعریف سازمان ملل، سمن یا NGOها باید دارای چهار مشخصه اصلی باشند: 1) از وابستگی مستقیم به هر حکومتی آزاد باشند 2) فعالیت‌های سیاسی و وابستگی به احزاب سیاسی نداشته باشند 3) غیرانتفاعی باشند 4) فاقد فعالیت‌های خشونت‌آمیز بوده و با گروه‌های بزهکار مرتبط نباشند.

) NGOوابسته به دولت نیست و بودجه ای از دولت به صورت رسمی نمی گیرد. این تشکل های مردم نهاد می توانند در راه توسعه و اهداف تشکیلات خود و منطبق با اساسنامه ،فعالیت  درآمد زاد داشته باشند . NGO از مطالبات مردم در مقابل دولت دفاع می کنند یعنی مجاز به انتقاد از دولت می باشند.

سمن ها از طریق اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی - جلب مشارکت مردمی- جذب سرمایه ها و منابع کوچک مردمی - تقویت هماهنگی بین دولت ومردم-گسترش نظارت عمومی و ارزیابی فعالیت های دولت -  وهنجارسازی عمل می کنند که در این بین سه موضوع - جلب مشارکت مردمی - بسیج منابع - نظارت و ارزیابی از اهمیت و جایگاه بالاتری برخوردار هستند.

سمن ها در حکم بازوهای اجرایی دولت ها برای انجام امور جاری کشور هستند که در کشورهای مختلف تاثیر گذاری متفاوتی دارند .در کشور های پیشرفته نقش مشارکت های عمومی فوق العاده زیاد می باشد بطوری که بخش فراوانی از فعالیت جاری دولت به این تشکلها واگذار گردیده است .

سازمان های مردم نهاد درکشور ما راهی طولانی در پیشِ رو دارند . برای اینکه به جایگاه اصلی خود دست یابند لازم است تغییراتی در دیدگاه مسئولین دولتی ایجاد شود و سمن ها به عنوان یک مهره مهم مورد توجه قرار گیرند.لذا دولت فعلی و به تبع آن استانداری کرمانشاه برای تقویت این تشکل ها برنامه ریزی نموده است تا این سمن ها بتوانند با هم افزایی و پرهیز از موازی کاری هرچه بیشتر در فعالیتهای اجتماعی شرکت نموده و در اداره جامعه بیشتر تاثیر گذار باشند .

این تشکل ها برای اهداف خود می توانند فعالیت در آمد زایی داشته باشند لذا برای اینکه در آینده مشکلی برای آنها بوجود نیاید ، استانداری کرمانشاه در اولین اقدام یک دوره کلاس آموزشی با همکاری اداره تامین اجتماعی و اداره دارایی ، برای این تشکلها برگزار نمود تا مسئولین  این  تشکلها با قوانین و مقررات بیمه کار و ارتباط آنها با تامین اجتماعی و همچنین قوانین و مقررات مالیاتی و ارتباط  با اداره دارایی و شیوه تکمیل فرمها و اظهار نامه های مالیاتی آشنا شوند .

در ابتدای جلسه آقای امیری معاونت مدیر کل اجتماعی استانداری گفت : تشکلهای مردم نهاد پل ارتباطی حاکمیت و مردم هستند . این تشکلها با شناخت و مطالعه وضعیت مردم و انتقال به مسئولین می توانند نقش موثر ی ایفا کنند . سمن ها در جوامع دموکراتیک جایگاه برجسته ای دارند . بطوری که در آمریکا بیش از بیست میلیون NGO  وجود دارد که بخش زیادی از فعالیتها به آنها واگذار شده است .

ایشان گفت : ارتباط  این تشکلها با دولت ضعیف است و شیوه موثر تعامل را  رعایت نمی کنند .لذا خروجی نه تنها مثبت نیست بلکه منفی است . این تشکلها زمانی می توانند بار تصدی گری دولت را کاهش دهند که قابلیت این کار را داشته باشند . برای تحقق این هدف بهترین راه آموزش این تشکلها می باشد . لذا برای تاثیر گذاری بیشتر این تشکلها دولت حمایت می کند و تشکیل این کلاس ها به همین منظور است .

استانداری به دنبال توسعه کمی و کیفی این تشکها است و برای کیفیت بخشی و کار هماهنگ و شبکه ای و جلوگیری از جزیره ای کار کردن ، آموزش در اولویت است .

در کرمانشاه بیش از 200 سازمان مردم نهاد به ثبت رسیده اند که بعلت مشکلات مختلف تعداد معدودی از آنها فعالیت دارند . امیدواریم با حمایت استانداری این تشکلها بتوانند به جایگاه ترسیم شده دست پیدا کنند . 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی