در خواست سازمان های مردم نهاد همسایه ما کردستان از رئیس جمهور – تشکلهای استان کرمانشاه چه در خواستی دارند ؟

حیات غرب - سازمان های مردم نهاد استان کردستان با حمایت واقعی مدیر کل حوزه اجتماعی و فرهنگی آن استان در دو سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته و در سطح کشور به عنوان استانی شاخص در خصوص حمایت از تشکلهای مردم نهاد شناخته شده است . این حمایت و پر هیز از حب و بغض های کودکانه  - احساسی و جناحی  و عدم همت برای نابودی تشکلهای مردم نهاد با ابزار دولتی باعث شده مردم استان کردستان سطح مطالبات خود را ارتقاء دهند . استان ما در خصوص حمایت از تشکلهای مردم نها د در کجای جدول کشوری قرار دارد ؟

تشکلهای مردم نهاد استان کردستان خواسته های خود را طی نامه ای سرگشاده از دولت تدبیر و امید، دولت حامی محیط زیست اعلام کردند. انجمن های خیرین، انجمن های زیست محیطی و کانون کوهنوردان استان کردستان در این نامه التزام دولت اعتدال و تدبیر در حوزه محیط زیست را ستودنی خوانده است.

این سازمان ها در سه بخش آب، خاک و هوا دغدغه های خود را بیان کرده اند، آنها در بخش آب با اشاره به اینکه کردستان با دارا بودن درصد قابل توجهی از آب های کشور در زمره استان های پرآب بوده گفته اند اما در بخش کشاورزی و آب شرب از کم برخوردارترین استان های کشور محسوب می گردد.

این نامه با انتقاد از رشد سدسازی در استان آورده است: گسترش ساخت و ساز صنعت منسوخ شده جهانی سدسازی در کردستان اخیراً گوی سبقت از کشور را گرفته است.

این نامه ادامه می دهد: شواهد و قرائن حاکی از نابودی منابع آب از جمله دومین چشمه آب معدنی جهان؛ کانی بل به دلیل احداث سد داریان است.

فعالین سازمان های مردم نهاد در بخش دیگری از این نامه پس از اینکه خواستار اتخاذ مدیریتی واحد برای نجات دریاچه زریوار شده اند دغدغه های خود را در حوزه خاک استان کردستان بیان کرده اند.

در این زمینه آمده است: سیمای بکر دشت ها و کوهساران کردستان به سبب واگذاری بی رویه معادن و برداشت های بی رحمانه از آن، ربوده شده است و مخروبه ای بیش بجا نگذاشته و نمی گذارد.

فعالین سازمان های مردم نهاد در این نامه خطاب به رییس جمهوری ادامه داده اند: جنگل های زاگرس به عنوان تامین کننده تقریبا 50 درصد آب سفره های زیرزمینی به علت آتش سوزی های گسترده در معرض خطر نابودی قرار دارد و به تبع این عوامل تخریب کننده، شاهد نابودی تنوع زیستی بزرگ گیاهی و جانوری آن هستیم.

آنها در ادامه دغدغه های خود اورده اند: باتوجه به اینکه جنگل ها و مراتع با پوشش گیاهی هر روز طعمه حریق می شود علاوه بر نابودی و فرسایش خاک، تهدیدی جدی برتن نحیف حیات وحش و گونه های در حال نابودی زیست جانوری شده است.

این نامه با اشاره به آثار سو کودهای شیمیایی و واژگونی تانکرهای حامل سوخت آورده است: مواد شیمیایی و نفتی با وارد شدن به خاک و آب های زیرزمینی و سطحی در معرض تهاجم جدی قرار گرفته است.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی