سازمان های مردم نهاد، با عدم ورود در عرصه های سیاسی و اقتصادی حرمت اعتماد عمومی را حفظ کنند

 

حیات غرب -  یکی از آسیب های جدی که متوجه سمن ها می شود، آغشته شدن مرز فعالیت های آنها با فعالیت های اقتصادی و سیاسی  است. سمن هایی که در حوزه های اجتماعی فعالیت دارند، با پرهیز از فعالیت در این حوزه ها خصوصا  درآمد زایی ، موجب حفظ حرمت عمومی جامعه به خود شده اند.

سازمان های مردم نهاد باید با حفظ پایگاه اجتماعی خود و اعتمادی که جامعه به آنها دارد، موجبات تحکیم بیشتر این اعتماد شوند.

فعالیت های اقتصادی دارای ضوابطی است و علاقمندان به این عرصه ها  می توانند با مراجعه به ادارت مربوط مجوز اخذ فعالیت را در این حوزه  کسب نمایند .ولی به نام تشکل مردم نهاد کار اقتصادی  انجام دادن موجب بی اعتباری مردم به تشکل های مردم نهاد خواهد شد .

اگر تشکلها اجتماعی  در راستای موازین قانونی فعالیت کند، آسیب های اجتماعی کاهش  و موجب پویایی بیشتر آنها می شود.

از سال گذشته تاکنون رویکرد  اداره کل امور اجتماعی استانداری در راستای اهداف دولت تدبیر و امید وساماندهی فعالیت های اجتماعی سمن ها و افزایش ظرفیت های سازمان های مردم نهاد بوده و در این مسیر اقدامات بسیار ارزنده ای داشته است .خوشبختانه با این کار شاهد استقبال خوب مردم برای تاسیس این سازمان ها در استان بوده ایم .قطعا در این بین ممکن است تشکلهایی از اهداف اصلی خود دور شوند. این وظیفه استانداری است که به آنها تذکر دهد و زمینه رشد فعالیت غیر مرتبط آنها را مسدود کند.

نظارت  و ارزیابی درست ، عادلانه و بدون جانبداری از فرد یا تشکلی خاص و جلوگیری از باند بازی و القاء سخنان منفعت طلبانه به نام تشکلهای مردم نهاد  یکی  اقدامات جدی نظارت بر فعالیت تسمن ها است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.این کار فرصت سوزی را تبدیل به فرصت سازی کرده و ایجاد بسترهای واقعی حضور سازمان های مردم نهاد در جامعه را فراهم می نماید و آنها را  در راستای اهداف تعریف شده مصمم تر خواهد کرد  .

دولت اعتماد به کارکردهای اجتماعی و استفاده از ظرفیت های مردم را برای  رفع مشکلات در سر لوحه کار خود قرار داده است. نباید این فرصت ایجاد شده را فدای اقدامات تجاری ،اقتصادی و پیمانکاری تعداد معدودی بنام تشکل های مردمی کرد. 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی