خانه تشکلهای استان کرمانشاه بازگشایی و انتخابات انجام شد

تشکل های  مردم نهاد  یا (سمن ) ، نام ایرانی گرو های  NGO)) است . تشکل مردم نهاد موسساتی  غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی هستند  که برای انجام فعالیت هایی با گرایش – علمي – فرهنگي- اجتماعی – ورزشي - هنري و نيكوكاري - بشر دوستانه- امور زنان - آسيب ديدگان اجتماعي - حمايتي - بهداشت و درمان و توانبخشي - محيط زيست- عمران و آباداني ، تاسیس می شوند .

سمن ها عناوين مختلفی از قبیل « جمعيت » ، « انجمن » ، « كانون » ، « گروه » ، « مجمع » ، « خانه » ، « موسسه » و نظاير آن  را می تواند برای نامگذاري خود  انتخاب کنند .

براساس تعریف سازمان ملل، سمن یا NGOها باید دارای چهار مشخصه اصلی باشند: 1) از وابستگی مستقیم به هر حکومتی آزاد باشند 2) فعالیت‌های سیاسی و وابستگی به احزاب سیاسی نداشته باشند 3) غیرانتفاعی باشند 4) فاقد فعالیت‌های خشونت‌آمیز بوده و با گروه‌های بزهکار مرتبط نباشند.

 NGO از مطالبات مردم در مقابل دولت دفاع می کنند یعنی مجاز به انتقاد از دولت می باشند.سمن ها از طریق اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی - جلب مشارکت مردمی- جذب سرمایه ها و منابع کوچک مردمی - تقویت هماهنگی بین دولت ومردم-گسترش نظارت عمومی و ارزیابی فعالیت های دولت -  وهنجارسازی عمل می کنند.

سمن ها در حکم بازوهای اجرایی دولت ها برای انجام امور جاری هستند که در کشورهای مختلف تاثیر گذاری متفاوتی دارند .در کشور های پیشرفته نقش مشارکت های عمومی فوق العاده زیاد می باشد بطوری که بخش فراوانی از فعالیت جاری دولت به این تشکلها واگذار گردیده است . در آمریکا بیش از بیست میلیون NGO  وجود دارد که بخش زیادی از فعالیتها به آنها واگذار شده است .

در حال حاضر ارتباط  این تشکلها با مقامات حکومتی ضعیف است . دولت فعلی در راستای نقش آفرینی جایگاه سمن ها تلاش دارد . تا این سمن ها بتوانند با هم افزایی و پرهیز از موازی کاری هرچه بیشتر در فعالیتهای اجتماعی شرکت نموده و در اداره جامعه بیشتر تاثیر گذار باشند .  لذا برای دسترسی به این هدف ، تغییراتی در دیدگاه مسئولین دولتی ایجاد شده و سمن ها به عنوان یک نهاد مهم مورد توجه قرار گرفته اند.

در کرمانشاه بیش از 200 سازمان مردم نهاد وجود دارد . خانه تشکلها در دو دور گذشته به دلایل مختلف و همچنین تلاش در راستای  فعالیتهای سیاسی که خارج از شرح وظایف بود تعطیل شد . در دور جدید و با توجه به تاثیر گذاری این تشکلها در اجتماع ، مجددا در سطح کشور این خانه تشکلها در حال باز گشایی است و استان کرمانشاه جزء اولین استان هایی است که این خانه را باز گشایی کرد .

در انتخابات مجمع عمومی تشکلهای مردم نهاد که در روز پنجشنبه دهم مهر ماه در انجمن جوانان در کانون امید واقع در میدان فردوسی تشکیل شد ، پس از توضیحات دبیر و اعضاء هیئت مدیره قبلی و توضیحات آقای فتاحیان نماینده استانداری و در حضور نمایند نیروی انتظامی انتخاب اعضاء هیئت مدیره با برگ آراء انتخاب شدند . در این انتخابات 9 نفر اعضاء هیئت مدیره و 3 بازرس و اعضاء علی البدل به شرح ذیل انتخاب شدند.

1- شهرام صادقی 2- مهدی امیری3  -  ابراهیم فتاحی4 - سجاد پیامی 5 -  لیلا صندوقی6 -  آرش پناهیان7 - محمد رضا  منتظریانی 8 - حسین بیگلری 9 -  سعید زرآینه به عنوان اعضای اصلی و حشمت الله یارحقی، بهنام سلیمان راد، افشین عبدالهی نژاد، پریوش دارایی و محمد جان شهبازی به عنوان اعضای علی البدل هیئت رئیسه خانه تشکل‌های استان کرمانشاه. و 1 - مهرداد کرمی 2 - فاطمه حسن‌آبادی 3 - ناجی پیمان ضیایی به عنوان بازرسان این تشکل انتخاب شدند.

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی