اولویت‌های پژوهشی سال‌جاری بهزیستی کرمانشاه اعلام شد

خبرگزاری فارس: اولویت‌های پژوهشی سال‌جاری بهزیستی کرمانشاه اعلام شد
عبدالرضا میرزاییان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: به‌کارگیری یافته‌های علمی و پژوهشی در حوزه‌های تخصصی سازمان بهزیستی از اهمیت و ضرورت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه اولویت‌های پژوهشی در سال‌جاری مشخص شده، گفت: داشتن حداقل مدرک کارشناسی‌ ارشد همراه با سوابق پژوهشی از جمله شرایط ارائه طرح اعلام شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه ادامه داد: ارائه طرح‌نامه مطابق با فرم‌های پیوست، درج امضای مجری یا مجریان ذیل فرم‌های تکمیلی و ارسال طرح‌نامه همراه با فایل word را از دیگر شرایط لازم عنوان کرد.

این مسئول تصریح کرد: متقاضیان طرح‌های خود را به آدرس کرمانشاه، میدان سپاه، ابتدای بلوار زن، بلوار بهزیستی، اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه، اداره فناوری اطلاعات،ارتباطات و تحول اداری ارسال کنند.

وی مهلت ارسال طرح‌نامه را دهم مهر ماه سال‌جاری ذکر کرد و گفت: افراد برای کسب اطلاعات بیشتر با دفتر آموزش و پژوهش اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه به شماره 4-38377791 تماس حاصل کنند.

وی بررسی مقایسه‌ای فرسودگی شغلی مشاوران حضوری و تلفنی 1480 و بررسی سهم حوادث و ایجاد معلولیت در معلولان زیرپوشش سازمان به تفکیک نوع حادثه و نوع شدت معلولیت در استان را از جمله اولویت‌های پژوهشی عنوان کرد.

میرزاییان بررسی علل اختلالات شنوایی در کودکان پیش‌دبستانی در کشور، بررسی شیوع آمبلیوپی در افراد 20 تا 30 سال در کشور، بررسی شیوع بیماری‌های ایکس‌لینک در افراد زیرپوشش طرح غربال‌گری مشاوره ژنتیک در بین دختران 15 تا 25 سال و بررسی علل معلولیت در کودکان زیر 14 سال زیرپوشش سازمان را دیگر اولویت‌های اعلام‌شده دانست.

بررسی شیوع و بروز و عوامل موثر بر مصرف مواد در زنان، مقایسه اثربخشی درمان اجتماع محور و گروه‌های خودیار، تحلیل اثربخشی برنامه آموزش مهارت‌های زندگی در برنامه CBR و ارزشیابی وضعیت کودکان خیابانی و رفتارهای پرخطر دیگر اولویت‌هایی بود که این مسئول بدان اشاره کرد.

وی گفت: بررسی راه‌های افزایش انگیزه و علاقه مردم در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، شناسایی عوامل روانی اجتماعی موثر در خودکشی زنان، بررسی شیوه‌های جلب مشارکت و همکاری داوطلبانه بازنشتگان سازمان در مراکز بهزیستی و اثربخشی مشاوره روان‌شناختی با روش CBT در رضایت زناشویی سبک زندگی و سلامت روانی زوجین شهر کرمانشاه نیز از دیگر اولویت‌های تعیین شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از اثربخشی آموزش‌های مهارت‌های زندگی در مقطع مهدکودک، اثربخشی فعالیت پیشگیری اجتماع محور اعتیاد در کاهش آسیب‌های روانی–اجتماعی ناشی از اعتیاد، بررسی تاثیر درمان‌های دائمی در کاهش آسیب‌های روانی–اجتماعی ناشی از اعتیاد و بررسی تاثیر درمان‌های غیردارویی در کاهش مشکلات افراد وابسته به مواد مخدر به‌عنوان دیگر اولویت‌ها یاد کرد.

این مسئول افزود: بررسی تاثیر حضور ماهواره در افزایش مشکلات زناشویی افراد متاهل شهر کرمانشاه، طراحی مدل اجرایی (فرهنگی، اجتماعی)، پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی (اعتیاد، پرخاش‌گری، کودکان کار، گسست نسلی، آسیب‌های نوپدید اجتماعی و...) در جامعه کار و تولید و شناسایی عوامل روانی–اجتماعی موثر در همسرآزاری و ارائه الگو مداخله‌ای نیز سایر اولویت‌ها است.

وی بررسی عوامل موثر بر خلاقیت کودکان در مهدهای کودک، بررسی شیوه‌های ایجاد استقلال اقتصادی، اجتماعی در فرزندان شبانه‌روزی بهزیستی، بررسی مقایسه محیط‌های نگه‌دارنده کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست (خانه‌های کودکان و خانواده) و تاثیر آن بر رفتارهای کودکان و بررسی عوامل خانوادگی موثر بر افت تحصیلی دانش‌آموزان زیر پوشش بهزیستی را دیگر موارد اعلام شده دانست.

استقلال و تامین نسبی اقتصادی، اشتغال، بیمه‌های اجتماعی (راه‌کارهای توانمندسازی زنان)، بررسی سهم حوادث در ایجاد معلولیت در معلولان زیر پوشش سازمان به تفکیک نوع حادثه، نوع و شدت معلولیت در استان و بررسی تاثیر برنامه‌های توانمندسازی بر کیفیت زندگی افراد معلول ضایعه نخاعی نیز دیگر مواردی بود که از سوی میرزاییان اعلام شد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: بررسی کیفیت زندگی افراد معلول شناسایی شده در توانبخشی مبتنی بر جامعه قبل و بعد از اجرای برنامه، بررسی میزان دسترسی افراد معلول به شبکه حمل و نقل عمومی در کلان‌شهرها و بررسی تاثیر برنامه بازگشت به اجتماع (CRP) در ترخیص بیماران روانی مزمن مقیم در مراکز توانبخشی نیز اولویت‌های پژوهشی برای سال‌جاری است.

این مسئول از بررسی مقایسه‌ای اثربخشی و کارآیی توانبخشی در مراکز بهزیستی (شبانه‌روزی، روزانه و مراقبتی-ویزیت در منزل)، بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی بر استقلال سالمندان مبتلا به سکته مغزی و بررسی و تعیین مسائل، مشکلات و موانع ازدواج معلولان شامل گروه‌های جسمی-حرکتی، نابینایان، ناشنوایان، معلولان ذهنی و...) و ارائه راهکارهای لازم برای تسهیل در ازدواج آن‌ها به‌عنوان اولویت‌های پژوهشی یاد کرد.

میرزاییان متذکر شد: بررسی علل معلولیت در کودکان زیر 14 سال زیرپوشش سازمان و شناسایی عوامل موثر بر افزایش کارآیی نیروهای انسانی و بررسی شیوه‌های گسترش فرهنگ فرزندخواندگی در سازمان بهزیستی سایر اولویت‌های پژوهشی مشخص شده بهزیستی در سال‌جاری محسوب می‌شود.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی